varför är kniven så viktig?

Är inte detta med kniv rätt överskattat? Man hör och läser ju lite här och var att en riktigt bra kniv är typ det viktigaste man ska ha med sig ut....varför? Om man inte är jägare, ser jag inte riktigt varför man absolut måste ha en bra kniv i skogen.
Visst man kan skära salami och tälja grillpinnar, men det behöver man ingen värstingkniv till. Vill minnas i lumpen så använde jag heller aldrig kniven. Den enda jag använder är en liten kniv som sitter på mitt multiverktyg. Den räcker gott nog till det som eventuellt behövs göras.
Så behövs en bra kniv? isf varför? vad har ni den till när ni är ute?
 
Har en Helle Fjellman för ca 400-500kr. Vet inte om det klassas som finkniv, men den är bra ;)

För mig är nog en "bra" kniv detsamma som en som håller skärpan länge och är riktigt vass. Varför? Därför att jag anser det vara säkrare än en som ofta är slö. En vass kniv slinter mer sällan och ger ett renare snitt om olyckan är framme.
Annars behöver jag inga finesser. Skön att hålla i och bra stål är det jag värdesätter.
Jag använder den till alltifrån att öppna grillkorvspaketet på dagsturen till att göra tändflisor eller klyva mindre vedträd till elden. Men jag skulle inte påstå att den är den viktigaste delen i min utrustning. Kompass och lämpliga kläder är för mig mycket mer viktigt.
 
Förpackningar

Är inte detta med kniv rätt överskattat? Man hör och läser ju lite här och var att en riktigt bra kniv är typ det viktigaste man ska ha med sig ut....varför? Om man inte är jägare, ser jag inte riktigt varför man absolut måste ha en bra kniv i skogen.
Visst man kan skära salami och tälja grillpinnar, men det behöver man ingen värstingkniv till. Vill minnas i lumpen så använde jag heller aldrig kniven. Den enda jag använder är en liten kniv som sitter på mitt multiverktyg. Den räcker gott nog till det som eventuellt behövs göras.
Så behövs en bra kniv? isf varför? vad har ni den till när ni är ute?

Skulle du komma åt något i dagens samhälle utan kniv? Kallas det blisterförpackningar ?
 
Kniven är en trygghetsfaktor för många, och dessutom är det roligt att ha en fin kniv. Är man ute och marginalerna är små är det självklart helt avgörande att ha en kniv man kan lita på.

(Snart kommer "det duger gott med en billig morakniv-gänget")
 
Kniv

Använder våra för matlagning dvs skära kött och fisk. En och annan förpackning också. Samt spänta ved.

...en billig Wirkaala puukko duger bra ;)...

//J
 
Har ofta undrat över samma sak.
En billig morakniv är en fin kniv man kan lita på även om man behöver den för att känna sig trygg.
;)

Men det är klart, det är alltid en glädje i fina saker man tycker om.
Det finns väl en orsak till att det känns trevligare att dricka kaffe ur blommiga koppar istället för pappmuggar.
Så jag förstår dom som vurmar för sina fina knivar.
Själv lägger jag pengarna på annat som kanske gör mig glad när jag tar fram och använder det.
 
Jo, jag sållar mig till Moraknivs-gänget, men...

En kniv är bra att ha med sig, den är dock aldrig bättre än till det syfte man väljer att ha den med sig. Har du en kniv i din multitång som räcker för dig, då är det den bästa kniv du kan ha.
Oavsett storlek, märke och funktion...om du behöver kniven och den ligger kvar hemma är det den sämsta kniv du kan ha. (Det gäller all utrustning)

/J
 
Jag har en samekniv jag fick för 25 år sen eller min Fällkniven WM1 som håller för allt. Har bankat så mycket på den för att klyva ved och annat så den bör inte kunna gå av. Är lite grovt och kort blad vilket lär hjälpa också. Jag har väldigt sällan kniven direkt i bältet utan den brukar ligga i topplocket. Ett måste för att rensa fisk eller ta ur en ripa. Brukar alltid ha med en kniv och en spork för att äta och skära med.
 
Jomen kniven är ju viktig...

Det är väl viktigt att kniv finns tillgängligt när man behöver den och den behövs ju ganska ofta.
Precis som jag lägger tändstickor lite varstans i packningen lägger jag små fällknivar (typ minsta, enklaste Victorinoxen) lite varstans också. Sen har jag någon enklare kniv av Mora-typ (lätt tillgänglig) och i verktygslådan ligger en Leatherman Wave.

Däremot förstår jag dom som är lite fixerade vid riktigt fina knivar. Men det kanske är mer som samlarobjekt man har sådana. Även om dessa duger mer än bra utomhus, så blir det för mycket pengar för MIG att sätta av i knivbudgeten.

Jag jagar inte utan sitter i kajak.

mvh thomas
 
Just det, som komplement har jag en liten Leatherman Squirt. Minsta modellen man kan få tag på med tång. Använder den till småpill och med tången kan man sy/dra nål genom grova grejer också för eventuella reparationer av remmar och annat.
 
Tänkte tända elden ytterligare ;-): har aldrig haft användning av varken kniv eller kompass på turen så kniven (vanlig liten skalkniv från köket) fick stanna hemma senast, sporken dög likväl och i de klurigare fallen tog man till smörkniven eller tvärtom. Kompassen kommer att hänga med "utifall att".
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.