Scanning av färgkopior...

Hej!
Har provat att scanna lite bilder men tycker inte att kvalitén blir något vidare. Har provat olika upplösningar utan resultat. Kan det vara scannern eller mjukvaran som är bristfällig, eller är det så att det inte går att få mycket bättre kvalitet genom att scanna färgkopior? Jag sparar bilderna i jpg, vilket jag tror ska funka så länge man inte ska redigera bilderna.
Är det någon som har några tips?
/Rickard
 
Kvalitén beror på många faktorer!

Att få bra kvalité på inscannade bilder kräver lite kunskap och bra utrustning.

Dels krävs det att scannern har en bra upplösning, färgdjup och lite brus. Dessutom måste göra bra inställningar i mjukvaran så att kontrst, intensitet, mättnad mm blir som du vill.

När du väl scannar bör du scanna med en ganska hög upplösning ca 300 dpi för att du ska få med de flasta små detaljer.

Sparar du i JPEG förstör du bilden. (inte alltid synbart men kvalitén försämras). Spara istället originalbilden i TIFF. Den tar stor plats på hårddisken men kvalitén är optimal. Om du sedan ska lägga ut bilden på webben gör du helt enkelt en kopia av bilden, förmiskar den, ställer in skärpa och sparar den i JPEG. Jag brukar själv spara bilderna i läge HÖG kvalité vilket brukar ge filen en stoleksminskning till ca 10% av originalet utan någon synbar kvalitetsförsämring.

/Tobbe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Dia/neg-scanning Fototeknik 8
Surjamten Scanna färgkopior Fototeknik 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.