en newbie-fråga

En newbie-fråga..

smilie_help.gif

Jag har bara åkt bräda en säsong och har en fråga,
jag vill lära mig att tricka lite och så -
Att åka fakie, är det något som kommer automatiskt under tiden man lär sig andra trick?
Eller måste man trilla sig igenom en hel dag igen, med blå röv och svarta knäskålar, som jag fick göra när jag skulle lära mig åka över huvudtaget?

[Ändrat av fiskbulle666 2002-11-24 kl 21:53]
 
Re: Ho ho

fiskbulle666; sa:
Kom igen nu!
Är det ingen som kan åka fakie här eller??

Tja jag är långt från kung på ämnet, men ungefär såhär borde du kunna börja träna:

Eftersom själva växlandet mellan tå och hälskär är det trixigaste (tycker jag i alla fall) kan det vara bra att ta det lite stegvis.

1. Åk på hälskär fram och tillbaka över backen. På så vis kommer du åka fakie i ena rikningen och som vanligt i andra riktningen.

2. När hälskäret sitter hyfsat gör du samma sak fast på tåskär.

Se till att du har god kontroll både på häl och tåskär så att du kan reglera fart och riktning lite granna när du åker över backen.

I övning 1 och 2 kommer du att tvingas göra någon form av stoppladd i varje ände på backen innan du åker tillbaka. Lek lite med denna stoppsladd och se till att få den kontrollerad så har du andra halvan av svängen klar när du börjar med övning 3.

3. Nu är det "bara" att sätta att sätta ihop övningarna och åka fakie hela tiden :)

Lyck till och hoppas det går bra :)

/U
 
jaha

ett annat tips är låna en goofy bräda om du kör regular, annars tvärt om. Sen kör du en dag med den, då tror jag det blir lättare att få in känslan... men det är klart du får nog en nedrans blå rumpa då osså...
 
Smart!

Ja då är det bara att hitta en polare med "spegelvänd" inställning på brädan. Det är ju så drygt att skruva om bindningarna på min egen bräda...
Det är ju bara att man har lite dåligt tålamod, men det tog inte så farligt lång tid att lära mig åka regular så det ska nog gå bra
 
naturligast

moss!
antagligen kommer det kännas ruskigt fel att åka goofy för dej... man har ett håll som känns bäst. för mej är det goofy som är rätt...jag är väl lite ovanlig...
det är helt rätt som alla som svarat säger, att det är som att börja om på nytt...använd de tips du fick när du skulle börja:
lär dig hitta balansen på häl och tå, så du kan bromsa, sen är det bara att släppa på! våga ha nosen neråt backen och hyvla inte i sidled.
en annan variant är att "snurra" sig ner för backen för att få in känslan. byt håll hela tiden, åk regular, bromsa på tå så du får ryggen neråt, vinkla brädan åt andra hållet, gör en goofysväng så du hamnar på hälarna osv. skitskoj. man blir gör-yr! snabbare och snabbare bara. den som klarar hela backen vinner...

appropå att byta bindningar. det är klart klurigare att åka goofy med kraftigt snedställda bindningar, sätt bindningarna rakare så går det lättare åt båda hållen. det är en avvägning mellan hur pass man vill åka åt båda hållen och tricka eller carva ner i ett högre tempo.
jag har mina bindningar i 55/45 grader på min alpinbräda med harboots som jag carvar på i pisten, och 25/5 grader på min offpistbräda med vanliga softboots som jag surfar med i pudret.

keep on carving
/johan
 
Åka baklänges

En klassiker för att kunna åka fejki bättre är ju att köra med "Duck stance". Det vill säga att du ställer om bindingen (å du... orkar du inte ställa om bindningarna så lär du knappast orka lära dig åka baklänges heller) så att bakbindningen pekar bakåt. Jag vet inte vad du har för stance just nu men säg att du har en ganska normal 30 grader fram och 5 grader bak. Ställ om så att du kör med 15 grader fram och minus 5 grader på bakfoten. Då är det mycket lättare att åka fejki. Det är rätt många proffs som kör med Duck stance för att få enklare baklängesåkning.

Skall du hålla på mycket med trick och grejjer så kan det vara idé att tänka på att flytta fram bindningarna aningen så att du står mer mitt på brädan (i längsled alltså). Det gör att brädan inte blir så trög att knöla in i baklänges svängen. Visserligen blir den vanliga åkningen aningen lidande med dessa inställningar men det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna, typ...

Sen så tror jag att du får blå kroppsdelar när du lär dig åka baklänges. Det fick jag.

Stalle
 
Jag kör med exakt raka bindningar på exakt samma ställe (motsvarande...). Detta gör att det blir ganska lätt att åka fakie när det väl beger sig...

Vissa saker finns det genvägar till:
teoretiskt kunnande, pengar och dyl.

Andra saker finns det inga genvägar till och man lämnas åt en lång stig bulor, blod svett och tårar:
Att lära sig åka bräda fel, muskler och att hålla en flicka glad.

Säkert finns det genvägar till dessa ting också men då är det att fuska i min mening. Ge dig ut i backen och ta bulorna som en riktig man!

mvh/samme
 
jag skulle gärna vilja lära mig att volta, men jag tycker det är obehagligt att vara upp och ner???
det är som att börja om igen, det är bara att inse!
/j
 
Karlakarl

samme83; sa:
Säkert finns det genvägar till dessa ting också men då är det att fuska i min mening. Ge dig ut i backen och ta bulorna som en riktig man!

mvh/samme

Jadå jag ska! Nu i mars sticker jag och några kompisar till Les Deux Alpes med UCPA (jag är enda tjejen resten killar - inte direkt ovanligt)
Nån som varit där??
I det sällskapet känner jag mig nästan som en riktig man ;D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
John Engdahl Newbie fråga. (om snowboardens längd) Snowboard 7
GaryLarsson Fråga om Tall Tees Snowboard 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...