platta eller inte?

Är det bortkastade pengar att investera i en 12mm platta till ett par skidor som för det mesta skall användas till off pist akning? Vilka är fördelarna resp. nackdelarna?
 
Re Platta eller inte?

Det beror helt på vad det är för en skida och vad du ska använda den till.
Fördelarna ligger främst när du använder skidan i pist. En platta kommer att dämpa vibrationer en del och den kommer att göra dig lite snabbare kant till kant. Det blir också en lite längre hävarm till kanten vilket gör att det blir lättare att hålla tryck på den när det går fort. Nackdelen är att det blir tyngre och i och med att hävarmen ökar så ökar också skaderisken. Det beror även på hur hög bindningen är från början, jag tycker inte att man behöver bygga upp mer än 50 mm från backen.

Lycka till

anders - utsidan.se
 
men?

nu har jag bara tagit ett åk på slalomlagg de senaste 8 åren men det har blivit rätt mkt telisar istället.

plattor har många bra egenskaper men den som tror att man kommer snabbare från kant till kant blir nog besviken. jag skulle säga att det är precis tvärtom (fast jag kör ju som sagt m hälen lös vilket gör att jag kan ha helt fel)
 
Åk fett

Om jag förstått dig rätt så pratar vi om off pist-åkning. Right!
Då spelar bindningen egentligen ingen roll alls.
Okej, jag åker med Diamir i alla lägen sedan flera år tillbaka - och då kommer man lite högre (glöm dämpning, det är egentligen bara intressant för tävling), vilket gör att jag får lite större hävstångseffekt när jag kantar. Men den fördelen elimineras nog genom att mina pjäxor är Denali, dvs relativt mjuka.

Om du däremot söker optimala prylar under fötterna för all sorts off pist, så finns det bara ett svar: Feta skidor. Och då menar jag inte carvingskidor med breda brätten och smal midja, det måste finnas en hyfsat bred plattform under foten också - om du inte ska köra fast i skarsnön.

Själv åker jag på Olin Selkirk, som är så bra att jag köpte ett extrapar som står omonterade i väntan på att förstaparet ska krascha.

Andra märken har liknande modeller: måtten är cirka 110 - 65 - 100, väldigt grovt mätt.

Okej?
/Henrik
 
Jag köpte de längsta skidorna (193cm) men tyvärr har jag inte haft tillfälle att testa dom ännu. Jag kan aterkomma till det senare....
 
Under blandade förhallanden i St Anton. Till en början var det stenhart men i slutet av veckan kom det som tur var 2-3 dm nysnö.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Är mina kontrollremmar feljusterade eller för små? Skidor allmänt 5
Mattias på myren Nån som testat eller sett en mobikick? Skidor allmänt 9
tango Hårt eller mjut ryggskydd till 10åring? Skidor allmänt 13
jffoto Vad ska jag ha? Snöskor eller skidor? Skidor allmänt 19
joanna Ski-lifts eller Getaway Vans - erfarenheter av transfer flygplats - skidort? Skidor allmänt 2
magda_ Hyra eller köpa slalom skidor till barn Skidor allmänt 7
Tornfalk Dynastar legend Sultan 80 eller 85 Skidor allmänt 6
Niithro Pjäxval! Technica Dragon 120 eller Atomic b120? Skidor allmänt 4
mickewall Powerslide - strålande idé eller kortlivad fluga? Skidor allmänt 10
knallert mer eller mindre självklar fråga Skidor allmänt 6
dave1 Legend eller Monster eller.. Skidor allmänt 9
scruler Nya Zeeland eller Alperna? Skidor allmänt 9
Bjoern hyra i sverige eller i italien? Skidor allmänt 3
jonaswiger scottusa cruz bra eller dåligt? Skidor allmänt 0
raven Serre Chevalier 1/4, möjligt eller aprilskämt? Skidor allmänt 4
kfn Björkliden eller Riksgränsen? Skidor allmänt 3
ronnyh Lurad eller ej. Skidor allmänt 1
A-K Argentiére eller L2D? Skidor allmänt 2
Mårten Motvind Elan på topp, eller? Skidor allmänt 0
jenie Annecy eller Chambery? Skidor allmänt 6
srpp Glaciärskidåkning nu, Stryn eller nåt annat? Skidor allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.