Grundlurad? Lätta på ditt hjärta och varna andra!

Ja, verkligen skumt. Bilderna är riktigt uselt förfalskade, dessutom stämde denna person en konstnär för några år sedan som han menade hade kopierat en av hans bilder...
Han hade, tillsammans med sin fru, en riktigt fin karriär -minst sagt.

Helt ofattbart.


...och som tidigare sagts, dessa förfalskningar har påverkat många människor, inte minst jägare. Men kanske framförallt seriösa naturfotografer.
Ja precis. Gu va tråkigt när en potentiellt bättre fotograf blir förbigången av denna figur bara för att den senare har fuskat. Riktigt orättvist!

Tänk va fort han bytte en ljus framtid mot en livslång stämpel ;). Var det verkligen värt det?

~Paul~
 
Snarare är det väl så att disenyfieringen har nått så långt att förväntningarna är helt orealistiska. Du sköna nya värld. Härligt dock att det finns de med mod och intrigitet som sätter ljus på märkligheterna.

Du har helt rätt, disneyfieringen har gått så långt att man helt enkelt valde att skapa en disneyskog.

Edit: fick inte bildlänkar att fungera...
 
Ja precis. Gu va tråkigt när en potentiellt bättre fotograf blir förbigången av denna figur bara för att den senare har fuskat. Riktigt orättvist!

Tänk va fort han bytte en ljus framtid mot en livslång stämpel ;). Var det verkligen värt det?

~Paul~

Näppeligen. Han har jobbat som fotograf i ca 30 år - en av nordens största...

Detta är kanske ett praktexempel på vad du ville ta upp - våra förfäders moral som tycks ha kastats ut med badvattnet när vi alla skulle bli "individer"..?

Som du säger - någon annans karriär blev kanske aldrig av pga av honom, lite som när atleter dopar sig.
 
Näppeligen. Han har jobbat som fotograf i ca 30 år - en av nordens största...

Detta är kanske ett praktexempel på vad du ville ta upp - våra förfäders moral som tycks ha kastats ut med badvattnet när vi alla skulle bli "individer"..?

Som du säger - någon annans karriär blev kanske aldrig av pga av honom, lite som när atleter dopar sig.
Riktigt bra jämförelse med dopningen!

Ja, det var bland annat den här typen av frågor som jag ville att den här tråden skulle handla om. Plus många andra varianter, t ex när man har blivit lurad i en fysisk butik eller på nätet. Jag har fler exempel på Traderare som är riktiga lurendrejare. En sådan hade en Victorinox fickkniv på utrop. I beskrivningen så stod det att den var helt i nyskick.

När kniven anlände så visade det sig att ca 1 cm av spetsen hade vid något tillfälle blivit böjd och därefter uträtad igen. Detta lämnade en bockkant och ett inte alltför plant blad ;). Knivens skollor var dessutom rejält slitna, ett bevis på att kniven på inget sätt varit i nyskick, utan rejält brukad. Också finishen på verktygen pekade på detta faktum.

Hur som helst. Efter att ha kontaktat henne så vägrade hon att häva köpet med hänsyn till att hon själv hade köpt kniven på Tradera av en annan säljare som presenterade kniven som "nyvara" och helt felfri.

Efter mycket om och men så lyckades jag med Traderas hjälp få köpet annullerat. Som bekant så räcker det inte endast med ett annullera köpet och strunta i resten. Kunden skall självklart göras skadefri också med hänsyn till fraktkostnader. Återigen vägrade individen att ta på sig denna kostnad och en ny påtryckning av Traderas personal var därför aktuell. Till slut så fick jag tillbaka pengarna också för frakten. Historien slutar dock inte här.

Jag valde att inte lämna något omdöme på henne eftersom hon bara hade haft ett negativt sådant tidigare. Som bekant så finns det en tidsram på exakt 3 månader under vilken man kan lägga ett omdöme. När det återstod endast sekunder från denna tidsrams utgångspunkt så lade denna person ett negativt omdöme på undertecknad. Så - se upp också med alias "maxella"!

~Paul~
 
Om jag försöker sabba för säljaren får var och en av er Utsidans medlemmar att bedöma. Frågan är således: Skulle du själv vilja göra affärer med denne person i allmänhet och i samband med samfrakt i synnerhet?

Låt mig säga såhär, Vad är ditt namn på tradera, så jag inte riskerar att göra affärer
 
Det här var nog en tråd som var mer infekterad än nåt jag läst på länge. Om man kokar ned huvudärendet så handlar det alltså om att en person ropat in två separata objekt på Tradera, från samma säljare.
Köparen undrar om dessa två artiklar går att skicka i samma paket, varvid säljaren säger OK.
Uppgiven fraktkostnad stämmer, per objekt med en känd tariff, och i samma tariff kan man konstatera att de två objekten i ett paket istället för två kostar lika som om man bara skickar det ena.

När säljaren packat och meddelat att det är klart för sändning och betalning - så meddelar han att fraktkostnaden är 83 kr, vilket är ett pris som ligger mitt emellan priset för en förändelse resp två separata.

Rent avtalsmässigt kan man ju möjligen fråga sig vad som gäller - men om man tänker sig att säljaren inte tar nån risk för frakten eller i övrigt åtar sig att utföra denna, annat än att han mot förskottsbetalning av (objekt och) frakt, är den som ombesörjer köpet av frakten (för köparens översända pengar) -så känns det ju onekligen märkligt om säljare och köpare ska dela på den besparing man gör. Besparingen består ju helt enkelt av ett utgift som vare sig köpare eller säljare längre har, och där man svårligen kan se att säljaren har presterat nåt för att besparingen ska uppstå.

Att frakten kostar 55 kr och att de ytterligare 55 kronorna aldrig behöver betalas in är lätt att inse - så fråga är bara vad är det säljaren anser att man delat på? Anser säljaren att han genom att köparen ropat in två objekt, har sett till att det uppstår en förtjänst på 55 kr som parterna bör dela på, eller hur resonerar han? Någonstans ifrån anser han ju ändå att det finns 28 kr för honom att ta hand om.
 
Låt mig säga såhär, Vad är ditt namn på tradera, så jag inte riskerar att göra affärer

Du kanske kan uppge ditt alias på Tradera så att jag slipper riskera att göra affärer med dig? Med tanke på den inställning du måste ha om du inte vill göra affärer med dePaul bara för att han inte gillar att bli lurad... :)
 
Det här var nog en tråd som var mer infekterad än nåt jag läst på länge. Om man kokar ned huvudärendet så handlar det alltså om att en person ropat in två separata objekt på Tradera, från samma säljare.
Köparen undrar om dessa två artiklar går att skicka i samma paket, varvid säljaren säger OK.
Uppgiven fraktkostnad stämmer, per objekt med en känd tariff, och i samma tariff kan man konstatera att de två objekten i ett paket istället för två kostar lika som om man bara skickar det ena.

När säljaren packat och meddelat att det är klart för sändning och betalning - så meddelar han att fraktkostnaden är 83 kr, vilket är ett pris som ligger mitt emellan priset för en förändelse resp två separata.

Rent avtalsmässigt kan man ju möjligen fråga sig vad som gäller - men om man tänker sig att säljaren inte tar nån risk för frakten eller i övrigt åtar sig att utföra denna, annat än att han mot förskottsbetalning av (objekt och) frakt, är den som ombesörjer köpet av frakten (för köparens översända pengar) -så känns det ju onekligen märkligt om säljare och köpare ska dela på den besparing man gör. Besparingen består ju helt enkelt av ett utgift som vare sig köpare eller säljare längre har, och där man svårligen kan se att säljaren har presterat nåt för att besparingen ska uppstå.

Att frakten kostar 55 kr och att de ytterligare 55 kronorna aldrig behöver betalas in är lätt att inse - så fråga är bara vad är det säljaren anser att man delat på? Anser säljaren att han genom att köparen ropat in två objekt, har sett till att det uppstår en förtjänst på 55 kr som parterna bör dela på, eller hur resonerar han? Någonstans ifrån anser han ju ändå att det finns 28 kr för honom att ta hand om.
En fullständigt korrekt analys :).

~Paul~
 
Du kanske kan uppge ditt alias på Tradera så att jag slipper riskera att göra affärer med dig? Med tanke på den inställning du måste ha om du inte vill göra affärer med dePaul bara för att han inte gillar att bli lurad... :)
Det är samma slutsats som jag har kommit till.

Skulle verkligen vara bra om han/hon avslöjade sitt Tradera-alias så att man kan lägga honom/henne till spärrlistan och därmed undvika potentiella problem.

~Paul~
 
Det är samma slutsats som jag har kommit till.

Skulle verkligen vara bra om han/hon avslöjade sitt Tradera-alias så att man kan lägga honom/henne till spärrlistan och därmed undvika potentiella problem.

~Paul~

Jag är, efter en hel del funderande, fullständigt med på denna linje, jag blir lika illa berörd vare sig någon lurar mig på 20 eller två tusen kr.

Har gjort en del affärer på nätet och oftast mött otroligt vänliga människor som skickat varor där de utgått från att jag är ärlig, det gör mig glad. Motsatsen har jag lyckligtvis ännu inte stött på.

I detta kan jag tillägga en rätt rolig/intressant detalj: jag har utifrån min dialekt bedömts vara särskilt hederlig, inte bara en utan flera ggr. Rätt spännande fenomen måste jag säga. Detta fenomen har även dykt upp i jobbsökningar.

Någon som vill gissa hur jag låter..? :)
 
I detta kan jag tillägga en rätt rolig/intressant detalj: jag har utifrån min dialekt bedömts vara särskilt hederlig, inte bara en utan flera ggr. Rätt spännande fenomen måste jag säga. Detta fenomen har även dykt upp i jobbsökningar.

Någon som vill gissa hur jag låter..? :)

Min förstahandsgissning är norrlänning. På andra plats, långt efter norrlänning, kommer värmlänning och sedan dalmas. Stockholmare eller skåning är du definitiv inte :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
a00n Lätta vandringsskor som håller? Utrustning allmänt 10
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Terraplane Vikbara lätta solceller Utrustning allmänt 14
ThomasG Varma och lätta vinterkängor? Utrustning allmänt 2
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
Elvah Lätta packpåsar Utrustning allmänt 14
cpnamn Lätta tält till tropisk miljö (hawaii) Utrustning allmänt 24
sunne Lätta ryggsäckar! Utrustning allmänt 10
magwo Lätta och vattentäta gympaskor Utrustning allmänt 11
almkvist Lätta gångskor? Utrustning allmänt 4
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.