Måste man vara rik för att vandra i fjällen?

Dokumentären Valley Uprising rekommenderas. Handlar om klättringens historia i Yosemite från 50-talet och framåt. Många klättrare har bott och ätit väldigt billigt och ägnat sig åt sitt intresse. Finns på Netflix.

Boken On the Road av Jack Kerouac rekommenderas också. Personerna i boken genomför billiga bilresor runt USA. Finns att låna gratis på närmaste bibliotek.

Det är lätt att skylla på pengar när initiativförmåga och vilja saknas. Det är lätt att gå in på Naturkompaniet och skapa sig fördomar om fjällvandring. Att utrustning och resa är billigt har redan avhandlats i många inlägg.
 
Håller med om att man ska leta utanför de vanliga friluftsaffärerna om man ska komma ner i pris, men jag har ett sådant tält och det är inte lämpligt för kalfjäll, det kommer att blåsa omkull vid "normala" fjällvindar. En presenning från överskottsbolaget för 60kr är lite bättre, som jag var inne på i ett tidigare inlägg. Den går att få upp så den håller, men det kommer att kunna bli väldigt dragigt, så jag skulle inte tycka det är en bra lösning för kalfjäll, men inga problem i skogen.
Det är ju sällan omöjligt att ta sig ner i björkskogen och tälta där i de delar av fjällkedjan jag varit. Man måste ju inte vara på "kalfjället" hela tiden... Det är ju inte ens lämpligt med bra tält alla gånger.
 
Man behöver absolut inte vara rik.
Vissa saker får gärna vara bra i mitt tycke. Tex kängor och en bekväm ryggsäck.
Har själv vandrat i träningsbyxor, sovit i billigt Intersporttält i rustas sovsäck. Till packpåsar använde jag fryspåsar och ICAs matkassar osv.
Med åren så ställs det självklart krav från min sida ang kvalitet, hållbarhet, vikt, garantier osv som har gjort att jag har bytt ut tält o sovsäckar mm.
Spritkök kan man göra själv med enkla medel och det fungerar minst lika bra på vandringen som en superTitanbrännare av senaste modell.
Handlar om vad man vill prioritera o vart man vill lägga pengarna.
Det finns flera grupper på FB där det säljs begagnat, kolla även här samt Blocket/Tradera. Ett annat alternativ är att låna lite saker.
 
Det paradoxala är att jag liksom många av mina vänner hade ett mycket mer aktivt friluftsliv som studenter än vad vi har idag som arbetandes småbarnsföräldrar. Då hade man tiden men inte ekonomin. Utrustningen var ett hopp plock av det bästa man kunde få tag på, men också att prioriteringen snarare var att investera i utrusning snarare än i övriga ting.
Idag har jag en hög med tält, sovsäckar, kök och kläder som används väsentligt mindre.
Utan uppoffring skulle jag kunna låna ut ett komplett kitt till en vän om detta var skillnaden i mellan att kunna få uppleva sina drömmar eller att bli kvar hemma vid. Mao, -följ många goda råd vart man kan finna prisvärd utrustning, -eller hör dig för om någon i din bekantskapskrets har saker att låna ut.
Oavsett, -sitt inte inaktiv och låt dina önskningar stanna vid drömmar utan pröva olika alternativ för att förverkliga dem.
 
Ju bättre utrustningen blivit desto mindre har jag använt den.

Men alla som gjort värnplikt bevisar väll att gammal utrustning från översottslagrena räcker även för vinterturer. Visst den är tung och saknar mebran men det fungerar ganska bra. Byter man vissa skalkläder mot något från Itab eller engelsson slipper man dessutom se ut som en möp ;)
 
Och vad är det för fel med att "se ut som en möp" - om man inte är det?
(Och även om man, mot förmodan, är en möp... ;) )

Få organisationer har en så avprovad och utvald utrustning som det militära.
Och efter den stora förskingringen på 00-talet, så kan vi alla nu nyttja deras forskningsresultat/kvalitet
till priset av småpengar. Och marinens/flygets blå är hur civilt som helst ställt sida vid sida med samma
saker från armén... Och viss utrustning som vi numera enkelt kan köpa från överskottsfirmorna råder
det uttalad brist på inom det lilla försvaret som finns kvar - dom sålde bort alldeles för mycket och
alldeles för modern materiel...

Ett litet urval ställen:
Active Life Equipment
Armygross
Army Star
Cold Skills
Fältbutiken
Garderoben
Kvibergs Överskott
Recon Vildmark
Röda Stjärnan
Surplusbuy
Surpluss
Taiga
Överlevnadsbutiken

ArmyStar och Röda stjärnan brukar nog vara enklast (och billigast?)
 
Försäkringen - vad får jag?

Efter ett långt friluftsliv där utrustning köpts in efter hand och när pengar funnits, där pryl efter pryl förfinats och nu utgör en liten samling trogna vänner på mina färder. Den gamla kniven jag gjorde själv som femtonåring, den kåsa jag karvat fram ur björkvrilen, kängorna som tagit mig fram genom obanat terräng såväl som vältrampade stigar, mina varma ylleunderställ och övriga funktionella kläder, det pålitliga Omnifuelköket som värmt min mat sena kvällar i vinterkylans mörker, allt det och mer därtill - till de nya bekantskaperna som mitt fina Tarra tält som ersatts det trogna FR tältet, det bekväma Exped underlaget och vad mer som tillkommit på senare år.

Allt det här är jag glad att fått förmånen att förvärva och äga. Allt för att kunna på ett bekvämt och bra sätt komma åt pudelns kärna nämligen den naturupplevelse som jag så mycket längtar till.

Att i det läget inse att hela skiten blivit stulen av några härjande källarvandaler utan moraliska skrupler skulle göra mig "skogstokig" .

Skulle jag sedan få rådet att... Börja om från början...

I utsvängda jeans, låna ett t-sprits trangia, låna ett gammalt tält, låna än det ena än det andra.

Nä det skiter jag i. Då får det vara för min del. Då blir det till att ta fram de gamla fotografierna, öppna virren och minnas och glädjas det som varit.
 
Försäkringen - vad får jag?
Nuvärdet vid det ögonblick då prylarna stals, minus åldersavdrag...

Det vill säga, sannolikt inte ens som självrisken på hemförsäkringen.

Om du inte har alltihop specialförsäkrat hos t.ex. Lloyds till "Agreed value"
- men dom årliga premierna VILL du nog inte betala...

"Har du inte råd att med ett beklagande leende inse, och överse med, stölden
- så ska du inte förvara grejerna i ett oövervakat källar- eller vindsförråd!"
vore nog den cyniska kommentaren försäkringstjänstepersonen rått tänker
när ni pratar i telefon om problemets upptäckt...
 
Senast ändrad:
Nuvärdet vid det ögonblick då prylarna stals, minus åldersavdrag...

Det vill säga, sannolikt inte ens som självrisken på hemförsäkringen.

Om du inte har alltihop specialförsäkrat hos t.ex. Lloyds till "Agreed value"
- men dom årliga premierna VILL du nog inte betala...

"Har du inte råd att med ett beklagande leende inse, och överse med, stölden
- så ska du inte förvara grejerna i ett oövervakat källar- eller vindsförråd!"
vore nog den cyniska kommentaren försäkringstjänstepersonen rått tänker
när ni pratar i telefon om problemets upptäckt...

Precis!
Därför förvarar jag inte det i ett källarförråd utan i lägenheten. Och är noga med grejorna vid resor.
 
(...) Börja om från början...
I utsvängda jeans, låna ett t-sprits trangia, låna ett gammalt tält, låna än det ena än det andra.
Nä det skiter jag i. Då får det vara för min del. Då blir det till att ta fram de gamla fotografierna, öppna virren och minnas och glädjas det som varit.
Jag tror dig inte ;)
 
Nu har jag läst den här tråden och kan inte låta bli att störa mig lite på alla som skriver "det blir typ bara 2000kr" eller "det handlar bara om att vilja" eller "det kostar som en semsterresa". TS skriver ju att det är mycket knapert... Jag har vuxit upp med tre syskon och en mor som var dagisfröken, vi hade det inte knapert men inte så mycket extra (semsterresor, elektronikprylar mm). Hade dock kompisar som levde knapert och förstår vad det innebär. Det betyder att ett av barnen får nya vinterskor, de andra får ha förra årets (för små) eller avlagda från storesyskonen (för stora). Det betyder att mamman inte har råd att gå till tandläkaren. Det betyder ledsna barn vid varje skolutflykt för att de bara har med sig en limpmacka. Det betyder underkänt i idrott för att de inte har råd med skridskor. Jag kan skriva länge till. Att inte kunna lägga undan ett enda öre per månad - då tar det lång tid att få ihop ens 500kr...

Min första fjällvandring var nog som de flestas för 20-25år sedan, om jag läser mellan raderna. Jag vandrade i mysbyxor och jeans, vinterskorna och ett regnställ från ÖoB (tungt som sjutton och andades inte ett dugg). Ryggsäck och sovsäck luktade svagt av mögel, köpt på loppis. Jag och min bror gick Nikka-Kvikkjokk och det är fortfarande en av mina mest minnesvärda vandringar. Vi var blöta ibland, hungriga ibland men oj vad vi lärde oss!

Vad vill jag då säga? Jo, det går att ha ett friluftsliv med mycket av det man redan har. Men för vissa finns inte utrymmet med "bara en tusenlapp"... Får många blir det nog friluftsliv hemmavid eftersom tågbiljetterna oftast känns "sjukt dyra" och tar en stor del av budgeten. Kanske fjällvandringar är en ekonomisk fråga men friluftsliv i sig behöver inte vara det!

Nu hade jag kanske inte de allra fattigaste i åtanke. Det stämmer att det finns de som har det väldigt knapert och inte har utrymme alls att unna sig något (fastän jag menar att det är fler som säger sig ha så knapert än de som verkligen har det). Dessa har givetvis inte möjligheten att fjällvandra heller.

Däremot så om du läser TS's beskrivning så uppfattade jag det som att hon hade möjlighet att spara ihop 2tkr på sex månader och beklagade sig över att varje pryl verkar kosta så mycket. Detta tycker jag inte gör att man är att betrakta som "rik" utan jag bedömer det som en ganska normal situation (eller kanske till och med mot den knapra sidan).

Men som påpekats här med exempel så visar det ju sig att man kan få ihop utrustningen man böhöver för under 2tkr totalt. Sen tillkommer ju själva resan och en snabb sökning visar att den går på under 2tkr (Stockholm-Kiruna) totalt den också (någon kan säkert hitta billigare resa).

Det förefaller snarare så att just fridluftsliv är förhållandevis billigt. Tar man hänsyn till att utrustningsbiten just är en engångskostnad så blir det ju ännu billigare och nöjer man sig med fridluftsliv i närområdet så blir det ju verkligen billigt.

Så om man hävdar att det bara är "rika" som fjällvandrar så ÄR det inte beroende på en resursfråga utan det rör sig om andra faktorer. Om man däremot hävdar att det inte är några riktiga fattiglappar som fjällvandrar så kan jag hålla med om att det kan vara en resursfråga (men för att den slutsatsen skall hålla så måste det stämma att det är en betydande mängd normalinkomsttagare som fjällvandrar också).

Jag tror att det är andra faktorer som spelar in här och att man får intrycket att man behöver lägga mycket pengar på det är för att man ser till hur mycket pengar gemene fjällvandrare lägger. Men som visats här så verkar det ju mer som att de lägger mycket pengar på det för att de kan snarare än för att de behöver det.

Sen skall man iofs ha i åtanke att nämnda utrustning kanske inte räcker för de mest avancerade strapatserna, men jag tror inte upplevelsen kan bli så mycket större för att man kan lägga så mycket mer pengar på det.
 
Ja, plånboken styr faktiskt (om vi undantar extremfall som inte har råd att ta ledigt ens) inte OM du kan (fjäll)vandra. Bara i högsta grad HUR du kan göra det.

En lyxtur med flyg, taxitransfer, stug- och stationsboende med lagad mat och gott vin och guidad tur till toppen kostar en hel del.
Kläder som är bekväma, funktionella, slitstarka, lätta och dessutom snygga kostar också en rejäl slant.
Och utrustning som är så tilltagen att du utan större problem kan gå på och genomföra den där rutten du ritade upp där hemma, fast vädret säger något annat, den kostar den med.

Men buss är som regel billigare än tåg och flyg. Och den som törs/vill och inte har för bråttom kan lifta. Inte så bekvämt, men det går.
Kläder som duger har de flesta redan. Det går faktiskt utmärkt att vandra i samma kläder du har hemma. (Om du inte har några kläder som duger att vandra i så har du större problem än så...)
Det som kostar med utrustning är framför allt bekvämlighet. Bekvämligheten att i större utsträckning slippa välja rutt och sovplats efter utrustning och omständigheter exempelvis. Men välj bort de värsta kärren och blockmarkerna och spana ut skyddade lägerplatser så kommer du väldigt långt med "alldeles för enkla" grejor.

Återstår mat, men den kostar hemma också.


Så.

Det svider att behöva bygga upp en utrustningsgarderob igen, med begränsad budget. Självklart.
Men handla klokt efter din egen plånbok och anpassa turen därefter så blir din upplevelse garanterat inte sämre än vad tjugotusen kronor till hade åstadkommit.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
mr_neo En "mental orgasm" måste dokumenteras... Utrustning allmänt 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
salvion Stol att ta med när man vandrar + mc resan Utrustning allmänt 16
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
Uteman Hur diskar man? Utrustning allmänt 16
Letaren Vågar man chansa på en rygga? Altra 75 Utrustning allmänt 5
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
avslutatmedlemskap160620 Vad får man här? Utrustning allmänt 17
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
Aleks_T Sjukvårdsprylar, vart får man tag på sånt? Utrustning allmänt 51
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
seved1 Här sitter man o snorar Utrustning allmänt 17
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
Niithro Vad behöver man för att bestiga Kebnekaise? Utrustning allmänt 19
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
Martin Fjäderlätt Kan man tvätta sig med YES? Utrustning allmänt 53
fredric_verklig.se Hur får man egentligen plats med 2 veckors.... Utrustning allmänt 15
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
PeterOom VHF - vad skall man kolla efter Utrustning allmänt 4
cronhjort blir man blöt i X-Factor? Utrustning allmänt 0
Boelle Hur tvättar man tältet ? Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...