Billigt och lätt, går det?

På kroppen (kläder, skor)
Bära (säck)
Sova (skydd och sovsäck)
Matberedning (kök + tillbehör)
Ombyten och förstärkningskläder
Övrigt


Regnjacka: http://www.decathlon.co.uk/rain-cut-jacket-id_8241279.html 90kr från decathlon och 200g.

Tält: http://www.fieldandtrek.com/wild-country-zephyros-2-tent-783174 1100kr wild country zephyros 2, 1.63kg

Kök: http://www.fieldandtrek.com/karrimor-alpine-stove-787018 200kr, karrimor alpine stove 168g, + trangiagryta 99kr, 110g + pajformslock + vindskydd av alufolie

Får se om jag lyckas komplettera till en full lista när jag har tid!
 
Är det någon som kommer på något kreativt förstärkningsplagg? Fleece är väl kanske inte det mest vikteffektiva

En fleecetröja under en tunn vindjacka är utmärkt som förstärkningsplagg vid raster etc. Regnjackan kan användas som vindjacka om man vill spara vikt.
 
Jag tänkte vi testar en ny tråd för att se om vi kan sätta ihop en billig och lätt utrustning, för rättvisans skull bör vi sätta upp vissa regler. Tanken är att se om myten att det är dyrt med lätt stämmer eller om det är en faktoid.

1. 1 vecka sommarfjäll utan stugaboende
2. Ingen mat eller vatten
3. Utrustningen ska kunna köpas av en nybörjare och ge adekvat säkerhet
4. Ryggsäcksstorleken ska vara tillräcklig för 7- dagar, mat och vatten inkluderat
5. Utrustningen ska vara ny
6. Inga hemmabyggen

Räcker dessa regler eller behövs det fler?

Jag tycker jag sett otaliga inlägg i diverse trådar som visar att lätta prylar oftast är billigare än tunga, i stort sett är undantagen dunsovsäckar, titankokkärl och tarp och liknande i cuben fiber.
Naturligtvis kan du även finna superdyra billiga saker, men gå då för ett annat alternativ så blir packningen lätt och billig.
 
Superdyra billiga?? :)

Jag antar att du menar superdyra lätta, och visst finns de. Men för mig är de absolut inte värda pengarna. De prylarna riktar in sig på de där som "måste ha det som andra inte har" ungefär.

Man kan t.ex. titta på köksknivar, jag är nöjd med våra gamla Drabant från IKEA som vi haft i 20 års tid, andra bara MÅSTE köpa dyra japanska knivar som kostar flera tusen spänn styck.
 
Superdyra billiga?? :)

Jag antar att du menar superdyra lätta, och visst finns de. Men för mig är de absolut inte värda pengarna. De prylarna riktar in sig på de där som "måste ha det som andra inte har" ungefär.

Man kan t.ex. titta på köksknivar, jag är nöjd med våra gamla Drabant från IKEA som vi haft i 20 års tid, andra bara MÅSTE köpa dyra japanska knivar som kostar flera tusen spänn styck.

Jepp, menar naturligtvis superdyra lätta prylar. Poängen kvarstår, undgår man dessa kan man lätt få ihop en packning med en förvånansvärt låg vikt till en rimlig peng.
 
Man kan t.ex. titta på köksknivar, jag är nöjd med våra gamla Drabant från IKEA som vi haft i 20 års tid, andra bara MÅSTE köpa dyra japanska knivar som kostar flera tusen spänn styck.

Mellanskiktet är oftast det mest prisvärda. Ingen vits med en kniv som inte går att slipa vass nog att skära en tomat. Detsamma gäller väl även fjällutrustning.

Angående sovsäck, är det någon som har koll på om Thermolite reactor håller vad den lovar? Skulle den kunna vara en billig viktbesparing om man köper en lätt, billig och allför tunn sovsäck?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister BILLIGT, BILLIGT, BILLIGT!!! Bra..? Utrustning allmänt 33
Aleks_T Köpte ett billigt kina-vattenfilter Utrustning allmänt 49
salgo60 Billigt paket från Nepal Utrustning allmänt 0
greendanger Smart & Billigt Utrustning allmänt 12
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Vandrare Polarklockor billigt Utrustning allmänt 7
skogenskonung Köpa Teva-sandeler billigt och smidigt Utrustning allmänt 2
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
Farbror Vad är billigt i USA? Utrustning allmänt 8
Johan es Bra och billigt pulsur? Utrustning allmänt 2
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
avslutmedlemskap0904 Såg modell lätt Utrustning allmänt 8
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
frilufsnörden lätt vindjacka Utrustning allmänt 6
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
UffeB Lätt och kraftfull ficklampa? Utrustning allmänt 17
Jackiie Lätt spade Utrustning allmänt 17
sveom Minikamin till en moskoselkåta, Arran 5 lätt Utrustning allmänt 1
magwo Vilket lätt 2-mans, 1000-2000 kr? Utrustning allmänt 17
Nettchen Lätt dagsryggsäck Utrustning allmänt 4
The Trooper Ultra Lätt eller Ultra Smått. Utrustning allmänt 15
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
såg lätt och roligt på turen Utrustning allmänt 2
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
Gabba Går det skicka bild/text med satelitelefon? Utrustning allmänt 1
såg hur ser er utrustning ut om ni går själv? Utrustning allmänt 7
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
Ben Går det att sula om mendl kängor? Utrustning allmänt 4
bogart När går månen upp? Utrustning allmänt 4
N Gecko Livet går inte i repris! Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.