Solpanel

Jag vet uppriktigt sagt inte om du skojar eller inte. Men utgår från att du gör det. Taskig människosyn är ju vanligt, men ingen människa kan väl tycka att ytterliga väntetid är positivt. Eller?
 
En 24W panel klarar att ladda en powerbank även runt jul....som tur är.
Ska bli spännande att se hastigheten i suboptimalt ljus...

Beställde lite från UK nu , skten kom dagen efter Postmord läskga fingrar var inte inblandade utan UPS och DHL

Wow. Har jag aldrig varit med om. Även när det skickats med någon av ovanstående har det slutat med posten för mig.

Fick nyligen vänta 5 veckor på ett litet paket från England, ett rek t.o.m. Tog minsann tid i England också, men 3 av veckorna gick åt sedan paketet anlänt till Sverige. Nu ska jag ringa och skälla ut dem. Det brukar hjälpa ungefär en månad vad gäller utdelning av stora brev. Det är sorteringen som fejlar enligt flera brevbärare som också är less på dem. De sorterar inte posten de ska dela ut optimalt heller vilket innbär en massa merjobb för dem.

Postmord - det var kul! :-D
 
Allt jag beställer från UK kommer fram innan jag ens beställt det.

Tänk på att ladda powerbank och inte nalle om ljuset är klent.
Har man otur så laddar panelen så lite så telefonens lladdningselektrojik går minus....så man står lite mongo där med en urladdad nalle.

Skiljer mellan nallar en del men powerbank går aldrig minus
 
Jag vet uppriktigt sagt inte om du skojar eller inte. Men utgår från att du gör det. Taskig människosyn är ju vanligt, men ingen människa kan väl tycka att ytterliga väntetid är positivt. Eller?

Nej jag skojar inte alls, även om jag lät onödigt raljant.

Tycker det är en jättesmidig lösning.
Du får ett SMS, följer länken, och betalar.
Kan det bli smidigare?

Att det innebär några extra dagars väntetid är ju såklart olyckligt, men beror på andra saker.



Angående människosyn resonerar jag som följer:

Om man vill vara så pass modern att man beställer från utlandet så får man ju ändå vara så pass modern att man har en dator/smarttelefon. Går det ens att lägga en beställning utan någon utav dem?

Vill man inte ha några moderniteter så går det ju fortfarande bra att köpa sin grej med kontanter i någon fysisk butik.

Det är ju inget tvång att handla från utlandet....
 
Öh, jo, eftersom frakten oftast tar lång tid så tycker jag det spelar roll. Inte heller förstår jag vad som är så jobbigt med att betala över disk.
 
Öh, jo, eftersom frakten oftast tar lång tid så tycker jag det spelar roll. Inte heller förstår jag vad som är så jobbigt med att betala över disk.

Fast det har inget med den digitala förhandsbetalningen att göra (vilken jag avsåg i mitt ursprungliga inlägg). Den kostar ju inte mer än 1-2 dagar extra (ej Postnord-faktorn inräknad).

Anledningen till att de infört detta är ganska enkel.
På senare tid har andelen utlandspaket ökat lavinartat.
Tidigare har man sett mellan fingrarna med avseende på moms och tull på alla småpaket, men eftersom det blivit så stora volymer har man börjat momsa och tulla precis allt.

Hur tror du det skulle funka med efterkrav/betalning hos ombud i detta fall. Folk har beställt i snitt 18 skitprylar för 10 kr stycket, och så ska de behöva betala 100 kr i moms och tull för varje försändelse. Hur många tror du kommer hämta ut sina paket?

Typ inga alls. Därför har man börjar med förhandsbetalning. De paket som helt plötsligt saknar mottagare behöver då inte levereras ut, och minskar då både arbetsbörda och miljöbelastning.
Är det smidigare än betalning över disk? - Nej
Är det, med alla faktorer inräknade, en bra lösning - Ja

Är det rimligt att det ska ta 14 dagar från betalning till leverans? - Nej självfallet inte, men det har som sagt väldigt lite med själva betalningsproceduren att göra.
 
Tycker det finns anledning att gnälla på pakethanteringen. ´

Senast jag fick ett paket från USA så funkade i och för sig swishbetalningen smidigt. Men sedan när jag kom till utlämningsstället en måndag fanns paketet inte där trots att det på avin var angivet att paketet skulle vara där från fredagen. Sedan dan efter fick jag två till avier varav en uppgav att det var en påminnelse. Då uppgavs att det inte kommit ett paket trots 3 avier men när jag surnade till lyckades killen hitta försändelsen, men han kunde inte se att alla tre avierna gällde samma paket, alla avierna hade olika identifieringsnummer.

Förbättringspotential sa Bill.

Thure
 
Välj DHL eller UPS om man skall vara säker och om dom skall komma i tid.

Dessa har desutom tull,momshanteringrutiner sedan länge och fixar allt utan strul ofta.

Postnord är lotterivariatnten och utfallet kan bli lite vad som helst
 
Inte helt rätt

Typ inga alls. Därför har man börjar med förhandsbetalning. De paket som helt plötsligt saknar mottagare behöver då inte levereras ut, och minskar då både arbetsbörda och miljöbelastning.
.
Jag håller med dig om att de digitala betalningssystemen är att föredra speciellt för oss som bor litet utanför tätorterna.

Däremot är det tyvärr så att paket som saknar mottagare skall skickas tillbaka till leverantören - oftast till Kina- så miljöbelastningen ökar i stället för att minska.

Det man försöker strypa är troligen alla inköp av billiga prylar (på lite längre sikt) eftersom expeditionsavgiften (75 kr)som Postnord tar motsvarar moms på 375 kr.

Postnords hantering medför en väsentlig ökning av priset på billiga saker. I rättvisans namn måste medges att alla andra distributörer tar också betalt för att förtulla en försändelse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
paros Större portabel solpanel Utrustning allmänt 9
MikeMike Solpanel Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.