Busslinjen till Ritsem slutar att gå i februari (var "Hördes på radion idag")

Glädjande besked, buss 93 kommer gå!

Vi fick precis reda på att bussen kommer gå. Så här skriver länstrafiken på sin hemsida:
Linje 93 kommer att trafikera till Ritsem från 26 februari 2016
Vi kommer även fortsättningsvis att trafikera linje 93 Gällivare - Ritsem. Sträckan Stora Sjöfallet till Ritsem kommer att trafikeras med ett mindre fordon. Byte sker i Stora Sjöfallet. Tidtabell och mer information kommer inom kort.
 
Vi fick precis reda på att bussen kommer gå. Så här skriver länstrafiken på sin hemsida:
Linje 93 kommer att trafikera till Ritsem från 26 februari 2016
Vi kommer även fortsättningsvis att trafikera linje 93 Gällivare - Ritsem. Sträckan Stora Sjöfallet till Ritsem kommer att trafikeras med ett mindre fordon. Byte sker i Stora Sjöfallet. Tidtabell och mer information kommer inom kort.

Det var ett glädjande besked:). Jag har dock full förståelse för Länstrafikens beslut att inte köra ända fram till Ritsem med sina ordinarie stora "landsvägskryssare". Sist jag åkte turen var SJ återigen försenade och Länstrafiken satte in en stor dubbeldäckare till Ritsem, som i princip fick krypköra fram med sin mjuka fjädring för att undvika upprepade genomslag i fjädringen i varje svacka. En lättare och mer lämplig buss till sträckan ut mot Ritsem borde fixa detta:)
 
Ett tag sedan:)

Jag körde dubbeldäckaren, fjädringen håller ej för vägen upp till Ritsem, men man tager vad man haver, som Kajsa Varg sa, det var ju en tågersättning, då går dem ordinarie bussarna redan. Man kan inte trolla fram bussar hur som helst, men jag tror att du hann upp i rimlig tid i alla fall. Detta debacle om bussar upp till Ritsem är tyvärr inget som vi chaufförer råder över. Det är beslut tagna av andra. Vi som chaufförer vill bara påpeka vi tycker att det är säkrare för er att färdas i en större buss och inte i en buss för ca. 20 passagerare. Nu har vi kört vintersäsongen med den lille bussen och kan konstatera att dem medtrafikanter som vi möter, saktar ej ner och struntar i mötesplatser, utan dem skall bara fram. Detta har orsakat många incidenter. Kommer vi med en vanlig buss så saktar dem ner!!!
 
Låt saker vara som dem är!!!

Jag förstår att man tycker att vägen är smal och verkar farlig. Men vill ni verkligen att man skall bygga ut vägen så att den mister sin charm? Att det ramlar ner stenblock på vägen är en fara, att det går en lavin är en annan men den största faran är alla dem som kör med plattan i mattan! Då tycker jag att man skall fråga sig, hur ofta ramlar det ner en sten?, hur ofta går det en lavin? och hur ofta möter man någon med plattan i mattan? Sedan kan man fråga sig hur ofta händer det olyckor i större städer? Vi som chaufförer vill ta upp er så tryggt och säkert som möjligt. Då vill vi ha rätt verktyg för att göra det. Om en sten ( nu snackar vi inte 800-tons kolossen) ramlar ner, som en gjorde i somras så har ni som passagerare större chans att inte skadas i en vanlig buss, än öm du åker i en 20-passagerare. Det är min uppfattning, någon ingenjör får gärna överbevisa mig, jag kan som sagt ha fel, jag kör ju bara bussen:)
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Har aldrig åkt till Ritsem men några gånger därifrån. Eftersom jag utgår från att det är samma ("lilla") buss som skall ta folk ner som upp så funderar jag på hur det skall fungera. De gånger jag åkt har bussen varit i stort sett fullsatt redan vid båtläget i Ritsem och knökfull i Vakkotavare. Lär inte finnas så många bussar stående i Ritsem som kan sättas in som förstärkningsbuss.
 
Du har rätt

Vi chaufförer får inte ihop räkenskaperna, heller. Vi hade förra året en buss som tar 44, men nu till sommaren skall vi ha en som tar 20. Föregående år fick vi gå två bussar från Ritsem en 44 och 58 platser när det var högsäsong, lågsäsong hade vi många gånger runt 30. En dag hade vi ca: 200 personer allt som allt, många skulle från Vakkotavare till Saltoluokta och Saltoluokta till Gällivare, vi hade 10 platser kvar när vi kom till Vakkotavare från Ritsem, så förstärkningsbussen från Gällivare fick åka upp och hämta resten ca 30 i Vakkotavare som vi inte fick plats med.Men det är faktiskt inte våran mening att ta upp arbetsförhållanden på detta forum. Det är bara det, att det har blivit en höna av en fjäder av denna situation. Och som ni alla vet är det ju inte bara att ta nästa buss. Vi hoppas att se er alla till sommaren!!!!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...