Svenska arméns 50L (Haglöfs) ryggsäck?

I den tråden skrivs det:

"The LK70 was the 70 liter sized ruck using the same frame as the LK 35"

Detta stämmer inte, det är olika ramar.

Är du max 1.80 m lång så vill jag påstå att den säcken är ett bra val. Axelremmar och höftbälte kan du uppgradera om du vill, finns bättre för en spottstyver på ebay. Är du längre än 1.80 är ramen dock för kort och höftbältet hamnar för lång upp.

Mats

Japp, är strax under 180. Hm kanske borde ta och inskaffa en LK70. Den verkar ju inte SÅ mycket större/bulkigare än LK35/50. Medföljer ett bra midjeband med dessa?

W.
 
Så här ser det ut:

http://img.rodastjarnan.com/vaskor-och-ryggsackar-svensk-ryggsack-lk70-10178-c3.jpg

Det är fr.a. axelremmarna som är lite tunna.

Obs att Röda Stjärnan både har nya och begagnade, se till att få en av de nya i Cordura.

Mats

Just det. Vi har en Röda Stjärnan här i Götet, ser att de inte har denna modellen inne, men jag kan ju alltid ta mig dit och be dem beställa hem en och försäkra mig om att det är Cordura (jag antar att detta står på någon tyglapp fastsydd på säcken).

Kan leta vidare under tiden.

W.
 
Kräsen;)?

Kanske ska säga att all militär mtrl inte är framtagen för bästa prestanda för användaren , utan ska hålla länge till långt pris. Söker du rygga till långt pris så är lk70 ett bra val......dock är det långt ifrån vad som finns 2015 när det gäller ryggsäckar i komfort m,m.
 
Kräsen;)?

Kanske ska säga att all militär mtrl inte är framtagen för bästa prestanda för användaren , utan ska hålla länge till långt pris. Söker du rygga till långt pris så är lk70 ett bra val......dock är det långt ifrån vad som finns 2015 när det gäller ryggsäckar i komfort m,m.

Oja, kräsen! Eller skulle mest säga att jag gillar att göra min research innan jag bara springer iväg och köper något jag inte kommer tycka om. Jag tyckte om LK35an jag använde i somras ute i Norska fjäll, men den hade inget midjeband, för lite utrymme och inga utefickor så den gav mig en hel del smärtor och mycket att önska efter.

Om du har någon bra idé på något i prisklassen så lyssnar jag. :)

W.
 
LK70 Bra val

Använde denna under jägarutbildningen och bar som mest över 50 kilo i denna. Efter lumpen har jag skaffat en egen och använt under många turer, både dagsturer och längre turer. Bärkomfort "okej". Gillar stryktåligheten, fördelning av fickor och det gigantiska topplocket.

Helt klart ett gott inköp, räkna med att den håller en livslängd...

/ Jörgen

PS. LK50 har jag aldrig tidigare hört talas om eller lyckats leta reda på med min sökning, undrar vilket M-nummer denna har...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.