Grundlurad? Lätta på ditt hjärta och varna andra!

Jag är, efter en hel del funderande, fullständigt med på denna linje, jag blir lika illa berörd vare sig någon lurar mig på 20 eller två tusen kr.

Har gjort en del affärer på nätet och oftast mött otroligt vänliga människor som skickat varor där de utgått från att jag är ärlig, det gör mig glad. Motsatsen har jag lyckligtvis ännu inte stött på.

I detta kan jag tillägga en rätt rolig/intressant detalj: jag har utifrån min dialekt bedömts vara särskilt hederlig, inte bara en utan flera ggr. Rätt spännande fenomen måste jag säga. Detta fenomen har även dykt upp i jobbsökningar.

Någon som vill gissa hur jag låter..? :)
Du har tydligen haft större tur än undertecknad.

Hm dialekt säger du. Kanske gottländska? ;)

~Paul~
 
Rumpmas, Västmanland, Bergslagen är svaret... Att vara från denna region innebär även att man anses (av vissa) jobba hårdare än andra.

...jag misstänker att "andra" egentligen handlar om de från stockholm egentligen. Detta sagt utan några som helst fördomar, jag kan personlígen inte påstå att det ligger något i detta, men jag har som sagt stött på det - och de som sagt det har alla varit från s-holm... Och Oslo (!)
 
Du kanske kan uppge ditt alias på Tradera så att jag slipper riskera att göra affärer med dig? Med tanke på den inställning du måste ha om du inte vill göra affärer med dePaul bara för att han inte gillar att bli lurad... :)


OK, Mats jag har inget, enkelt va. Mitt inlägg var mera en reaktiom på hela tråden och frågan. (och OK den var troligen lite barnslig)

Han har startat en tråd helt i syfte att varna för sin motpart. Själva den ideen kan man ifrågasätta. Sen har trådstartaren mycket hårdnackat vägrat godta ett enda av de argument som olika skribenter tagit fram. Han har rätt, så är det bara.

Hela tråden är, som rdean skrivits, ganska infekterad. Tror inte den kommer nånvart i och med att viljan till ömsesidig förståelse vid det här laget är ganska nära noll (lägg märke till ordet ömsesidig innan ni hoppar på mig).

Ätligt talat är jag förvånad att tråden fått hålla på såhär länge, men det är redaktionens val (för någon av alla här inne lär ha anmält första inlägget som ett påhopp (jag gjorde dte dock inte)).

Ha en bra kväll allihopa (du med dePaul, ursäkta mitt inlägg m ditt alias))
 
1. Han har startat en tråd helt i syfte att varna för sin motpart.

2. Sen har trådstartaren mycket hårdnackat vägrat godta ett enda av de argument som olika skribenter tagit fram. Han har rätt, så är det bara.

3. Ätligt talat är jag förvånad att tråden fått hålla på såhär länge, men det är redaktionens val (för någon av alla här inne lär ha anmält första inlägget som ett påhopp (jag gjorde dte dock inte)).

4. Ha en bra kväll allihopa (du med dePaul, ursäkta mitt inlägg m ditt alias))
1. Nej, jag har startat den här tråden för att folk skall komma med sina egna historier och på det viset varna andra för att göra liknande misstag. Jag har tagit upp två fall på det här tema. I mina ögon är de nämligen ganska lika och har med oärligt beteende att göra.

2. Det kan bara finnas en sanning och därför ett rätt. I mitt sinne så finns det inga som helst tvivel om var den sanningen ligger. Varför skulle jag då sväva på målet? Ni andra som är av annan uppfattning viker heller inte en tum, eller hur?

3. Det kan ju bero på att tråden som sådan är faktiskt ganska användbar. Dvs, om den får vara vad som var meningen från början, nämligen en informationskälla till att undvika dåliga affärer.

4. Ingen fara, så snarstucken är jag inte.

Ha det gott,

~Paul~
 
OK, Mats jag har inget, enkelt va. Mitt inlägg var mera en reaktiom på hela tråden och frågan. (och OK den var troligen lite barnslig)

Jo, jag menade inget illa utan ville bara retas lite. Bra att du inte tog illa upp. Jag håller dock fortfarande med trådskaparen i ämnet. Jag har svårt för människor som utnyttjar andra så snabbt de får tillfälle. Jag gillar inte sånt - oavsett om det handlar om en krona eller hundratusen. Det är principen det handlar om.
 
Det är lite mer än irriterande med folk som utnyttjar situationer på andras bekostnad.
Men i det här fallet så tror jag att det är fullt möjligt att säljaren, i en kombination av girighet och bristande logik, helt enkelt inte fattar. Han har räknat ut nåt han tror är en "schysst deal". Han är ju med på nåt vis och och gör affär med nån som sparar en slant, och då tycker han att han borde ha en del av kakan.

Folk som vill ha en del av kakan fast det bara är i närheten av de som står för prestationen, har det aldrig varit ont om.

Man kan tycka att tråden är en överreaktion och att det är fult och fel att hänga ut nån - och utan att gå in på den frågan - så är det ju förstås så att denna ev övereaktion och åtgärd naturligtvis inte påverkar fraktkostnaden. Fraktkostnaden var i det här fallet 55 kronor, och det är köparens skyldighet att skicka pengarna så att säljaren kan betala frakten åt köparen med dessa pengar. Några andra belopp är ju faktiskt aldrig aktuella eller en del av affären. Det tycker jag faktiskt att de flesta borde inse - åtminstone om de funderar en liten, liten stund. Sen kan man ju alltid tycka att det finns två sidor av saker och ting - men det känns som att ett annat resonemang borde framstå som rätt ihåligt. Icke desto mindre kan jag dock förstå att säljaren, liksom några i den här tråden tycker att man kan se 28-kronorspåslaget som korrekt, och inte ett sätt att passa på att tjäna 28 kr bara för att man kan.
 
... Sen kan man ju alltid tycka att det finns två sidor av saker och ting - men det känns som att ett annat resonemang borde framstå som rätt ihåligt. Icke desto mindre kan jag dock förstå att säljaren, liksom några i den här tråden tycker att man kan se 28-kronorspåslaget som korrekt, och inte ett sätt att passa på att tjäna 28 kr bara för att man kan.
Jag antar att du kanske syftar på mig.
Jag tycker inte att påslaget är korrekt om man kommit överens om en enhetsfrakt på 55 kr. Däremot tycker jag det är konstigt att TS påtalade att säljaren "inte förstår svenska så väl" och samtidigt inte misstänker språkförbistringar. Mina ihåliga resonemang var rena spekulationer om varför det kan ha blivit som det blev, om säljaren inte var ute efter att lura till sig 28 spänn.
 
Jag antar att du kanske syftar på mig.
Jag tycker inte att påslaget är korrekt om man kommit överens om en enhetsfrakt på 55 kr. Däremot tycker jag det är konstigt att TS påtalade att säljaren "inte förstår svenska så väl" och samtidigt inte misstänker språkförbistringar. Mina ihåliga resonemang var rena spekulationer om varför det kan ha blivit som det blev, om säljaren inte var ute efter att lura till sig 28 spänn.
Säljaren förstod inte nyanser i min argumentation men väl själva grundfrågan. Plus att han var mycket medveten om vad han pysslade med. Han svarade med att använda grova ord och slutligen så struntade han i att svara över huvud taget.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
a00n Lätta vandringsskor som håller? Utrustning allmänt 10
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Terraplane Vikbara lätta solceller Utrustning allmänt 14
ThomasG Varma och lätta vinterkängor? Utrustning allmänt 2
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
Elvah Lätta packpåsar Utrustning allmänt 14
cpnamn Lätta tält till tropisk miljö (hawaii) Utrustning allmänt 24
sunne Lätta ryggsäckar! Utrustning allmänt 10
magwo Lätta och vattentäta gympaskor Utrustning allmänt 11
almkvist Lätta gångskor? Utrustning allmänt 4
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 10
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.