för mkt blixtljus

Konstigt det där- trots att jag införskaffat den dyraste blixt (540ez tillsammans m blixtljusmätningarnas konung Eos5) jag kunnat hitta så blir ändå blixtbilderna sådär härligt urfrätta så att de ser ut som om Mormor lika gärna kunde tagit dem m hennes 20år gamla "kompakt-fullt-ös-med-max-effekt-kamera"...

Jag är konsekvent tvungen att underexponera blixten ca 2/3 steg för att få någorlunda acceptabelt resultat.

Oftast kör jag AV-mode och A-TTLoch bländar ner nåt steg från maxöppning för att undvika rörelseoskärpa.

Givetvis är lösningen att köpa nåt nytt :) en omnibounce tex. verkar kunna hjälpa mig en del på vägen.

Mina problem har lett fram till en del frågor:
*Finns det nån universallösning på mina problem (om vi undantar byte av kamerasystem och användande av snabbare film)?

*Hur funkar en omnibounce i praktiken? sprider den ljuset så mycket att jag inte längre behöver köra -2/3 ? eller funkar blixtmätningen så att den känner av "bristen" på ljus och därmed drar på m lite extra som kompensation (vilket alltså skulle leda till att jag lik förbannat behöver underexponera blixtljuset ca 2/3 steg)

* Om jag vill dra blixten i taket (finns oftast inget tak i mörka skogen där jag håller till)- hur fungerar blixtmätningen där? Behöver jag kompensera för att en del blixtljus går förlorat eller är ttl-mätningen så "smart" att den drar på m så mkt ljus som "behövs" (vilket alltså innebär att jag skulle vara tillbaks på ruta 1 med urfrätta blixtbilder vilket kräver den vanliga 2/3:s underexponeringen).

Jag blir inte så mkt klokare av instruktionsboken men brukar få rätt mkt vettiga tips här så svik mig inte den här gången :)
/erik
 
Svåra frågor

Hejsan. Det är rätt knepiga frågor du ställer. Men jag skall göra ett försök att svara på endel med risk för att starta en strom av motstridiga lösningar.

1. Det finns fler än en lösning på problem som uppstår. Tex kan olika filmer, exp. komp., filter mm mm. alla verförsig kan nog göra att du kommer närmare "din bild"
Men här kommer mitt sätt.

Generellt sätt är ttl bra men någon klok människa sa att snart ät det inte fotografen som har upphovrätten utan uppfinnaren till ttl. Vart tog den heliga gamla reflexskärmen vägen? Men man kan inte alltid lita på den.
En omnibounce sprider inte ljuset utan "gör det mjukare" tar ev. bort lite av styrkan också. Jag tror att du på din blixt har en liten plastbit du kan fälla ner framför refelektorn, det är en "vidvinkel manick". Går även att slå blixten i taket och ha den stå på trekvar så får du en viss effekt.

Exponeringsmätningen påverkas inte av en bounce då ljuset mäts genom kameran.

Med en bounce behöver du nog i vilket fall somhällst . Då behöver du nog inte blända ner så mycket.

att slå blixten "i taket" utomhus är nog inget jag rekomenderar. Svårt att beräkna exponeringen när du inte har något att mäta på. Kanske du kan rikta kameran upp i luften, exponera där och sen ta den bild du vill. Har dock aldrig provat detta.

Exprimentera även med manuell inst. på blixten och kör olika zoomningar på blixthuvudet och kompensera ner blixten (1/16 1/32 1/64...o.s.v)

Som saget allt har fler lösningar och att använda blixt är inte bara till för att få naturlig exponering. Man kan få mycket roliga effekter också. avfärda inte en bild bara för att den inte blev som du trodde. Kan vara en pärla.

Pelle
 
underexponerar

jag har börjat underexponera blixten ung 1,5 steg- det kombinerat m omnibounce gör att det numera blir helt ok resultat.
Att ställa brännvidden på blixten manuellt på nåt snäpp kortare än det jag använder funkar också helt ok.
Spotmätning på huvudmotivet är nästan ett måste när jag är utomhus.

Framförallt har jag dock börjat använda snabbare filmer...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.