Billigt och lätt, går det?

LightDan - Jag tror att vi egentligen är rätt överens... ;)

Jag tror det Patrik, men jag ber om ursäkt om det verkat på något inlägg som om jag tror att Thermaliten inte fungerar eller som att det är ett dåligt alternativ. Det är inte alls min mening eller åsikt.
Allt jag velat är att varna för att ta de extra 8 graderna som en garanti, utan hellre betrakta dem som ett riktvärde och maxvärde.
 
För att kväva en ursåprning i sin lida, är det någon som inte håller med om att lättare är generellt dyrare när det gäller sovsäckar?

För en hel del annan utrustning (tält, ryggsäck och skalkläder) blir jämförelsen lätt skev eftersom många både bär på och betalar för onödig kapacitet/prestanda.

En lättare ryggsäck med samma komfort, slitstyrka, volym och funktioner som en tyngre torde bli dyrare iom att det då bara är bättre (=dyrare) material man kan spela med. MEN ska man jämföra två packningar så är det ju intressantare att båda säckarna klarar sin last än att de klarar samma last.

Lätta sovsäckar i dun är ju dyrare att köpa, dun har ju också en längre effektiv fungerande levnadstid än syntet, en syntetsäck som används 2-3veckor per år kanske håller i 5 år innan isoleringsförmågan är väldigt mycket sämre, dunet håller lätt 20 år, så där är det nästan lättare att slita ut tyget i säcken än isoleringen.
Över tid är dunsäcken alltså inte dyrare, även om det gräver ett hål i plånboken vid inköpstillfället.

Jag håller med om att jämförelsen lätt kan bli skev, en del av konceptet med lätt packning är ju att slippa slitaget en tung packning medför, både på kropp, men också på utrustning.
Med lätt utrustning behöver en ryggsäck inte klara av tyngden och slitaget från 30-40 kg packning, det räcker att den klarar 15-20 kg.
Mindre vikt ger också enligt erfarenheten mindre packvolym, så då behövs inte heller 80-100 liters volym, men kanske 40-50 liter.
Slitaget från axelremmar och höftbälte blir ju också mindre med lättare packning, alltså behövs inte fullt så slitstarka kläder med en lättare packning.

Personligen tror jag också att om man har lätta saker som känns (men inte nödvändigtvis är) lättare att ta sönder, så blir man omedvetet lite mer rädd om dem och minskar på så vis slitaget ytterligare.
 
Kök

Exempel på lätta och billiga kök:
Spritkök:
Trangia mini, 330 g 199-250:-
Asaklitt spritkök 600 g 169:- på clas ohlson är ett utmärkt kök för 2-3 personer, lättare och billigare än trangias alternativ.
Fördelar: Billigt, fungerar under alla förhållanden.
Nackdelar: Det kan fort bli tungt med bränslet vid långa turer. Går bara reglera värmen i två steg. Dålig effekt, tar lång tid. Det kan vara svårt att få tag i bränsle i en del länder.

Gaskök:
Billiga och bra toppmonterade gaskök med bra effekt och billiga bra aluminiumkastruller på ca en liter finns otaliga av, vikt ca 300 g och pris ca 300-500 kr.
Fördelarna är definitivt att de är enkla i bruk, snabba och effekten kan regleras steglöst.
Nackdelar: Gas är ju dyrt, stor bränslekostnad vid jämförelse med andra alternativ, gasköket är bekvämast men dyrast i långtidsperspektiv. Gas är ett dåligt alternativ vid vinterturer, då butanen i gasen förvandlas till vätska vid någon/några minusgrader. Svårt att få tag på bränsle i många länder.
 
mera kök

Multifuel:
Optimus nova 435 g 949:-
I tillägg behövs en bränsleflaska 117:- med nog bränsle för en vecka och en lämplig gryta.
Sammanlagd vikt med alu-gryta ca 700-800 g, pris ca 1150-1450.

Fördelar: Fungerar i alla lägen, lätt att skaffa bränsle överallt i världen. Effektiv och snabb, lite bränsle räcker långt.
Nackdelar: Måste förvärmas, relativt tungt, dyrt att köpa. Måste rensas regelbundet, men det är en relativt enkel process. Går inte att packa ner allt i en gryta.
 
Multifuel:
Optimus nova 435 g 949:-
I tillägg behövs en bränsleflaska 117:- med nog bränsle för en vecka och en lämplig gryta.
Sammanlagd vikt med alu-gryta ca 700-800 g, pris ca 1150-1450.

Fördelar: Fungerar i alla lägen, lätt att skaffa bränsle överallt i världen. Effektiv och snabb, lite bränsle räcker långt.
Nackdelar: Måste förvärmas, relativt tungt, dyrt att köpa. Måste rensas regelbundet, men det är en relativt enkel process. Går inte att packa ner allt i en gryta.

Eehh.. det där är ju både dyrt och overkilligt för en nybörjare en vecka i sommarfjäll? Inte ens lätt nånstans.
Biltemas lilla gaskök är väl givet för denna uppgift.

Där: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolkok-Expedition-17607/ 120 g
 
Eehh.. det där är ju både dyrt och overkilligt för en nybörjare en vecka i sommarfjäll? Inte ens lätt nånstans.
Biltemas lilla gaskök är väl givet för denna uppgift.

Där: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolkok-Expedition-17607/ 120 g

Som jag sa, relativt dyrt och tungt, jag tog med det som ett bra exempel på ett förhållandevis billigt multifuelkök, om vår vandrare någon gång vill ta en tur utanför Norden, där kan vara svårt att få tag på gas eller sprit till köken.
Tungt kommer det alltid vara, dyrt är det i inköp, men det tjänar man in på bränslekostnader i långa loppet.
Billigast för bara en veckas tur om man inte ska räkna på framtiden är helt klart Clas Ohlson spritköket + en flaska t-röd. Allt för matlagningen för ca 200 kr.
 
Eehh.. det där är ju både dyrt och overkilligt för en nybörjare en vecka i sommarfjäll? Inte ens lätt nånstans.
Biltemas lilla gaskök är väl givet för denna uppgift.

Där: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolkok-Expedition-17607/ 120 g

Som jag sa, relativt dyrt och tungt, jag tog med det som ett bra exempel på ett förhållandevis billigt multifuelkök, om vår vandrare någon gång vill ta en tur utanför Norden, där kan vara svårt att få tag på gas eller sprit till köken.
Tungt kommer det alltid vara, dyrt är det i inköp, men det tjänar man in på bränslekostnader i långa loppet.
Billigast för bara en veckas tur om man inte ska räkna på framtiden är helt klart Clas Ohlson spritköket + en flaska t-röd. Allt för matlagningen för ca 200 kr.
 
Som jag sa, relativt dyrt och tungt, jag tog med det som ett bra exempel på ett förhållandevis billigt multifuelkök, om vår vandrare någon gång vill ta en tur utanför Norden, där kan vara svårt att få tag på gas eller sprit till köken.
Tungt kommer det alltid vara, dyrt är det i inköp, men det tjänar man in på bränslekostnader i långa loppet.
Billigast för bara en veckas tur om man inte ska räkna på framtiden är helt klart Clas Ohlson spritköket + en flaska t-röd. Allt för matlagningen för ca 200 kr.

Ok! Jag fattade första gången!!! :)
 
Check,
Utan att undersöka det hela känns det som om motsvarande mängd t-röd är tyngre än gas i förhållande till antal uppkok (?)

Om du läser mina kommentarer, inte bara pris och gram underlättar det diskussionen. Jag har redan listat för och nackdelar tidigare, och som jag sa, denna kombinationen blir Billigast för en enstaka tur. Exempel på bra + billigt alltså.
Absolut lättast får du med en bushbuddy vedgasbrännare, ca 150 g, men allt av bränsle plockas under turen, alltså 0g i bränslekostnad och vikt.

Har dock inte sett den i svenska butiker, så den går ut ur diskussionen, dock finns den något tyngre Wild woodgas stove i sverige 280 g, 599:-.
Dock väldigt dåligt alternativ på ett blött fjäll, men Lättaste kombon för en veckas tur.
 
Om du läser mina kommentarer, inte bara pris och gram underlättar det diskussionen.
Ok, och om prylar som är aktuella tas upp underlättar det ännu mer.
Men visst kom med mer förslag som har nackdelen "dyrt" och "tungt"...
Absolut lättast får du med en bushbuddy vedgasbrännare, ca 150 g, men allt av bränsle plockas under turen, alltså 0g i bränslekostnad och vikt.
Tror inte många nybörjare övertalas att köpa denna. Kräver förkunskaper i eld och samling av pinnar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister BILLIGT, BILLIGT, BILLIGT!!! Bra..? Utrustning allmänt 33
Aleks_T Köpte ett billigt kina-vattenfilter Utrustning allmänt 49
salgo60 Billigt paket från Nepal Utrustning allmänt 0
greendanger Smart & Billigt Utrustning allmänt 12
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Vandrare Polarklockor billigt Utrustning allmänt 7
skogenskonung Köpa Teva-sandeler billigt och smidigt Utrustning allmänt 2
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
Farbror Vad är billigt i USA? Utrustning allmänt 8
Johan es Bra och billigt pulsur? Utrustning allmänt 2
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
avslutmedlemskap0904 Såg modell lätt Utrustning allmänt 8
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
frilufsnörden lätt vindjacka Utrustning allmänt 6
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
UffeB Lätt och kraftfull ficklampa? Utrustning allmänt 17
Jackiie Lätt spade Utrustning allmänt 17
sveom Minikamin till en moskoselkåta, Arran 5 lätt Utrustning allmänt 1
magwo Vilket lätt 2-mans, 1000-2000 kr? Utrustning allmänt 17
Nettchen Lätt dagsryggsäck Utrustning allmänt 4
The Trooper Ultra Lätt eller Ultra Smått. Utrustning allmänt 15
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
såg lätt och roligt på turen Utrustning allmänt 2
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
Gabba Går det skicka bild/text med satelitelefon? Utrustning allmänt 1
såg hur ser er utrustning ut om ni går själv? Utrustning allmänt 7
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
Ben Går det att sula om mendl kängor? Utrustning allmänt 4
bogart När går månen upp? Utrustning allmänt 4
N Gecko Livet går inte i repris! Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.