helikopterskidåkning???

har någon erfaren het av det,eller är det bara nått som tv teamen har råd me ??
alla säger att det är dyrt men vet någon vad det kostar och var det är bäst att åka i eller/och utanför Sverige.
 
Val Grisenche

Inte för att jag har nagon egen erfarenhet av helikopter skidakning själv, men eftersom ingen svarat pa ditt inlägg. Ett höstnummer av aka skidor hade en artikel om heliskiing i italienska Val Grisenche, vilket enligt artikeln skulle vara europas bästa heliskiing. Priser runt 10000-12000 kr för 10 lyft fördelat pa 6 dagar varav varje lyft gav 1500-2000 höjdmeter inkl. guide, lavinutrustning och tva dagars liftkort (om jag minns rätt). Läs mer här:

http://www.heliskitaly.com/
 
Hmmm. Det är sällan Åka Skidor INTE slänger sig med ett superlativ angående det dom gör. Lite nyanserat snack borde man kunna kosta på sig som sveriges enda skidstidning, men å andra sidan; hur många skulle blir supersugna på att sticka iväg om de inte skrev förhärligande :)

Helikopter kan du åka i bland annat Riksgränsen. Hemavan är ett annat ställe med bra helikoteråkning. Nu har West Helicopter enligt Just.nu "skaffat två splitter nya Eurocopters 120 Collibri som lär vara världens miljövänligaste helikoptermodell, fullt utrustade med säkerhetsprylar"

vidare

"Ett entoppslyft kostar ca.795:-/person.
Alla vuxna som löser veckoliftkort till
ordinarie pris vecka 11 eller 12 får ett lyft gratis."


Så otroligt långa åk får du ju inte ut i Sverige så då är det nog lika prisvärt att dra ned till Alperna.

Men allra bäst är nog att GÅ UPP SJÄLV. Belöningen blir ju så mycket större om du fått slita lite och får känna tystnaden i fjällen istället för en flaxande stålfågel :)

Ha det!
 
Helikopterskidåkning

Det är lite billigare i Sverige- i Kittelfjäll till exempel kan man få ett lyft för runt 500 kr, lite billigare om man bokar flera. Det ger 800-1000 höjdmeter. Lite kortare än alperna, och ofta mindre snö.
Ett annat alternativ är att bli sin "egen helikopter"- köp ett par Randonné- eller turskidor och traska upp!
Lycka till!
 
Kanada

Jag testade en heldags Heli-åkning Revelstoke, Kananda.

Där var principen att en helikopter servade 3 grupper av åkare. En grupp åkte helikopter medans de andra två åkte utför. Funkade hyfsat. Tyvärr fanns det noll frihet att typ välja vilka toppar man skulle åka på eftersom man var tvungen att åka från samma topp till samma punkt i dalen som de andra grupperna. Den där frihetkänslan som förmedlades i Äventyr härom veckan om att man kunde åka var som helst och välja topp efter tycke och smak fanns inte där.

4 lyft på en dag och det var inte billigt. Kommer inte ihåg exakt men det var ca 3000 SEK.

Visst var det bra åkning och maffiga berg både susa nedför samt flyga uppför. Men var värt stålarna? Det var sannerligen för dyrt för att jag ska våga säga något annat.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.