Klocka för yrkesmilitär....

frågan jag ställde innan var seriös: hur säkerställer man driften på ett kvartsur, som pilot, dykare, militär eller liknande, du kan inte riska att batteriet tar slut.. för man logg, gör man som dykare och luftförbrukning enligt 3 dels principen, man byter batteri när 2/3-delar av den planerade livslängden passerat?

De flesta kvartsur tillverkade av ordentliga fabrikanter har idag End Of Life-funktion (EOL). Sekundvisaren rör sig bara varannan eller var tredje sekund när batteriet börjar sina. Då har man ett par veckors batteritid kvar.

Denna funktion är kanske problematisk på klockor som drar mycket batteri (de med barometer och andra high tech-funktioner), men är ju annars en ganska genial lösning som batteriindikator.
 
Ni som kör med rolex osv, använder ni verkligen dessa ur ute i buskarna?

Jag har ingen Rolex men däremot en ny Certina Automat och några äldre Omega-automater, och ja - jag använder de ute i busken.

Kvalitetsur tål att användas. Det är skillnaden mot billiga klockor.
Boetterna är frästa ur solida stycken av finaste material, glaset går inte att repa*, och urverken är stryktåligare än vad man tror.
Man får ju dock räkna med en del "mikrorepor" i boetten men det tillför bara patina tycker jag, och det går ju att polera bort om man vill. Av den anledningen har jag inte min finaste kostymklocka i busken, för den ska vara så blank som möjligt.
Jag lägger bort klockan om jag, t.ex., ska köra en bil-maskin (extrema vibrationer), eller om jag ska använda verktyg med diamanter i (*diamant repar safirglas).

Mina klockor får värre behandling hemma än i skogen. Om jag fick en krona för varje gång jag drämt den med full kraft i dörrposten skulle jag vara miljonär =)

Ett mekaniskt ur "havererar" liksom inte. Vid riktigt hårda stötar kan gången rubbas och behöva ruckas, och i extremfall kan någon del gå sönder.
Av denna anledning kan du idag köpa begagnade Rolex/Omega/Breitling/IWC/etc. från 60-70talet som fortfarande går, och efter en service går de som nya =)
 
Jo, en dag har jag förhoppningsvis en sådan klocka, men jag kommer nog inte att använda den i buskarna :)

Kör med Suunto i skogen, de är riktigt tåliga och med lite finesser som faktiskt är användbara ibland. Dock så är det ju mest plastklumpar som går sönder förr eller senare. Min elementum terra är kanske ett undantag, en gedigen pjäs. Som inte får vara i skogen ;)


Antar förövrigt att en rejäl service på en kvalitetsklocka kostar som en suunto Core, ca 2000?
 
Citizen har Ecodrive

kvartsklockor som laddas av en solcell i urtavlan. Utan ljus räcker laddningen ett par månader. Seiko har liknande batteri men där laddningen sker med en lknande mekanism som mekaniska automatur.

Thure
 
Kronometerprecisionen lär endast hållas om klockan har handledstemperatur. Förutom att läsa tiden har man reda på var man har den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.