Indien

Punkarn; sa:
Turistställen här hemma gör ju precis samma sak, ta Grebbestad som exempel: vad händer med priserna på räkor där när industrisemestern drar igång? Så fort semesterfirarna drar sig tillbaka sjunker priserna till det normala, och kläder som inte sålts reas ut med 70%... Undrar bara om någon får för sig att pruta i Grebbestad...

Det är skillnad på tillgång och efterfrågan och luredrejeri. Du kanske tycker det är okej om man pungslår japanska turister som precis kommit till Arlanda? Det hände ju faktiskt med då blir det ett stort rabalder över något som är regel utomlands. Jag skulle aldrig kunna komma på tanken att ta ett överpris bara för att personen har mer pengar även om personen är miljadär. Jag anser att man skall vara rekordelig i affärer och ta ut ett vettigt pris. Själv om jag säljer något så sätter jag ett bra pris och förhandlar inte generellt om det. Vissa brukar tycka att jag är tuff i affärer men de är väl de som kör med samma mentalitet som utomlands. Sätt ett högt pris och sänkt det eftersom.

Sen att betala överpris för att stödja lokalbefolkningen tycker jag bara är larv. Då kan man väl lika gärna ge bort pengarna. Jag ger aldrig bort pengar men det har hänt att jag gett bort mat, plåstrat om skadade barn osv. Ger man till en så borde man ge till alla. Det är bättre att vara konsekvent och inte skapa det bidragsberoende som det medför att skänka bort pengar. Det blir också lättare för en själv. Man slipper att ha en klas av tiggandes krypplingar hängades på en. Det har man nog av ändå i Indien och jag tycker faktiskt att det ligger på den inhemska rika befolkningen att ta ansvaret där. Klyftorna är ofta enorma där de rika i U-länderna har lika stora rikedomar som de välbärgade härhemma.
 
jag håller helt med dig Crazy om att man inte ska betala några överpriser för att vara "snäll", men att ge en tiggare en slant så att han kan äta sig mätt den dagen (i väntan på att hans rika landsmän ska ta sitt ansvar)tycker jag gott man kan göra. Balans mellan hjärta och hjärna du vet... :)

Regeln för tillgång och efterfrågan sätts tillräckligt ofta ur spel både här hemma och utomlands, och den som kan ta ut ett överpris gör det. Så enkelt är det. Jag tycker som du att man ska vara rekorderlig i affärer, men det betyder inte att resten av världen fungerar på det viset. Då talar jag både om Grebbestad och Bangalore.

Egentligen är ju det hela mycket enkelt: Du kan välja att betala varans pris, försöka pruta, eller avstå från att köpa. Återstår sedan att känna sig lurad eller nöjd!

Punkarn
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...