Skydd???

Är nybörjare på snowboard. Vilka skydd rekommenderas? Hjälm? Sist jag prövade på att åka fick jag hjärnskakning, så jag är lite rädd för att åka igen...
 
Jag använder alltid handledskydd, knäskydd, hjälm och halskydd. Halskydd är kanske lite overkill men det värmer gott. Se till att skaffa bra handskar med fint stöd eller ett par lösa handledskydd.
 
Skydd

Jag skulle nog prioritera såhär:
1. Hjälm
2. Handledsskydd
3. Knäskydd
4. Kudde på rumpan (ja, jag vet flera som har haft det, jag hade det när jag var skadad. Gjorde ett skydd av dubbla liggunderlags bitar.)
5. armbågsskydd

Nackskydd har jag aldrig hört att man använder förrän nu. Men det är väl bra om man skyddar sig.

Jag kör bara med hjälm nu men bara när jag kör offpist. Jag har väl kommit förbi "trillahitådit"-stadiet. Gör väl mest illa mig när jag kör in i saker och sånt. Ryggplatta är ju rätt vanligt numera i Off-pist kretsar.

Skall precis lära min dam att åka och hon skall ha hjälm, handlesskydd och knäskydd.

Stalle

Kör så det ryker
 
Hjälm känns fånigt...

Tack för tipsen! Men det känns så dumt att ha hjälm... Ser sällan någon annan som har... (Men det är klart, man ska ju inte bry sig om vad andra tycker, utan använda de skydd som man känner att man behöver..) Finns det hjälmar i vuxenstorlek att hyra. Har åtminstone inte hittat annat än barnhjälmar vid t.ex vuokatti. Och på tal om handledsskydd. Fungerar det att använda handledsskydd för rullskridskoåkning?
 
Snowboard........

Hej Johanna!
Precis som de tidigare inlägget skrivit är mycket bra råd.
Handledsskydd fungerar mycket bra för rullskridskoåkning. Prova i rätt storlek bara.
När det gäller att använda hjälmar så tycker jag inte att det är fånigt utan hjälm finns och skall användas för att inte få svår huvud skador. Du kan t.o.m använda cykel hjälm, ishocky hjälm, klätter hjälm och idag finns det finna hjälmar för snowboard och i alla storlekar. Det viktigaste vad du själv känner och tänkt inte på varför inte andra använder hjälmar.
Men alla både använda hjälmar för att en olycka kan hända när som helst och drabbar vem som helst. Jag har själv jobbat som akut sjukvårdare och tagit hand om personer som skadat sig svårt i huvudet.
En del kan få sina liv förstörda p.g.a inte använd hjälm. Elit cyklister mfl använder hjälmar.
Det är cool att använda hjälm och jag vill inte skrämma dig med att folk har skadat sig svårt av att inte använd hjälm. Snowboard är rolig och jag tycker att du ska hålla på med det om du vill.
Prova själv och använd det som känns bäst för dig.
Genom att testa själv kan man få bra erfarenhet och vet hur det känns, och kan senare ge råd till andra.
Ibbe.
 
Fånigt med hjälm? Knappast. Titta på dem i backen som är riktigt duktiga på att åka skidor, telemark eller snowboard...90% använder hjälm. Ryggskydd börjar ju bli allt mer populärt bland skidåkare och då inte bara extrema.
 
Fåfänga eller säkerhet?

Jag har kört snowboard i 6 år med minst 20 dagar i backen per år. Jag kör med hjälm, handledsskydd, ryggskydd samt ett par hemgjorda brallor med liggunderlag i baken. Dom är perfekta eftersom jag aldrig blir kall och blöt i baken när jag sitter ner.

Handledsskador är en typisk nybörjarskada, men eftersom skyddet inte är i vägen får det sitta på. Har inte tagit emot mig med händerna de senaste 5 åren...

Det är knappast fånigt med hjälm! Titta i vilken backe som helst! Hjälm är trendigt! Den har räddat mig åtminstonde en gång då jag fick aluminiumklumpen till släpliftssnöret i bakhuvudet då jag skulle kliva på liften! En j-a smäll, skallen hade säkert spruckit utan hjälm!

En annan viktig säkerhetsdetalj är faktiskt glasögon! Blir du överaskad av vind och snöfall så är du helt rökt utan ordentliga skidglasögon.

Är du nybörjare så komplettera med knäskydd också! Vanligaste nybörjarvurpan är att du får i fel kant och stupar som en fura framåt! Då är det skönt med knäskydd!
 
Använd handledsskydd!

Hejsan,

Jag är läkare och har nyligen, i detalj, studerat den forskning som finns runt användandet av handledsskydd. Slutsatsen är att handledsskydd är av mycket stort värde för att förhindra stukningar och benbrott! De ger ingen garanti för inte skada sig, men risken minskar avsevärt.

Huvudskador är mycket mindre vanliga än handledsskador, men kan ju få allvarliga följder! Hjälm är en billig försäkring.
Ryggplattor kan möjligtvis vara av värde vid höga hopp och riskabel åkning i höga hastigheter, men tänk på att de inte på något sätt skyddar halsryggen.
Att ta nybörjarlektioner kan vara ett sätt att snabbt lära sig rätt teknik, och därigenom falla mera sällan.

Hälsningar,
Jens
 
Tack för alla tipsen! Nu har jag igen vågat pröva på snowboardåkning. Använde hjälm och handledsskydd. (Handledsskydd för rullskridskoåkning, som nog kändes lite obekväma...) Tror att jag kanske börjar få kläm på att åka snart. Men en sak är så jobbigt - Då jag åker blir det så jättetungt, speciellt för högra benet. Har jag fel teknik på något sätt eller är jag bara otränad?
 
tröningsvärk

jag har åkt i ca 5 år.
jag använder handlidesskydd, avsedda för snowboardåkning. dom funkar jättebra & är verkligen sköna.
men för att komma till själva "träninsverk syndromet".
när jag började att åka snowboard (9 år gammal) så känndes det verkligen i hela kroppen när jag hade åkt.
så att jag behövde vila mellan åken.
men du säger att du får ont i högra benet.
det kan bero på att du lutar dig för mycket fram/bak beroende på vilket håll du åker. det var väldigt länge sedan jag åkte nu, har inte åkt någonting i år.
men när jag var i Åre förra året så efter en heldag i backen så kunde jag näsan inte gå. jag var helt enkelt för trött för att kunna gå. jag kunde stå, så jag "hoppade" fram till bilen. jag vet inte riktigt hur det är för andra men jag känner verkligen att just dom ställena där skador är kända (& givetvis andra ställen också) blir väldigt mycket starkare, om man är helt slut när man kommer hem så tycker jag att man kan räkna det som ett framstag.
 
Ryggplatta

En gång ramlade jag med ryggen först på en sten då jag åkte off-pist. Då önskade jag att jag hade en rygg-platta...

Jag hade tur och bröt "bara" några utskott på ryggraden, men det kunde ha gått mycket värre.
 
Hjälm..

Jag ahr funderat på det här kring hjälm, när jag började åka (för 4 år sen) så så jag inga som använde hjälm, men nu har jag lärt mig att jag bara inte la märke till dom, är riktigt många som använder hjälm, men hjälmarna har blivit så smidiga att det inte ser ut som att man är en av Bröderna fluff när man använder dom, riktigt smidiga, lätta, och diskreta.

När jag började åka ansåg jag även att de som använde hjälm var dumma, lite för försiktiga. Idag ser jag upp dom.

Jag funderar på att köpa en RED's Skycap, eller kanske RED's Synth, dom ser riktigt bra ut, och jag har hör tmycket positivt om dom, men vad kostar dom? ca.

/ Tomas
[Ändrat av thelleberg 2002-10-10 kl 16:30]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gambit13 Skydd när man åker snowboard Snowboard 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.