Flufiske

En gentleman fiskar bara med torrfluga brukar det ju heta ;) När det gäller flugfiske med nymf och våtflugor så är det ju såklart ett annat fiske än det med torrt. Nymfmete var det väl någon som sa :) Näää, det roliga är ju att följa flugan med ögat och se hugget, inte bara känna det. Att kunna vara kall och göra mothugget i rätt sekund när man ser en plog köra mot flugan är svårt. Sen om det sker i sjö eller ström spelar inte mig så stor roll egentligen. Det är väl mest det att det kan kännas som lite tröstlöst att slänga ut en fluga i en stor sjö ( om man nu inte ser vak inom kastlängd förståss ) ibland, jämfört med att lägga ut flugan vid en sten som det bara måååååste stå öring vid. Å söte jesus, vad jag är fiskesugen nu ....
 
Mnjao...

jag tror att facinationen med just strömmande vatten och fiske i allmänhet och flugfiskande i synnerhet, ger en känsla av "överblickbarhet" i form av att (i bästa fall) kunna "läsa" vattnet eller iaf presumtiva ståndplatser för fisk.

I sjöar/tjärnar/stilla vatten så tenderar, i alla fall jag, av att drabbas av en.....[undrar om detta är en lämplig "barnvänlig" formulering]..."piss i mississippi"-känsla...dvs att man är lite väl "liten" med sin fluga i det stora hela, och att det är mer av tillfällighet om ngt skulle nåda sig till att nappa på serverad fluga...i strömmande vatten så är det lite mer av att man med hjälp av presentation och flugval gör ett medvetet val som i bästa fall överlistar ev. fiskar.

Vad gäller fiskemetoder och i synnerhet flugval/flugsorter så är jag av uppfattningen av att det som man gillar att använda är helt ok, så länge man respekterar natur och bestämmelser....och inte får alla napp och fiskepolarna drar nitlotter hela tiden ;)

Vad gäller Edge-siten så har jag efter viss fundering kommit fram till att min möjliga aversion mest troligt har att göra med att jag numera har fler (observera att jag inte skrev "andra" !) intresseområden/ämnen att fokusera över än just Flugfiske....men jag hade säkerligen varit mer intresserad/engagerad i Edge-fora om de hade funnits för sisådär 15 år sedan :)


/Anders B
 
Piss-i-Mississippi-känslan är påtaglig när man står och dänger ut flugan i havet på sydkusten i riktning mot Tyskland. Nä då föredrar jag fiske i strömmande vatten i mindre vattendrag, men man kan inte få allt alltid. :)

Om en månad blir det iaf öringfiske i Ammarnäs. Har en polare vars farföräldrar bor där så han har förhoppningsvis bra koll på alla hot-spots. :)

I övrigt kan jag bara önska trådstartaren lycka till med sina trevande steg in i flugfiskevärlden.
 
Som sagt. Då är det bättre att använda haspel för ökad räckvidd. Varför göra något svårare än vad det är?

Det är väldigt tydligt hur flugfiskare blir låsta till endast ett fåtal vatten och därmed måste selektera rutten till där det går att fiska. Inte fiska där rutten annars skulle beges. Många vatten är ju helt förstörda på grund av det.

Många blir dessutom tvungna att använda hemska transportsätt som helikopter för att de orkar inte bära all sin utrustning. Dekadent fiske helt enkelt.

Jag funderar starkt på att skippa flugspöt i år men det är svårt. Vakar det och det går att flugfiska så är det extremt kul.
 
Som sagt. Då är det bättre att använda haspel för ökad räckvidd. Varför göra något svårare än vad det är?

Det är väldigt tydligt hur flugfiskare blir låsta till endast ett fåtal vatten och därmed måste selektera rutten till där det går att fiska. Inte fiska där rutten annars skulle beges. Många vatten är ju helt förstörda på grund av det.

Många blir dessutom tvungna att använda hemska transportsätt som helikopter för att de orkar inte bära all sin utrustning. Dekadent fiske helt enkelt.

Jag funderar starkt på att skippa flugspöt i år men det är svårt. Vakar det och det går att flugfiska så är det extremt kul.

Det går alldeles utmärkt att kustflugfiska. Allt handlar ju inte heller om att fånga fisk till varje pris och en stor del av behållningen är att komma ut samt flugkastandet i sig. Jag har svårt att förstå varför man skulle behöva selektera vattnet? Det kanske är så att det är din teknik som brister? Annars kan jag knappast påminna mig något vatten där det inte gått att flugfiska även om jag såklart har vissa preferenser där jag hellre fiskar. Det finns f ö vatten där haspelfiske inte är så optimalt heller; mindre grunda vegetationsrika vattendrag t ex. Dessutom är utrustningen lättare och det, som sagt ofta är väldigt roligt. Hysteriskt roligt t o m.

Helikopter tycker jag ibland är ett alldeles utmärkt transportmedel som dessutom skapar arbete och intäkter till lokala entreprenörer. Genom att visa att det går att skapa pengar på t ex fisketurism så är jag övertygad om att man kan få till en attitydförändring hos lokalbefolkning och inse att det finns mer pengar att tjäna på sportfiskefångad fjällfisk än att sälja nätfångad röding för struntsummor vid vägkanterna vilket vore positivt ur bevarandesynpunkt.
 
För den som ännu inte fastnat för flugfiske ännu tycker jag att ni ska testa det absolut roligaste (och enklaste) fisket med fluga nämligtvis gäddflugfiske!

Det är otroligt kul samt enkelt. Gäddor tenderar att hugga på allt som glittrar och plaskar så tryck fast en öronpropp på en stor krok och knyt fast lite glitter. Däng därefter in flugan i första bästa gäddvik och försök att behålla lugnet när den första gäddplogen plöjer iväg mot flugan. Det kan inte bli roligare, helt enkelt!

Gädda finns dessutom överallt så man behöver inte en massa långa transporter om man nu vill värna om miljön.

Testa och jag lovar att ni är fast!
 
Det går alldeles utmärkt att kustflugfiska. Allt handlar ju inte heller om att fånga fisk till varje pris och en stor del av behållningen är att komma ut samt flugkastandet i sig. Jag har svårt att förstå varför man skulle behöva selektera vattnet? Det kanske är så att det är din teknik som brister? Annars kan jag knappast påminna mig något vatten där det inte gått att flugfiska även om jag såklart har vissa preferenser där jag hellre fiskar. Det finns f ö vatten där haspelfiske inte är så optimalt heller; mindre grunda vegetationsrika vattendrag t ex. Dessutom är utrustningen lättare och det, som sagt ofta är väldigt roligt. Hysteriskt roligt t o m.

Först så föredrar du strömmvatten på grund av Piss-i-Mississippi-känslan, sen går det alldeles utmärkt. Hur skall du ha det? Komma ut gör man vilken utrustning man än har så det är inte relevant. Mindre grunda vattendrag med vegetation är ovanligt i alla fall norrut och då kan man kasta ut en pumla i så det är även det ett dåligt argument. Utrustningen är inte lättare heller utan tvärtom om man tar UL haspel. Dessutom finns det helt omöjliga vatten om man inte har riktiga vadare på grund av vegetation osv. Det är ju bara orginal som skulle påstå att flugfiske generellt är mer optimalt.

Nää, dåliga icke relevanta argument som inte förklarar fixeringen vid flugfiske hos vissa.

En relevant faktor som jag är övertygad är viktig är den högre koncentrationfaktorn vid torrflugefiske. Focus focus, 100 % nåstan hela tiden i någon slags medativ flow.
 
Först så föredrar du strömmvatten på grund av Piss-i-Mississippi-känslan, sen går det alldeles utmärkt. Hur skall du ha det? Komma ut gör man vilken utrustning man än har så det är inte relevant. Mindre grunda vattendrag med vegetation är ovanligt i alla fall norrut och då kan man kasta ut en pumla i så det är även det ett dåligt argument. Utrustningen är inte lättare heller utan tvärtom om man tar UL haspel. Dessutom finns det helt omöjliga vatten om man inte har riktiga vadare på grund av vegetation osv. Det är ju bara orginal som skulle påstå att flugfiske generellt är mer optimalt.

Nää, dåliga icke relevanta argument som inte förklarar fixeringen vid flugfiske hos vissa.

En relevant faktor som jag är övertygad är viktig är den högre koncentrationfaktorn vid torrflugefiske. Focus focus, 100 % nåstan hela tiden i någon slags medativ flow.

Att jag föredrar strömmande vatten innebär ju inte med nödvändighet att jag hatar kustfiske. Eller att det är omöjligt. Känslan av piss-i-mississippi ligger även nära till hands när man står och dänger ut kustwobblers i riktning Tyskland. När jag är i Skåne, 180+ mil från Kirunafjällens fina strömmande vatten, är det dock oftast det fiske som ligger närmast till hands. Dessutom kan flugfiske på kusten vara väl så effektivt när öringen är selektivt inriktad på räk-djur och inte jagar småfisk. Oftare än man tror så uppehåller sig öringen i grunda steniga vikar och räckvidden i flugspöet kan då vara alldeles tillräcklig. Men känslan av litenhet kvarstår. Med fluga såväl som med spinn.

Angående fjällvatten så har jag fiskat i rätt många mindre jokkar som inte alls lämpar sig för spinnfiske och huruvida ett ul-spö och några drag är lättare än ett #3-4 med några flugor överlåter jag till vågen att avgöra. Spinnfiske med pumla kan i vissa fall fungera men om öringen (eller ffa rödingen) är kinkig så är det inte så effektivt. Det kan vara nog svårt att presentera en fluga nära vakande röding utan att skrämma bort den.

Men i slutänden har det väl med inställningen till sitt fiske att göra. Jag har sällan eller aldrig med fiskeutrustning på rena fjällvandringar. Inte minst för att jag då koncentrerar mig på foto och topptureri stället. Däremot så tycker jag om rena turer med inriktning på fiske (och då i första och främsta hand flugfiske) och då känns det inte så skoj med halvmesyrer som att fiska med spinnspö och pumla.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.