Knivar med skarp rygg

Då kanske det lutar mot en Casström. En annan tävlande som allroundkniv var Enzo Trapper och produkten är snarlik bortsett från det 1000 kr högre priset. Casströms har dock det konstigt vassa fingerskyddet. Fingerskyddet har anmärkts på av bushcraft uk också. Kniven har i övrigt en mycket god recension.

Jag har en Casström SFK bubinga och är mycket nöjd med den kniven. Fingerskyddet är lite vasst men det kommer jag att slipa ner lite. Jag vet att det kommer att ändras framöver (om det inte redan är ändrat). "Fit och finish" är inte riktigt lika bra som på en EnZo Trapper men är för priset ämdå mycket bra på mitt exemplar i alla fall. Casström SFK är lite tjockare i greppet än vad Enzo Trapper. Ett plus tycker jag.
 
Senast ändrad:
Tänkte att det kanske skulle vara trevligt med en bild på 3 av knivarna som diskuteras i tråden: Överst en EKA Nordic W11 Masur. I mitten en Casström Swedish Forrest Knife Bubinga. Längst ner en EnZo Trapper 95 Elforyn. Ber om ursäkt för den usla bildkvaliteten men det var det bästa som gick att ordna just nu. :)
 

Bilagor

  • DSC_1092.jpg
    DSC_1092.jpg
    23.1 KB · Visningar: 3,753
  • DSC_1093.jpg
    DSC_1093.jpg
    22.6 KB · Visningar: 4,187
På din bild ser W11-s blad skålslipat ut? Det kan inte ha varit så länge sedan du köpte kniven?

Fina knivar och fina knutar! Den runda knuten brukade jag använda i änden på min fånglina. Har dock slutat med det och övergått till en mer diskret knut som dessutom sparar en hel del lina:
Minfnglineknut.jpg


Som du ser så är knuten rejät slimmad. Den håller dock som berg.

~Paul~
 
Åh, snygga knivar. Man ser rätt bra lik- och olikheter på design i bilderna. Tack.

Har lutat mot en Eka Nordic w11/a10 i masur, Casström no.10 SFK i ek, Karesuando eller Enzo Trapper i masur. Enzon är dock lite dyr kontra de andra.

Cassström slår mig som oerhört välgjord och den medföljande slidan ser ut att vara riktigt ordentlig.

Har ju som sagt vägt lite mot Karesuandokniven. Kan de konkurrera med övriga?
Riktigt bra, men lite halvtaskig slida till?
 
Svårt att slita sig från detta. Möjligheten till fånglina är en sak också. Min nuvarande jaktkniv (Har en bladform som liknar Enzo Trapper. ) beställdes privat. Mycket fin. Lite för fin och passar ej med eldstål eller fånglina. Tyvärr lite halt grepp också. Dinglar dessutom lite för mycket när den sitter i bältet eller exempelvis en karbinhake.

nAnders, tack för info om Casström. Jag vill också ha ett lite större grepp. Egentligen tycket jag designen på Ekan är väldigt fin och tydligen ska ryggen gå bra med eldstål också. Krafset är att de rätt nyligen kan ha börjat med skålslipning på den första ytan ned till eggen.
 
Senast ändrad:
Åh, snygga knivar. Man ser rätt bra lik- och olikheter på design i bilderna. Tack.

Har lutat mot en Eka Nordic w11/a10 i masur, Casström no.10 SFK i ek, Karesuando eller Enzo Trapper i masur. Enzon är dock lite dyr kontra de andra.

Cassström slår mig som oerhört välgjord och den medföljande slidan ser ut att vara riktigt ordentlig.

Har ju som sagt vägt lite mot Karesuandokniven. Kan de konkurrera med övriga?
Riktigt bra, men lite halvtaskig slida till?
Alltså, den gamla W11 var mer eller mindre byggd som en bushcraftkniv. Den nya med det skålslipade bladet är däremot mer lämplig till jakt.

Har du tittat på Bark River?

~Paul~
 
Svårt att slita sig från detta. Möjligheten till fånglina är en sak också. Min nuvarande jaktkniv beställdes privat. Mycket fin. Lite för fin och passar ej med eldstål eller fånglina. Tyvärr lite halt grepp också. Dinglar dessutom lite för mycket när den sitter i bältet eller exempelvis en karbinhake.
Hala grepp nästan kräver en fånglina. Inte så mycket för att man skall tappa kniven, utan för att säkra ett bättre grepp:
Fnglinegrepp.jpg


~Paul~
 
Alltså, den gamla W11 var mer eller mindre byggd som en bushcraftkniv. Den nya med det skålslipade bladet är däremot mer lämplig till jakt.

Har du tittat på Bark River?

~Paul~

Ok, bra info. Då vet jag. Jakt blir det dock inget. Det är en konvex slipning alt rak jag önskar.

Har inte kikat på Bark River riktigt seriöst. Kanske får tänkas på. Många recensioner på deras modeller finns vet jag.
 
Jag har kollat runt och det verkar som att den nya W11 verkligen har ett skåslipat blad. Ledsen för förvirringen. Med andra ord så har man ändrat slipfasen, vilket jag finner beklagligt‼

http://www.knivbutik.se/jaktknivar/577-eka-nordic-w11-jaktkniv.html

~Paul~
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
PS Med tanke på denna nya upptäckt så är man otroligt tacksam för att ha samlat på sig 4 gamla pjäser med skandinavisk slipfas ;).

Under 2013 kommer Eka gå tillbaka till den skandinaviska slipningen på W11. Så är man intresserad av W11 så kan det vara värt att vänta ett tag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 51
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297
Okvarn vandringsryggsäck för lång rygg med bra höftbälte Utrustning allmänt 13
estetdrägg 30l rygga för kort rygg?? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.