Vad behövs för att slipa sin kniv?

instruktionsvideo

kan inte dePaul göra en instruktionsvideo, får inte till det riktigt med sharpmakern. Vad säger du dePaul?
 
kan inte dePaul göra en instruktionsvideo, får inte till det riktigt med sharpmakern. Vad säger du dePaul?
Fast du hade inte fått se något speciellt eller annorlunda.

Ditt eventuella misslyckande har förmodligen att göra med att du inte klarar av att hålla en koncis vinkel.

En annan orsak kan vara att eggen är allt för sliten och därför behöver reprofileras i stället för att brynas.

En tredje orsak kan vara att eggen inte är symmetrisk. Det betyder att du hela tiden puttar över råeggen till den ena sidan.

Men som sagt. Du kommer inte att se något annorlunda när jag bryner att blad.

~Paul~
 
Det finns en del videor på nätet men tyvärr håller inte alla tillräckligt hög klass. Ett sådant exempel är den här videon:

http://www.youtube.com/watch?v=28dHENDuFu8&feature=fvwrel

Efter 3:30 in i videon så kan man se hur killen drar några svep med kniven på de gråa stavarna varvid han efter varje svep tillåter bladet att glida av. Detta resulterar ofrånkomligen i en avrundad egg! Gör därför aldrig så‼ Spetsen bör aldrig lämna staven!

~Paul~
 
Det finns en del videor på nätet men tyvärr håller inte alla tillräckligt hög klass. Ett sådant exempel är den här videon:

http://www.youtube.com/watch?v=28dHENDuFu8&feature=fvwrel

Efter 3:30 in i videon så kan man se hur killen drar några svep med kniven på de gråa stavarna varvid han efter varje svep tillåter bladet att glida av. Detta resulterar ofrånkomligen i en avrundad egg! Gör därför aldrig så‼ Spetsen bör aldrig lämna staven!

~Paul~

det visste jag inte. då har man lärt sig något nytt! tack dePaul!!!
 
Sharpmakern får fem kottar av fem möjliga

Måste säga att jag är väldigt nöjd med min Sharpmaker. Jag har slipat tre knivar direkt när jag fick den och körde fyra knivar idag igen. Resultatet blir mycket, mycket bra. Jag har stått och skurit tidningspapper för att kolla resultatet halva förmiddagen :)

Jag kom på att man faktiskt kan slipa lite allt möjligt så jag testade med kökssaxen och den blev bättre än ny.

Enda observationen jag har är att jag kanske ska skaffa något att skruva fast den i. När jag slipar min 27 cm långa kökskniv blir jag lite trött i handleden och jag tror att man kan få snäppet säkrare slipning av spetsen på kniven med fast montering.
 
Måste säga att jag är väldigt nöjd med min Sharpmaker. Jag har slipat tre knivar direkt när jag fick den och körde fyra knivar idag igen. Resultatet blir mycket, mycket bra. Jag har stått och skurit tidningspapper för att kolla resultatet halva förmiddagen :)

Jag kom på att man faktiskt kan slipa lite allt möjligt så jag testade med kökssaxen och den blev bättre än ny.

Enda observationen jag har är att jag kanske ska skaffa något att skruva fast den i. När jag slipar min 27 cm långa kökskniv blir jag lite trött i handleden och jag tror att man kan få snäppet säkrare slipning av spetsen på kniven med fast montering.
Grattis till både slipen och den nyförvärvade kunskapen!

Långa och/eller flexibla knivar tar man med fördel i flera delmoment, varvid man kör den nedre halvan intill handtaget sist, så att man kan greppa runt handtaget och den den främre delen först så att man kan greppa runt den slöa nedre delen av bladet (förslagsvis inlindad i en trasa).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.