Forumkniv - EKA Swede 92

Nu har 32 personer svarat, så här kommer den aktuella ställningen.

1. Vilket skaft vill du ha på kniven?
Masurbjörk: 56,3%
Olivträ: 6,3%
Bubinga: 12,5%
Svart gummi: 6,3%
Grönt gummi: 6,3%
Annat: 12,5% (4 st): "G-10", "Grön canvas micarta", "Masur eller Bubinga, så länge det är trä så funkar allt...", "Reliefat G-10"

2. Vilket blad vill du ha på kniven?
Rostfritt stål (Sandvik 12c27): 53,1%
Kolstål: 25,0%
Svart kolstål: 15,6%
Annat: 6,3% (2 st): "vg10", "kolstål, med svart blad funkar oxå"

3. Vill du ha en läderväska som tillbehör?
Ja: 59,4%
Nej: 40,6%

4. Vill du ha en bamulåda (gift box)?
Ja: 3,1%
Nej: 96,9%

5. Vill du ha lasergravyr på kniven?
Ja: 58,1%
Nej: 41,9%

6. Om du vill ha lasergravyr, vad vill du då ha?
"Utsidans kompassnål"
"Utsidans forumkniv, år och serienummer"
"Utsidanlogan, kan tänka mig etsning istället,"
"Egentligen svarar jag nej på lasergravyr. Men om det skulle bli lasergravyr och nåt fint majoritetsbeslut om text så är jag på! "
"Utsidans kompassnål/logo gärna i kombi med silouette av sverige och årtal."
"Ab imo pectore! (betyder: av hela mitt hjärta!)"
"forumkniv och årtal"
"Ett snyggt mönster. Stiliserade björklöv för att ansluta till björk/masur. Bör visas "prototyp"/förslag photoshoppad förlaga eller liknande som det går att komma överens om."
"www.utsidan.se Thure Björck" (Antar att han menar sitt namn, inte att alla ska ha just Thure Björck ;) )
"Utsidanloggan"
"Spelar ingen roll"
"serienummer"
"Numrering& logga"

Så totalt sett har det inte ändrats speciellt mycket i förhållandena, utan min förra sammanställning kvarstår. Kanske snart dags att göra om det hela till en fråga till EKA vad de skulle ta för den kniven och därefter fråga vilka som är intresserade av den kniven till det priset... Då kan vi ställa det mot erbjudandet från Casström.
 
Nu har 32 personer svarat, så här kommer den aktuella ställningen.

Så totalt sett har det inte ändrats speciellt mycket i förhållandena, utan min förra sammanställning kvarstår. Kanske snart dags att göra om det hela till en fråga till EKA vad de skulle ta för den kniven och därefter fråga vilka som är intresserade av den kniven till det priset... Då kan vi ställa det mot erbjudandet från Casström.
Tror heller inte att förhållandena kommer att ändras speciellt mycket i och med fler deltagare. 32 stycken är tillräckligt många. Men för skojs skull kan vi kanske vänta till efter helgen. Folk är trots allt lediga och har lite mer tid att ägna sig åt dylika aktiviteter.

~Paul~
 
Tror heller inte att förhållandena kommer att ändras speciellt mycket i och med fler deltagare. 32 stycken är tillräckligt många. Men för skojs skull kan vi kanske vänta till efter helgen. Folk är trots allt lediga och har lite mer tid att ägna sig åt dylika aktiviteter.

~Paul~

Jag har funderat en hel del på vår argumentation om kapitalism, arbetstillfällen och globaliserad tillverkning. (Se "huvud-tråden" ca runt http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=40677&page=629)

Jag håller ju med dig om en hel del. Från vad jag har läst så var det antingen gå i konkurs eller minska kostnader. Du kanske har information som jag bara spekulerar om.

Jag läste om Stiga som "flyttar hem" produktion från Kina till Eskilstuna. (Veckans nummer av Ny Teknik).
http://www.nyteknik.se/nyheter/automation/verkstadsautomation/article3536358.ece

Det var ju lite roligt igår också när jag postade bild med kniv "Made in USA" tillsammans med min Skeppshult cykel "Made in Sweden" och du postar din kniv "Made in China". Fast jag köpte inte Skeppshult för att den är svensk utan för att den är bäst.

Är det inte trots allt trevligt att EKA nu verkar lägga fokus på knivar som är skandinavisk och Torbjörn Evrell Tradition? Och som Omnes skrev: vi får väl rimligen lita på att om EKA VD säger att tex Swede 92 (och förhoppningsvis de andra i masur) är helt tillverkade i Sverige.

Och omnes: fick du besked från EKA att de faktiskt kunde leverera med kolstålsblad? Jag gissar att det i så fall är från "reservdels-lager" snarare än nyproduktion. Det skulle i så fall bli en unik kniv, med kombination ny/gammal. Vi ser ju inte så många Swede 82/92 med svart blad!

I "Knivar från Eskilstuna" står det bara att Swede 82 kom 1982, inget om Swede 92.

Om man står i mega-stormarknad och gräver i högen av Swede 88 i masur för 199:- så inser man att marknadsläget är rätt pressat för producenten.

Men med knivkonsumenter som dig Paul skulle det ju finnas utrymme för knivproduktion i de flesta länder!
 
Nej, jag har inte fått något sådant besked. Men det beror nog framför allt på att jag inte har frågat om det. Jag tror dessvärre att kolstålsblad ingår i det som Johny nämner som "For any quantity less than 1000 units, there is no possibility to order a special material".

Jag tänkte så här... Efter helgen så gör jag en ny sammanställning på enkäten. Då vet vi hur den demokratiska kniven ska se ut. Det förslaget skickar jag till Johny och ber om ett pris på det. När vi har ett pris så kan vi ta ställning till om det är någonting som vi vill satsa på eller inte.

Det andra sättet att göra det på är att ha ett pris som vi kan tänka oss att betala och sedan fråga vad EKA kan sätta ihop för någonting för de pengarna. Men det har inte kommit in så jättemånga uppgifter på vad folk är villiga att betala direkt...
 
1. Från vad jag har läst så var det antingen gå i konkurs eller minska kostnader. Du kanske har information som jag bara spekulerar om.

2. Jag läste om Stiga som "flyttar hem" produktion från Kina till Eskilstuna.

3. Det var ju lite roligt igår också när jag postade bild med kniv "Made in USA" tillsammans med min Skeppshult cykel "Made in Sweden" och du postar din kniv "Made in China". Fast jag köpte inte Skeppshult för att den är svensk utan för att den är bäst.

4. Är det inte trots allt trevligt att EKA nu verkar lägga fokus på knivar som är skandinavisk och Torbjörn Evrell Tradition? Och som Omnes skrev: vi får väl rimligen lita på att om EKA VD säger att tex Swede 92 (och förhoppningsvis de andra i masur) är helt tillverkade i Sverige.

5. I "Knivar från Eskilstuna" står det bara att Swede 82 kom 1982, inget om Swede 92.

6. Om man står i mega-stormarknad och gräver i högen av Swede 88 i masur för 199:- så inser man att marknadsläget är rätt pressat för producenten.

7. Men med knivkonsumenter som dig Paul skulle det ju finnas utrymme för knivproduktion i de flesta länder!
1. Ja, det är som sagt frågan vilket som hade varit bäst. Vi får se hur det ser ut längre fram i tiden. Jag har en del info som jag tyvärr lovat att inte yppa.

2. Låter kanonbra! Vindarna kanske vänder - ♥.

3. Men det gjorde jag också. I sin klass är det inte många fällknivar som kan konkurrera med SR när det gäller pris-kvalitéförhållande. Det går ju rykten att SR producerar Spydercos kinamodeller.

4. Jo, det är självklart jättebra. Det var dock inte själva kärnfrågan.

5. OK. Konstigt att det inte ens i den boken står något om 92-an.

6. Verkligen.

7. Haha. Ja med några hundra konsumenter av denna kaliber så skulle de flesta producenter kunna samexistera :).

~Paul~
 
1. Jag tänkte så här... Efter helgen så gör jag en ny sammanställning på enkäten. Då vet vi hur den demokratiska kniven ska se ut. Det förslaget skickar jag till Johny och ber om ett pris på det. När vi har ett pris så kan vi ta ställning till om det är någonting som vi vill satsa på eller inte.

2. Det andra sättet att göra det på är att ha ett pris som vi kan tänka oss att betala och sedan fråga vad EKA kan sätta ihop för någonting för de pengarna. Men det har inte kommit in så jättemånga uppgifter på vad folk är villiga att betala direkt...
Personligen föredrar jag variant nr 1.

När det gäller det övre pristaket så är jag villig att betala för vad man får upp till ca 800:- kronor.

~Paul~
 
Personligen föredrar jag variant nr 1.

När det gäller det övre pristaket så är jag villig att betala för vad man får upp till ca 800:- kronor.

~Paul~

Som jag skrev förut så kan jag tänka mig att betala liknande, men då vill jag att det ska vara en kniv som på något sätt är markant smakfullt annorlunda än den 92 masur som kommer som standardkniv.

Grafiskt förslag från någon med design-talang? dvs inte jag.

Gravyr med nåt naturtema; en fågel, växt ...

+ ny pling i huvudtråden under helgen om att detta "projekt" pågår.
 
Som jag skrev förut så kan jag tänka mig att betala liknande, men då vill jag att det ska vara en kniv som på något sätt är markant smakfullt annorlunda än den 92 masur som kommer som standardkniv.

Grafiskt förslag från någon med design-talang? dvs inte jag.

Gravyr med nåt naturtema; en fågel, växt ...

+ ny pling i huvudtråden under helgen om att detta "projekt" pågår.
Problemet med en markant smakfullare kniv än standardutgåvan, samt dessutom gravyr med naturtema är att dessa ingrepp fördyrar slutprodukten till den grad att de flesta förmodligen avstår från köpet.

Håller dock med om att det hade varit jäkligt kul med en sådan kniv!

~Paul~
 
Ett alternativ

till som kanske är ännu roligare vore forumsignaturen. I mitt fall thureb. En knivnördkniv märkt "dePaul" vore inte det nått för dig Paul!

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turboadde Fråga om eka swede 88 Utrustning allmänt 9
Frandsén91 Eka H8. Smörkniv Utrustning allmänt 13
insco EKA Nordic H8 Utrustning allmänt 1
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.