Måste man vara rik för att vandra i fjällen?

Ja, jag tror det.
icon7.gif
Men vad säger du om min idé att hitta prylar från tiden innan Fjällräven och de andra började med årsodeller då? Eller prylar, rygga har du ju nu. Är väl primärt tält då och kanske kök? Sovsäck kanske man inte vill köpa en gammal unken en

[EDIT]
Nähä, kök har du också fått tag på. Tält kvar då!
Fick tag i en trysil för 500spänn ny förra året.
Behöver bara få tag i nya stänger, ifall jag så klart pajjar dom.
Och ett repairkit.
Nya pegs är på.

Mina, av grundprylarna, just nu största kostnaderna är förstås:
Skor och möjligen en gps. GPS är mest som ett hjälpmedel för kartläsande, annars kör jag heller med papperskartor.
Bli beroende av elektronik känns inte helt ok.

Hört för sådana drullehuvvun som mig, så borde en sån där extra golv till tält vara något och nåt bivi som yttre skal till sovsäcken.
Dock inget jag använt innan.
 
Jaha, tält också. Då är du ju i princip hemma. GPS, kan du inte nöja dig med mobilen och extra batteri(er) till den? Finns ju bra appar och fjällkartan kan ju laddas ner gratis nu.

Men jag lägger in det här om tält ändå. Jag läste nånstans om GeerTop i positiva ordalag. Kan inte bedöma själv om det är skräp eller inte. Lite skumt är att tälten bara verkar säljas direkt av dem och via Amazon och liknande ställen.

Så FWIW...
http://www.geertop.com/camping-tents
 
Tyvärr är det väl så att våra svenska företag (HB, Fjällräven,Haglöfs, Lundhags m. fl.) tar en hel del betalt trots att dom har sin tillverkning utlagd i Kina. Aldrig märkte man någon lättnad i prisbilden när produktionen flyttades till österlandet. Förmodligen ökade bara deras marginaler!

Litet botaniserande på Aliexpress eller Light in the Box medför att man då och då hittar samma eller liknande produkter till mindre än halva priset inklusive frakt. Är det dessutom under 50 dollar så blir det varken moms eller tull.

Det kan var ett sätt att hålla ner kostnaderna. Å andra sidan är ju "Mummis" äventyr av ganska avancerat slag så grejorna bör nog testas ordentligt innan det blir "skarpt" läge.

Sanningen är att min resa blev den som den blev för jag blev frustrerad över alla ursäkter (som jag uppenbarligen hade) för inte komma iväg.
Målet var från början att bestiga Kebbe och det jag tränat inför i två år med sjukgymnastik och whatnot.
När jag började titta vad jag behövde för en vintertur tid så blev jag mest less.
Så jag sänkte ambitionen, för resan dit kostar det med. En tur längs Kungsleden då?
Nä, krävde en del saker det med.
När jag säger saker så menar jag modern utrustning och inget bygga-kojja/igloo och sen skapa egen eld.
Men jag ville inte ge upp och fick kompromissa på andra områden för att trolla fram det som finns idag.

Dessutom så är det betydligt trevligare att GÅ till Norra delarna än tågtuffa de fina landskapen man lika gärna kan njuta av. Å så får man en lagom dos av motion på köpet med.
Så varför inte?


Jag gillarFjällräven skarpt, butikerna iaf. Deras priser är dock a la lite för bling.
Tack och lov har de (inte än) aldrig slängt ut mig därifrån, trots att jag botaniserar där, sen handlar på annat håll.

Att jag inte handlat så mycket från Öst handlar mer om bristande produktkunskap.
Jag köper grejjer till kameran därifrån men det är också för att jag kan dom grejjerna.
Ta väskor som ett bra exampel hur det blir fel. Köpte från China och den var fullkomlig obrukbar. Den var bara fin utanpå men helt obruklig.
 
Eh, nej, jaga får du bara göra på platser du har jakträtt, dessutom ska du ha jägarexamen och godkända vapen och det aktuella viltet ska vara lovligt just då, så om du inte sitter på resurser du inte hintat på i resten av tråden (typ skog) så får du inte jaga nånstans.

Fiskekort kan man dock köpa för vissa delar av fjällkedjan, men om du ska vintervandra skulle jag nog inte tro att det är praktiskt möjligt, eftersom du då bör tvingas släpa på en isborr...

Övrigt gäller samma regler som resten av Sverige, du får inte bryta grenar av levande träd/buskar, inte plocka vissa blommor, överhuvudtaget bör du sträva efter att lämna så lite spår av din framfart som möjligt.

-----------------

Att man bör starta i närområdet är ett *väldigt* bra tips, på så sätt kan man lära sig hantera utrustningen, samt känna om det man har duger. Inte kul att upptäcka att ens sovsäck inte är varm nog eller tältet inte håller tätt första natten i Abisko (eller vart man nu drömmer om att fara), det vill man upptäcka i hemmaskogen, dit man inte har satsat särskilt mycket tid och pengar på att ta sig, utan istället lätt kan promenera hem och sedan fundera på hur man löser problemet.

Så, "börja hemma", inte *istället* för fjällen, utan för att skaffa den kunskap och erfarenhet man behöver för att klara sig billigt i fjällen.
Med jägarexamen och vapen kommer man långt dock. Finns miljontals hektar mark där man kan lösa jaktkort och jaga fjällripa och annat. Antingen per dag eller längre period. Kolla hemsidorna för Norrbottens länsstyrelse med flera. Vet inte om det har med billig fjällturism att göra dock men det var väl Ts som nämnde. Blir nog hungrigt att leva på vilt :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Med jägarexamen och vapen kommer man långt dock. Finns miljontals hektar mark där man kan lösa jaktkort och jaga fjällripa och annat. Antingen per dag eller längre period. Kolla hemsidorna för Norrbottens länsstyrelse med flera. Vet inte om det har med billig fjällturism att göra dock men det var väl Ts som nämnde. Blir nog hungrigt att leva på vilt :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Jo, särskilt som en ripa i allmänhet är stor som en björktrast när man väl plockat det lilla djuret... Jag har slutat skjuta sådana, de är roliga att jaga, men ack så söta, och inte mycket mat är det heller.

Jag vill bara skjuta osöta djur ;D.
 
Vem minns inte uppväxten när man hade en dagstidning inslagen i en plastpåse som sittunderlag, smörgåsar i en gammal multifunktionell Big-Pac glasslåda, ryggsäck från Scan-Trend och en ketschupflaska med dryck?

Ingen skillnad på naturupplevelserna då och nu. Träden ser likadana ut och fikat smakar lika gott.
 
Vem minns inte uppväxten när man hade en dagstidning inslagen i en plastpåse som sittunderlag, smörgåsar i en gammal multifunktionell Big-Pac glasslåda, ryggsäck från Scan-Trend och en ketschupflaska med dryck?

Ingen skillnad på naturupplevelserna då och nu. Träden ser likadana ut och fikat smakar lika gott.

+1

Fast min hemgjorda, paraffinsmakande svartvinbärssaft kom i sirapsflaska.. =)
 
Som andra redan skrivit, det behöver inte vara dyrt att fjällvandra om man inte behöver den senaste och dyraste utrustningen. Själv gjorde jag mina första fjällvandringar i början av 80-talet, fattig student som levde på CSN bidrag. Jag tog vad jag hade, jeans, jacka, regnställ (billigt från någon sportaffär), gummistövlar, enkel syntetsovsäck, liggunderlag i skumplast för några tior mm. Enda sakerna jag tvingades köpa var en ordentlig ryggsäck då den jag ägt från tågluffartiden blivit stulen, samt ett Trangiakök. Kompisen hade ett Fjällräven ryggåstält som vi delade på 3 parsoner. Första turen var Padjelantaleden, så vi höll oss på led och hade stugormna som reserv för övernattning.
På den tiden var det billigt att bo i STF's stugor, och ett bra alternativ även för oss fattiga studenter. Idag har STF höjt priserna så pass att en enkel övernattning för 2 personer blir dyrare än hotell inkl frukost i många svenska städer och på en 10 dagars vandring kan man lätt finansiera inköp av ett bra fjälltält om man kan undvika bo i STF's stugor.

Med tiden, ökat intresse och bättre ekonomi har jag gradvis förnyat min utrustning. Inte efter vad som är påstått bäst på marnaden eller vad butikerna vill kränga på mig, utan baserat på min egen erfarenhet och behov.
 
Har varit ute i veckor med en gammal ramsäck från 80-talet, ett gammalt stabilt ryggåställt för några hundralappar, och en billig sovsäck. Iklädd jeans, gummistövlar och någon gammal flanellskjorta, ulltröja och ett enkelt regnställ- i ryggsäcken ett gammalt trasiga spritkök för någon hundralapp och egenkomponerad mat. Man behöver verkligen inte köpa dyr utrustning för att njuta av fjällen. Bara man är förberedd, vet vad man gör och tycker det är ok att släpa på en del extrakilon. Visst, det var länge sedan nu och jag använder modernare utrustning men jag har inget problem med att faktiskt strunta i det allra senaste. det har också sin char—
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
mr_neo En "mental orgasm" måste dokumenteras... Utrustning allmänt 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
salvion Stol att ta med när man vandrar + mc resan Utrustning allmänt 16
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
Uteman Hur diskar man? Utrustning allmänt 16
Letaren Vågar man chansa på en rygga? Altra 75 Utrustning allmänt 5
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
avslutatmedlemskap160620 Vad får man här? Utrustning allmänt 17
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
Aleks_T Sjukvårdsprylar, vart får man tag på sånt? Utrustning allmänt 51
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
seved1 Här sitter man o snorar Utrustning allmänt 17
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
Niithro Vad behöver man för att bestiga Kebnekaise? Utrustning allmänt 19
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
Martin Fjäderlätt Kan man tvätta sig med YES? Utrustning allmänt 53
fredric_verklig.se Hur får man egentligen plats med 2 veckors.... Utrustning allmänt 15
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
PeterOom VHF - vad skall man kolla efter Utrustning allmänt 4
cronhjort blir man blöt i X-Factor? Utrustning allmänt 0
Boelle Hur tvättar man tältet ? Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.