Jeep i europa

Förlåt

Jag ber om ursäkt för att jag stavade ditt namn fel
Anders H ;-)

Mezzner; sa:
Vad som är desto klarare är dock forumreglerna, och därmed har du alldeles rätt i att det säkert går att få bättre svar på annat håll.

Vad du menar med detta är för mig oklart, igen. Först, jag ville inte alls insinuera att någon hade brutit mot några regler.

Däremot kan jag för tydlighetens skull säga att jag tycker det är synd att ett mycket trevlig och användbart forum ofta kan upplevas som en slags oseriös chat-sida. Men det kanske utsidan är?

Dessutom var det inte min mening att få det att framstå som om Hans inlägg var felplacerat. Varför skulle Hans inte kunna få svar på sin fråga på detta forum, i många andra trådar tas frågor seriöst. Men i denna tråd fick han i min mening inget seriöst svar, och det tycker jag är synd.

/NZ
 
http://www.utsidan.se/om_utsidan/policy.htm

Av länken ovan framgår att motoraktiviteter inte hör hemma på utsidan, undantaget när motorfordon är inblandade för transporten till den egentliga aktiviteten.

I det här fallet är det lätt att få känslan av att transporten i sig är äventyret, även om detta förstås kan vara subjektivt.

Att tråden vinglar lite hit och dit är inte ovanligt på utsidan, och risken för det ökar nog vanligvis med hur nära gränsen för utsidans territorium frågan ligger.
Jag tycker nog att flera i tråden gjorde sig besväret att sätta sig in i ursprungsämnet, även om det nu inte ledde till att man direkt uppmuntrade äventyrsformen.

Om du tycker att mina inlägg var elaka mot trådstartaren så är det naturligtvis ditt privilegium, men jag tror som sagt också att han kan få en annan respons på ett annat forum utan att jag ser det som ett problem. Jag vet inte om du menar att Hans är trådstartaren, men jag antar det.
 
Re: Hej Sebastian

n_zackrisson; sa:
Det är uppenbart att Staffan Andersson, Anders Hendriksson och Kurt Lager inte kan förstå hur man kan vilja kombinera motorsport med andra spännande uteaktiviteter och en kall öl. Vad inte är lika uppenbart är varför dom svarar på ditt inlägg.
Jag kan tyvärr inte hjälpa till men önskar dig lycka till med dina äventyr, och hoppas du får bättre tips annorstädes.

/NZ

Frågan är väl varför du själv väljer att svara då.... med tanke på hur mkt information du själv tillför den ursprungliga frågan ;)
 
Varför?

Jag är medveten om att motorsport inte är det som ska diskuteras på utsidan. Min fråga blir följande, finns det inte bättre och trevligare sätt att förvisa männsikor till andra forum om man tycker att dom inte har här att göra med sina frågor?

Jag ifrågasätter Staffans sätt att diskuterar Jeep'ar (även om det inte var han som började), Anders H menar att det ska man inte göra på utsidan (diskutera jeepar alltså). Och Staffan ifrågasätter varför jag lägger mig i.

Staffan, därför att, som jag skrev i mitt förra inlägg, jag tycker det är synd att diskutionerna på forumet allt för ofta ligger på så låg nivå. Jag kan välja att inte läsa, eller att försöka påverka. Du kan tycka att jag ska vara tyst. Jag kan välja att ta till mig av din kritik, eller inte, och vise versa.

Ha det bra,

NZ
 
I den mån tonen var raljant eller åtminstone ifrågasättande, så berodde det ju faktiskt på innehållet i marknadsföringen som det frågades om. Just det var väl passande och efterfrågat. Jag har backat tillbaka och inser inte att någon i direkt mening varit negativ till den som skrivit inlägget. Jag kör för övrigt själv Land Rover, men brukar inte tycka att det är relevant på utsidan.
 
Då nivån på svaren är lite låg vill jag tipsa om de engelska landrover magasin som med lite tur finns på närmaste större pressbyrå. I england finns det vägar som kallas Green Lanes, svenska motsvarigheten är nog traktorväg. Hur som helt är det väldigt poppis att åka dessa med 4x4 bilar av olika slag. Det finns även många tips på resmål som kräver 4x4.

Med tanke på att samtliga med några få undantag är beroende av bil som transport medel så finns det en väldigt stor mentalitet av att slå sig för bröstet och påstå att man minsan inte använder bilen mer än nödvändigt. För varje mil nån traskar på fjället ger jag mig f*n på att det åkts minst 20 mil bil.

Eller varför inte ta utförsåkning. Skövla ett berg, kör snökanoner natt och dag och flyg några hundra mil tur och retur. Det är eco turism i ett nötskal.

Så länge bilresan avslutas med en mil på fjället gör det inget om man kört upp 200 liter bensin, men jäklar om någon erkänner att de skulle vilja åka på jeepsafari !
 
Hur vi i Sverige gör av med bensin, tills bensinen/oljan verkligen blir en bristvara, har nog ingen som helst betydelse globalt. Inte främst för att vi är så få, utan för att så oerhört många fler kommer att ha en helt annan syn på sin förbrukning. I den meningen bryr jag mig inte om någon för sitt samvetes skull (okynnes-) kör en bil som drar marginellt mindre bränsle än de flestas, och där bilen möjligen klassats som miljöbil. På sikt kommer vi att få minska vår oljekonsumtion mycket drastiskt i vilket fall.

Nåja, beträffande det scenario med "eco-turism" du målar upp, så har jag svårt att tro att du hittar nån som kallar just den formen av turism för eco-turism... Möjligen är du den första och den sista.
 
På femtiotalet var min far och jag i Västtyskland och tittade på begagnade U.S.D.F. jeepar, Kaiser var det där. Det blev ingen jeep men ett par roliga grusvägar över alperna, med snö och is mitt i sommaren.... Namnet Jeep finns belagt under WWII av krigsjournalister...

Go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.