Monterosa ski

Hej!

Nagon som har skidat i Monterosa ski? Är det värt
en resa?
Vilken ort är att rekommendera: Gressoney eller Alagna (eller nagon annan)?

mvh

Stefan
 
Hej,
det är absolut värt att åka till Monterosa för att åka skidor, med betoning på skidor. Är du ute efter kvällsröj så välj annan ställe. För drygt ett år sedan var jag nere. Vi bodde då i Gressoney-La-Trinité och då bor man mitt i Monterosa ski. Orten är väldigt pittoresk och där är knäpptyst kl 22.00. Man handlar mat över disk och befolkningen är mycket gästvänlig. Ett alternativ är att bo i Champoluc, där har man närmare till den fina skidåkningen och uteliv, dock är där lite dyrare. Alagna kan nog bara rekomenderas om du skall satsa 100% på offpist. Bor du i Gressoney har till lagom till alla skidområdena. Skidåkningen är inte extrem men bjuder på härliga pister som är väl preparerade och mycket gemyt. Finns där gott om snö finns där goda möjligheter till offpiståkning. Stället är härligt befriat från stökiga turister, dem man ser mest av är Milanesare som är där på helgerna för att åka skidor på förmiddagen och sola på eftermiddagen. Behöver jag säga att det Italienska köket är enastående. Kolla snöläget bara om du tänker åka sent på säsongen.
 
Inte för att jag vet hur det gick till men ovanstående inlägg skickade jag Benny Svendsen in och inte min namne Benny Fondén.

/Benny S
 
Vägval

Hej Benny!

Tack för ditt svar. Hur tog du dig dit? Buss, flyg, el. bil. Om vi aker tänkte vi bila dit, men är lite osäkra pa vilken väg som är bäst genom alperna. Var utgangspunkt är München.

mvh Stefan
 
St.Bernard

Hej,
vi tog också bilen ner. Vi körde då över St.Bernard passet. Med utgångspunkt från Sverige tror jag detta var närmaste vägen. Minns inte om vi körde via München.
 
Monterosa Ski
Självklart skall du prova Monterosa.
Jag håller med om att Gressoney är bästa utgångspunkten.
Men det finns ännu bättre alternativ.
Kör en skidsafari i området. Jag och mina skidpolare kör varje vinter med en guidefirma som heter 9vallees.
Med mailadress http://www.9vallees@ifrance.com Du ...et av ca 1100 Euros för en vecka. Lycka till
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...