Knivar med skarp rygg

Nej det rör sig inte om en sprint run. W11:a har haft skålslipning under många år. Tror att det ändrades samtidigt som man bytte till den svarta enklare slidan. Men som samlare bör man kanske ha båda i alla fall. ;)

Aha, det är så det är! Tack för förklaringen! Det förklarar nämligen ett missförstånd mellan mig och en knivtillverkare för ett tag sedan.
Jag får nog skaffa en W11 med stålslipning. Att äga 4 stycken med skandislipning men ingen med skålslipning är inte acceptabelt ur samlarsynpunkt ;).

Ingen orsak att tacka, det är jag som skall göra så :).

~Paul~
 
Har du jämfört två exakt likadana ämnen? Det vill säga samma vinkel på själva kontaktytan mellan stålet och kniven och samma dimension på själva apexen på den skavande ytan?

Kolstål är lättare att fixa gnistor med. Orsaken är att i moderna rostfria stål så är karbiderna uppbundna av legerade ämnen i form av ex. vis krom, molybden och vanadin. Dessa fungerar som barriär mellan de järnkarbiderna som behövs för enkel gnistbingning. Helt klart är att stålet bör innehålla minst 0.45% kol för att fungera i samband med gnistbildning.


~Paul~

Ursäkta ett sent svar men är i Egypten och det blir mer sol, bad och öl än nätsurfning.
Dom olika stål i knivar jag använt är främst W2 och 1095 samt VG10 och om jag kommer ihåg rätt 420j(?). Har iofs inte gjort ngn jätte jämförelse men märker ingen större skillnad. Ett tips som kanske alla redan ändå gör är att hålla kniven still och dra eldstålet istället för tvärtom, blir mycket enklare att få en samlad gnistkvast där man vill ha den.

Fredrik
 
hejsan
ursäkta en dum fråga, MEN är det bara jag som får skador typ"svetsloppor" på kniven när jag använt den till mitt tändstål?
vänligen nils
 
Ursäkta ett sent svar men är i Egypten och det blir mer sol, bad och öl än nätsurfning.
Dom olika stål i knivar jag använt är främst W2 och 1095 samt VG10 och om jag kommer ihåg rätt 420j(?). Har iofs inte gjort ngn jätte jämförelse men märker ingen större skillnad. Ett tips som kanske alla redan ändå gör är att hålla kniven still och dra eldstålet istället för tvärtom, blir mycket enklare att få en samlad gnistkvast där man vill ha den.

Fredrik

Hej!

Bra att det skrevs ut. Jag gör ofta så. Vill gärna ha något fjunigt att köra ned eldstålet i. Sätter kniven mot eldstålet och drar sedan undan stålet.
 
Tittade på en Eka Nordic W11 på Naturkompaniet. Var ändå förbi och kikade på julklappar. W11 är rktigt skön i handen i min mening. Skålslipningen var rätt påtaglig när man strök fingrarna.

Casström hade ett saldo med Skandinavisk slipning enligt en uppgift som kommit fram på forumet tidgare. Casström skriver "...Optimal kniv för äventyr, jakt och vildmarksliv. Långt eggsvallsslipat blad i 4 mm Sandviksstål. Räfflat tumgrepp på bladets ovansida för säkert grepp. En riktig brukskniv. Levereras med hölster i utvalt läder..."

Innebär alltså att vad de säljer inte har skålslipning?
Gäller för Bubinga, Masur och Oliv?
 
Tittade på en Eka Nordic W11 på Naturkompaniet. Var ändå förbi och kikade på julklappar. W11 är rktigt skön i handen i min mening. Skålslipningen var rätt påtaglig när man strök fingrarna.

Casström hade ett saldo med Skandinavisk slipning enligt en uppgift som kommit fram på forumet tidgare. Casström skriver "...Optimal kniv för äventyr, jakt och vildmarksliv. Långt eggsvallsslipat blad i 4 mm Sandviksstål. Räfflat tumgrepp på bladets ovansida för säkert grepp. En riktig brukskniv. Levereras med hölster i utvalt läder..."

Innebär alltså att vad de säljer inte har skålslipning?
Gäller för Bubinga, Masur och Oliv?

Jo det är ju ingen lätt skålslipning...

Dom har båda slipningarna på lager. Allt dom har i lager finns inte upplagt i webshopen. "Icke skålslipad" finns i bubinga och masur. Det var i alla fall vad jag fick veta när jag frågade tidigare i veckan.
 
Senast ändrad:
Jo det är ju ingen lätt skålslipning...

Dom har båda slipningarna på lager. Allt dom har i lager finns inte upplagt i webshopen. "Icke skålslipad" finns i bubinga och masur. Det var i alla fall vad jag fick veta när jag frågade tidigare i veckan.

Tack grymt bra med information =D

Kul att ämne att ägna sig åt =)
 
Ingen orsak! Det är bara roligt att kunna hjälpa till.

Ha, ha! Ja, det är ett roligt ämne. Men dyrt! ;)
Fast det fina med knivsamlande är att det kan bli så dyrt som man själv önskar. Man behöver ju inte samla på original Loveless, Randall eller Scagel. Personligen blir jag lika glad att hitta en gammal mora som är välbevarad och lite udda. En sådan behöver inte kosta många tior :).

~Paul~
 
Ja'aa, så kan det vara.

Moran den är ju lite oöm på något vis. Känns alltid som att de har mycket att berätta. ha!

Kanske ringer Casström om jag nu ska beställa en W11 med typ "skandislipning". Det SFK:n som
kliar också. Just ni blir det bara en kniv och den kommer vara ensam som nykomling ett bra tag. Så vad ska det bli ;-/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 51
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297
Okvarn vandringsryggsäck för lång rygg med bra höftbälte Utrustning allmänt 13
estetdrägg 30l rygga för kort rygg?? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.