Billigt och lätt, går det?

Är det bara ett tunt lakan är det tveksamt att det isolerar för 8 grader. Är det fleece ger fort även tunn fleece ett tunt lakan lätt tryck på säcken.
Kanske det fungerar bra, jag ska definitivt inte motsäga den som testat den och trivts bra med den i 8 grader kallare än de normalt klarar, men jag kommer fortsatt inte att köpa den då jag kan få lika bra förbättring med andra saker jag redan har i packningen.
 
Ett tunt sovsäckslakan upplevs ge liten värmehållningsökning i sovsystemet. En tygpåse på utsidan i rätt storlek upplevs ge mer.
go tur
 
Och att lägga några av de 265 gram som lakanet från Sea to Summit väger till lite extra dun i sovsäcken (dvs välja en lite varmare när man köper den) ger mest;).
Lättare att ventilera ut en sovsäck de nätter den är för varm än att förstärka en för kall sovsäck.
 
En sovsäck med hellångt blixtlås kan reglera värmehållningen samt lättare släppa ut eventuell för god isolerförmåga, zonbafflar i säcken gör den än mer reglerbar.
go tur
 
Jag vandrade från Ramundberget till Storulvån via Fältjägarstugan, Helags, Sylarna och Blåhammaren i mitten/slutet av augusti och första natten var det minusgrader - vandrare som utomhus lämnat vatten i kokkärlen (fråga mig inte varför) berättade att de fått knacka ut is på morgonen.

Den natten klädde jag på mig allt jag hade och la mig i en WM Highlite (+2 och medvetet val) och frös som bara den. Med Thermolite Reactor svettades jag istället... Som LightDan skriver går det givetvis att klä på sig mer, men jag har svårt att tro att jag skulle kunna få ner ett extra par sockor (142 g), långkalsonger (185 g) och tröja (168 g) till den vikt som Reactorn väger (270 g).

Jag är hur som helst mycket nöjd med mitt val att ta med den då jag troligen inte fått en blund annars. Nu som jag som en stock hela natten trots den mullrande bäcken alldeles intill...

PS: Jag köpte den mest för att ha som sovsäckslakan, men efter senaste turen har jag helt ändrat inställning till vad den är bra till - den värmer, och det rejält... DS.
 
Ja men även i ett tält pumpas luften lite omkring i samband med tältdukens rörelse om det blåser.

Den kan vara helt vettig som förstärkare så istället för underställ - har inte provat den själv - men att den skulle +8 är knappt troligt - en sovsäck som ger komfort på 12 eller 15 plus har betydligt mer loft.

Jag kan tänka mig att den ger +8 i kombo med ett sovsäcksskal med goretex under vissa förhållanden.
 
Den kan vara helt vettig som förstärkare så istället för underställ - har inte provat den själv - men att den skulle +8 är knappt troligt - en sovsäck som ger komfort på 12 eller 15 plus har betydligt mer loft.

Efter att ha provat den skarpt är min uppfattning att den värmer bra samt att skillnaden måste ha varit mer än "ett par grader" - annars skulle jag inte ha gått från att frysa till att svettas. Jag var faktiskt tvungen att ta av mig förstärkningplagg för att inte bli blöt...
 
På hösten blir man ofta lurad av att grejerna fungerar bättre då marken är varm.

Man har markvärme kvar som man till viss del kapslar in med tältet och trots kanske minus ute klarar man sig med en för tunn sovsäck - har sovit i +12 säck med frost på tältet.
Man var dock ganska gaggig på våren när man gjorde om samma sak med liknande luftemperaturer då marken hade tjäle som fan..
 
Vad hade du för sovsäck, tälttemperatur samt utetemperatur?

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg hade jag en WM Highlite specad för +2. Temperatur kan jag inte redogöra för i detalj då jag tycker att det är totalt onödigt att bära med sig en termometer på fjället - om jag fryser är det kallt och gör jag det inte är det varmt... Kallt var det och eftersom vatten frös var det under 0°.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister BILLIGT, BILLIGT, BILLIGT!!! Bra..? Utrustning allmänt 33
Aleks_T Köpte ett billigt kina-vattenfilter Utrustning allmänt 49
salgo60 Billigt paket från Nepal Utrustning allmänt 0
greendanger Smart & Billigt Utrustning allmänt 12
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Vandrare Polarklockor billigt Utrustning allmänt 7
skogenskonung Köpa Teva-sandeler billigt och smidigt Utrustning allmänt 2
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
Farbror Vad är billigt i USA? Utrustning allmänt 8
Johan es Bra och billigt pulsur? Utrustning allmänt 2
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
avslutmedlemskap0904 Såg modell lätt Utrustning allmänt 8
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
frilufsnörden lätt vindjacka Utrustning allmänt 6
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
UffeB Lätt och kraftfull ficklampa? Utrustning allmänt 17
Jackiie Lätt spade Utrustning allmänt 17
sveom Minikamin till en moskoselkåta, Arran 5 lätt Utrustning allmänt 1
magwo Vilket lätt 2-mans, 1000-2000 kr? Utrustning allmänt 17
Nettchen Lätt dagsryggsäck Utrustning allmänt 4
The Trooper Ultra Lätt eller Ultra Smått. Utrustning allmänt 15
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
såg lätt och roligt på turen Utrustning allmänt 2
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
Gabba Går det skicka bild/text med satelitelefon? Utrustning allmänt 1
såg hur ser er utrustning ut om ni går själv? Utrustning allmänt 7
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
Ben Går det att sula om mendl kängor? Utrustning allmänt 4
bogart När går månen upp? Utrustning allmänt 4
N Gecko Livet går inte i repris! Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.