Hur håller Diamir?

Henke

Gäst
Hur hård åkning pallar Diamir för? Med hård åkning menar jag hopp och trick.
Skulle va tacksam om nån prövat.
 
Jibbing eller Hårdrock

Bra fråga skulle också vara intresserad av lite åsikter här.


Din skalan går till 12 har jag för mig. Undrar just vad 12 på en ranonnébindning är.
Och hur hållbar är själva bindningen. Klarar den lite misshandel?
Eller måste man hålla sig till securafix-en om man vill ha en bindning man vill kunna lita på utför??
 
Fett

Frågan är bra!!!


Helt rätt så går skalan till 12 DIN, vilket är samma skala som på vilken annan binding som helst.
Jag väger sisådär en 95kg under skidsäsongen och med en hyffsat tung säck på ryggen så blir det väl en 120kg, den har ännu inte krachat men vem vet?
Jag tycker att den har fungerat OK även med "vanliga" pjäxor och i pist, även i puckel och i några bigjump.
Kort: Funkar den för mig så borde den funka för de flesta även om jag skulle vilja ha skalan så att jag slipper skruva bidingen i botten.


/ Anders - utsidan.se
 
Låter lovande...

Kanske är dags att investera. Hmm... undrar om det finns nåra sommarbilliga som ligger och skräpar nånstans.


Per
 

sfghs@earhy.se (David)

Gäst
Verkar hållbar!

Har en kompis som kört en säsong i Alperna med Diamir. Han har kört allt med dom, Puder, Pist, 5 meters Klippa, Stora 360's mm. Dom har inte pajat!
Han är inte så stor och tung, men Diamir verkar stadiga.


//David
 

lasse@kongo.fi (lasse kongo)

Gäst
Untitled

Diamir funkar inte till hårdrock. Köp Secura fix istället. Inte ens till jibbing.
 
Liten varning

Hej hoho!

Diamir håller får det mesta, risken är väl att den slits något fortare än en racingbindning... enda problemet är att åtminstone den gamla (vita) modellen kan lossna ur det låsta läget om man pressar riktigt hårt eller har mjuka skidor.

Detta löser man genom att sätta en extra bricka - t.ex. från en MTB-däcksventil under de bakre monteringsskruvarna, så kan man köra hur hårt som helst.

Hej/

Emil
 
Diamir funkar ok

Jag kör på ett par fisher BigStix 186 med förra Diarmir 2 bindningarna på, inställda på 10(?tror jag?). Efter ett par säsonger i Chamonix så har jag hört både det ena och det andra om diamir den vita vet jag att det var endel folk som vred sönder.

Jag är ingen jibber men ibland laddar man och hittills så har de inte löst ut när de inte ska. De har funkat i hopp och hård åkning. MEN jag är ca 180 och väger ca 70 kilo och detta är något att ta med i beräkningen.

Den som jag har har funkat bättre i allmänhet även om endel har kört sönder dessa. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som var problemet, jag tror att tån inte hölls ordentligt något som ytterligare kommer att lösas med årets modell.

Hoppas jag inte förvirrat mer än vad jag klargjort.
 
Diamir

Hallå.

Jag har ett par Diamir som jag kört rätt hårt med, inga problem. Enda problemet jag haft är om det är mycket tösnö. Tendens att de löser ut då. Om jag skulle hålla på och hoppa och trixa hela tiden skulle jag köpa nå´t annat.

/Snömannen
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.