Funderingar kring UL och prylfixering.

En självutmaning.

Jag personligen anser att det kan vara en kul utmaning till sig själv att få ner vikten så mycket som möjligt. Inte alltid genom att köpa nya lätta grejer till ett hutlöst pris, utan snarare genom att skära ner på packning. Ta en mindre ryggsäck, eller kanske bara linda in grejerna i filten. Behöver ingen titan brännare lindad i kolfiber eller va fan det nu kan vara, räcker med tändstål och lite fnöske. Men så handlar det inte om några veckolånga fjällturer för min del, utan dagsturer i låglandsskogar. Men klart det är roligt med lite prylar, inom alla områden.
 
Var och en blir salig på sin tro.... Men det är en bra reflektion tycker jag. Jag tror inte TS är ute efter att alla borde bära tungt. Vill man bära lätt så ska man givetvis göra det och det är väl knappast någon som vill bära onödigt mycket. Vad TS verkar vända sig mot eller i alla fall ifrågasätta, med viss rätt, är den extrema jakten på gram. Jag tror ingen märker om kängan man har på sig väger 850 eller 875 g. Då är det viktigare att den sitter skönt etc.

Som sagt, alla må göra som de vill men det är i alla fall en vettig reflektion.
 
Min fjällpackning vägde ca 22kg förra sommaren vilket jag tyckte var helt ok. Självklart skulle jag vilja köpa en dunsäck på 700gram, ett litet enmanstält på 1,6kg, ett litet smidigt gaskök men det finns en anledning till att jag släpar på en sovsäck på 1,7kg, ett tvåmanstält på 2,6kg och ett 40 år gammalt trangia. Jag tar vad jag har och har ärvt för jag har inte råd att slänga en förmögenhet på titanbestick, hilleberg tält och fina tex mex kläder.

Nästa gång du ser någon med gammal, sliten och tung utrustning kanske det beror på att hen inte har råd med något bättre och det är inget att glädjas åt!

/Magnus (19 år och student)
 
Min egen erfarenhet är att undvika att passera 22kg i startvikt, helst inte över 20kg. Över 22kg övergår vandringen från ett nöje till börda:(. Givetvis kan detta vara en utmaning om man skall iväg på en längre vandring utan provianteringsmöjligheter så man får vara kreativ. Det här är gränser jag lärde mig av praktisk erfarenhet när jag var i 25-30 års åldern och i början av mitt aktiva frilufsliv, och med åldern blir det inte lättare att bära tungt:(

Som så många andra, har jag för länge sedan insett att uppgiven vikt på friluftsutrustning inte är samma sak som verklig vikt så även jag väger all min och familjens utrustning. Bokför detta i excel i en lista med "masterdata" (som även innehåller förbrukningsmaterial som bränsle, proviant etc)som jag sedan plockar ifrån efter behov till en aktuell packningslista inför varje vandring.

Min filosofi när jag väljer utrustning är pålitlighet på första plats, vikt på andra. Inte kul med utrustning som sviker en flera dagsmarcher in i vildmarken bara för att den skulle vara så lätt som möjligt.
 
. Jag tar vad jag har och har ärvt för jag har inte råd att slänga en förmögenhet på titanbestick, hilleberg tält och fina tex mex kläder.

Nästa gång du ser någon med gammal, sliten och tung utrustning kanske det beror på att hen inte har råd med något bättre och det är inget att glädjas åt!

/Magnus (19 år och student)

Det är många saker som inte blivit bättre, lättare eller funktionellare med åren;).
 
Min fjällpackning vägde ca 22kg förra sommaren vilket jag tyckte var helt ok. Självklart skulle jag vilja köpa en dunsäck på 700gram, ett litet enmanstält på 1,6kg, ett litet smidigt gaskök men det finns en anledning till att jag släpar på en sovsäck på 1,7kg, ett tvåmanstält på 2,6kg och ett 40 år gammalt trangia. Jag tar vad jag har och har ärvt för jag har inte råd att slänga en förmögenhet på titanbestick, hilleberg tält och fina tex mex kläder.

Nästa gång du ser någon med gammal, sliten och tung utrustning kanske det beror på att hen inte har råd med något bättre och det är inget att glädjas åt!

/Magnus (19 år och student)

Jag känner själv igen det du skriver. Det gällde att få en så komplett utrustning som möjligt i början för att senare kunna byta ut grej efter grej. Exempelvis hade jag en vadd-stoppad sovsäck.
Jag tycker du gör rätt, hellre att komma ut än att sitta hemma med friluftskataloger.
Mvh Glenn
 
Senast ändrad:
kanske inte men dom lätta grejerna är för det mesta dyrare då det finns en större efterfrågan på dom och alla har inte råd med värstinggrejer utan tar det dom har.

Ditt tält är på inget sätt tungt för ett 2-persons tält, inte heller sovsäcken för en tresäsongssäck. En modern dunsäck för komfort ner mot -10 väger 1200-1400 gram med fodral (beroende av längd), och en 700g dunsäck klarar inte mer än kring nollan eller någon enstaka minusgrad (dessutom brukar inte fodralet inräknas när de anger sovsäcksvikter, så en 700g blir 900g med vattentätt kompressionsfodral) Beakta komforten när du väljer sovsäck, inte tufft att frysa - jag har gjort misstaget själv och lärt mig!).

Tex mex kläder släpar jag inte med mig i fjällen. Jag väljer kläder i mer funktionella material för vandring och kompletterar med ett lättviktsregnställ att dra över när det regnar.

Jag använder fortf Trangia fast med gas, mitt T27 är av den nya UL varianten så lite lättare än mitt T25 köpte jag 1983. Mitt gamla T25 får fortsätta att följa med ut är vi 3-personer, så kökets vikt delas med 3.

Så mitt råd, titta på vad som fungerar och är beprövat och ha ingen övertro på att nya prylar alltid är bättre. Byt när du har behov och möjligheter, men då har du provat det du redan äger och vet vad du vill prioritera vid bytet;)
 
Allt handlar väl egentligen om att hitta det som känns bra och rätt för en själv. Visst kan man snegla på vad andra har på sig, vad de sover i eller vilken ryggsäck de har men grundinställningen bör vara för att få tips inte för att raljera eller göra sig lustig för att nån har kapat tandborsten eller för att nån bär tredubbla vikten mot en själv.

Ett bra tips till nybörjare bör väl vara att försöka låna utrustning och isåfall kanske den blir lite tyngre och klumpigare men allteftersom hittar man ju det som passar en och kanske byter ut en del attiraljer som fungerar sämre, väger för mycket, inte används mm.

Har full förståelse för att det är svårt att springa i fjällen med 25kg packning men har även fulll förståelse för den som vill ha med sig lite extra gott att äta och dricka när man kurar ihop sig i den där extra tröjan och extratjocka sockar på fötterna medan man tittar på fotona man tagit under dagen med den relativt tunga systemkameran.

Olika förutsättningar och olika behov...
 
Jag tar vad jag har och har ärvt för jag har inte råd att slänga en förmögenhet på titanbestick, hilleberg tält och fina tex mex kläder.

Grejen är att man oftast inte behöver slänga ut en förmögenhet på att få lättare packning.

Min "lätta" ryggsäck köpte jag för 149 spänn på Rusta, mitt första "lätta" regnställ köptes också på Rusta (på Rea, jag köpte två till ställ samma vecka att ha som reserv eftersom de var så billiga).

Det tält jag använt mest (visserligen inte på fjäll, men ändå) kostade 149 spänn på Coop Forum. Sen köpte jag ett nästan likadant för 99 spänn på Rusta som "reserv", men det gamla har inte gått sönder ännu.

Plastbestick (inte engångs) hade vi hemma redan men jag började faktiskt med McFlurry-skeden (tyckte dock det var bökigt att få hålet tätt). Lätta-askarna som jag har som tallrikar var gratis (de slänger vi annars). Ok, äter man inte Lätta så, men då kanske man kan köpa ett par frysta soppor och använda de tallrikarna som ändå slängs annars.

Min kniv (som används till att öppna förpackningar, skära snören och korv) är en liten brytbladskniv från en sats som kostade 10 spänn (flera olika knivar och skrapor i den satsen).

Det finns massor med grejer som man kan lätta packningen med utan att lägga ut en förmögenhet. Mitt "lättaste" kök är en "Pepsi stove", sen köpte jag Biltemas toppmonterade "lätta" brännare (den är inte direkt dyr, den är iofs inte den lättaste som går att hitta heller men den är inte supertung).

Att att klippa bort onödiga remmar är också gratis:)
 
Jag är lite pessimist vad gäller billiga prylar i billiga varuhus. En gasollyckta, en kanotvagn och en
trunk som är köpta på billighetsvaruhus har pajat för mig första gången de används.
Lägg istället ut lite mer för att få prylar som är mer pålitliga, men en hel utrustning kan kosta.

Mvh Glenn
 
Jag är lite pessimist vad gäller billiga prylar i billiga varuhus. En gasollyckta, en kanotvagn och en
trunk som är köpta på billighetsvaruhus har pajat för mig första gången de används.
Lägg istället ut lite mer för att få prylar som är mer pålitliga, men en hel utrustning kan kosta.

Poängen här var ju att har man inte råd med dyra grejer kan man börja med billiga.

Och jag har inte haft några stora problem med mina billiga grejer. De är 10 år gamla nu och funkar fortfarande. Visst, ryggan har börjat gå upp i ett par icke kritiska sömmar, men i övrigt inga problem.

Det är inte säkert dyra saker är mer pålitliga, det finns gott om exempel här i forumet där folk har köpt en dyr sak som pajat direkt. Visst, de har kanske fått den utbytt kostnadsfritt, men det är ju inte samma sak som att den var mer pålitlig.

De pengar jag sparar på att köpa billiga saker fungerar som "försäkring" för om de går sönder. Ungefär som när tillverkarna av dyra grejer tar lite högre pris för att kunna byta ut som goodwill. Skillnaden är att i mitt fall ligger pengarna i min plånbok istället för hos tillverkaren.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.