Grundlurad? Lätta på ditt hjärta och varna andra!

var knivarna med i ett och samma "köp" eller två?....

Om det var två olika så skulle jag som köpare förutsätta att det var två frakter...skulle inte bli missförstånd heller...
 
Jag har upprepade gånger nämnt att det inte är pengarna som är den springande faktorn, utan principen.

Säljaren har på intet sätt varit hygglig, utan en girig isterbuk som resonerar som många av er som har tagit hans parti, nämligen att frakten blev billigare för mig i och med att han gick med på samfrakt. Och av denna anledning skall jag således hålla käften, trots att han saltar räkningen?

I det aktuella fallet har jag inte förbundit att betala frakt för båda produkterna/försändelserna, utan för en enda sådan. Denna skall givetvis baseras på de parametrar som överensstämmer med Schenkers tariffsats gällande vikt och mått för det aktuella paketet.

Och återigen. Jag har inte gjort en dålig affär, trots turerna runt fraktavgiften. Och jag söker heller inte syndabockar, utan vill härmed varna andra medlemmar på Utsidan för att göra samma misstag som undertecknad.

Och nej, jag kan inte se att det på något sätt är köparens fel. Jag har nu svarat på ungefär samma sätt upprepade gånger. Det är synd att du avstår från att läsa vad jag har skrivit i mina tidigare inlägg, utan likt en papegoja upprepar ovidkommande argument.

~Paul~

Papegojan är väl den som upprepar sig. Jag har gjort exakt ett (1) inlägg i denna tråd. (2 med detta, men det får räcka så, så du inte måste upprepa dig fler gånger)
 
Kollar någon på auktionerna får man fram:

Fraktsätt: 55 kr med Schenker

Inget om samfrakt i auktionen, fortfarande har inte dePaul lämnat negativt omdöme om säljaren, har säljaren misskött sig skall den få negativt omdöme. Att dePaul inte gjort det betyder att han är medveten om att han agerat fel och nu försöker backa ur situationen han satt sig i utan att förlora allt för mycket av sitt rykte.

Kommer en köpare som godkänt försäljningsvilkoren genom att lämna bud och senare försöker pruta på frakt om man erbjuder ett billigare alternativ, då skulle jag frakta varje vara för sig med motiveringen att varje auktion är en separat affär.

Tidigare har jag haft respekt för dePauls åsikter, nu ser jag den personen som en missnöjd tonåring som skriker och gråter eftersom snyggaste tjejen i klassen säger att han är ett barn som inte kommit ur blöjorna än!
 
Helt riktigt. Eller att man helt enkelt inte är medveten om att man stjäl pengar av andra när man som snickare fikar tio minuter extra. Eller när man som ex-politiker "vill plocka svamp" i nåt år, eller felsöker bilen en gång till eftersom den första sökningens tänkbara fel inte var felet... märker om den där köttfärsen...tar hem "den där märkpennan som inte kostar nånting"... byter prislapp på tröjan inför "höstrean" osv... Pratar moral samtidigt som man har aktier i krigs och oljeindustri..

Att ha ett rent samvete i vårt samhälle innebär att man antagligen är munk. Inget fel med det! ;)
Visa ord. Men det verkar som våra mor-/farföräldrars moral har gått käpprätt åt h----e. Det finns i dagens samhälle inte mycket mer än krav på att något sätt göra en vinst, oavsett om det är på ärlig väg eller inte.

~Paul~
 
1. Kanske tycker säljaren i ditt fall att han faktiskt varit ärlig. Det hela kan ju bero på språkförbistringar.

2. Jag tycker inte det är självklart att han försökt lura dig, men du har väl mer information än vad du presenterat här. 55 + (55/2) = 82,50.
1. Nja, jag har förklarat på lättast begripligast väg hur jag förhåller mig till saken. Han har däremot använt en tämligen grov ton.

2. Detta är fortfarande inte ett korrekt sätt att se saken på.

I och med att han gick med på samfrakt så gäller tariffen för den här typen av paket, vilket i det här fallet är 55:- kronor.

Faktum är att man kan skicka ganska stora och tunga paket och trots det så kostar de inte mer än just 55:- kronor. Kika gärna på länken jag presenterade tidigare och lek lite med olika mått och vikter så upptäcker du att det krävs ganska tunga och omfångsrika paket för att hamna över 55:- kronor.

~Paul~
 
var knivarna med i ett och samma "köp" eller två?....

Om det var två olika så skulle jag som köpare förutsätta att det var två frakter...skulle inte bli missförstånd heller...
I det här fallet så är det helt ovidkommande hur många köp affären gäller eftersom säljaren accepterade att gå med på samfrakt. I och med detta så gäller självkart att priset gäller ett paket till det pris som är aktuellt enligt säljarens valda transportsätt, dvs Schenker. Enligt Schenkers tariffsats så är priset för båda knivarna 55:- kronor.

~Paul~
 
Papegojan är väl den som upprepar sig. Jag har gjort exakt ett (1) inlägg i denna tråd. (2 med detta, men det får räcka så, så du inte måste upprepa dig fler gånger)
Jag syftade inte på dig, utan på den tidigare inläggaren som återigen upprepade argument som redan tagits upp i tråden och som varken är logiska eller korrekta.

~Paul~
 
Jag kan tycka att en stor del av tradera-auktionerna har väldigt höga fraktavgifter, jämfört med postens tariffer. Speciellt de som har många objekt av ringa värde brukar ha höga fraktavgifter. Lite som att de har satt det i system.

Tacka vet jag ebay.co.uk, bättre priser, utbud och oftast billigare frakt, hur absurt det än låter.

Appropå fraktvillkor och speditörer, testa att handla från alibaba.com nån gång. FOB eller EXW villkor får schenkers rutiner för borttappade paket att verka enkla.
 
Jag tänker att han kanske har egna fraktkostnader att ta hänsyn till och som han har räknat med i sitt täckningsbidrag. Vem vet, han kanske har avtal med Schenker och skickar billigare än de 55 kr han tar i fraktavgift.
..."du har lagt ett bud o har godkänt att frakten skulle vara 55 kr per/auktion

antingen skickar jag dem separat för 55/st eller samfrakta 83/2 för jag räknarmed emballage och skicka från en annan stad,
alla som har vunnit har betalat så o varit nöjda så va snäll sätt in pengarna så fort som möjligt för jag har massa andra o tänkapå än fraktavgift för 28!!"
...

...Till saken hör att han inte förstår svenska så väl.
är väl en rimlig orsak till missförstånd.
/daniel
:)
 
1. Inget om samfrakt i auktionen

2. fortfarande har inte dePaul lämnat negativt omdöme om säljaren, har säljaren misskött sig skall den få negativt omdöme. Att dePaul inte gjort det betyder att han är medveten om att han agerat fel och nu försöker backa ur situationen han satt sig i utan att förlora allt för mycket av sitt rykte.

3. Kommer en köpare som godkänt försäljningsvilkoren genom att lämna bud och senare försöker pruta på frakt om man erbjuder ett billigare alternativ, då skulle jag frakta varje vara för sig med motiveringen att varje auktion är en separat affär.

4. Tidigare har jag haft respekt för dePauls åsikter, nu ser jag den personen som en missnöjd tonåring som skriker och gråter eftersom snyggaste tjejen i klassen säger att han är ett barn som inte kommit ur blöjorna än!
1. Helt korrekt. Eftersom säljaren hade många olika produkter till utrop så hanteras varje enskilt objekt för sig i presentationen på Tradera. Det betyder dock inte att man efteråt inte kan komma överens om det mest praktiska och billiga fraktalternativet. Precis som i det här fallet (med vissa förbehåll ;)).

2. Jag kan ju inte lämna ett omdöme när jag inte ens fått varorna ännu! Dessutom handlar det inte om mitt rykte, utan om ett varningens finger till de medlemmar som har i avsikt att göra affärer med Tradera-säljaren i fråga.

Du kan vara säker på att jag kommer att vara helt uppriktig när jag slutligen lämnar mitt omdöme på säljaren. Detta omdöme gäller dock olika delfrågor varför jag av självklara orsaker inte lämnar svaret just nu.

3. Dina ord är precis det exempel på det papegojupprepandet som jag nämnt tidigare. Vi tar det en gång till.

Jag har varken försökt att omförhandla fraktavgiften eller pruta på densamma. Jag frågade säljaren helt enkelt om det ur praktisk- och i förlängningen också ekonomisk synpunkt kunde vara lättare att samfrakta knivarna. Varken mer eller mindre. Säljaren gick med på detta utan att blinka!!

4. Hade du haft respekt för undertecknad så hade du inte uttryckt dig på det här viset, oavsett om jag har fel eller inte.

~Paul~
 
Jag kan tycka att en stor del av tradera-auktionerna har väldigt höga fraktavgifter, jämfört med postens tariffer. Speciellt de som har många objekt av ringa värde brukar ha höga fraktavgifter. Lite som att de har satt det i system.

Tacka vet jag ebay.co.uk, bättre priser, utbud och oftast billigare frakt, hur absurt det än låter.

Appropå fraktvillkor och speditörer, testa att handla från alibaba.com nån gång. FOB eller EXW villkor får schenkers rutiner för borttappade paket att verka enkla.
Så sant.

Alibaba? Aldrig hört talas om. Skall kikas på!

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
a00n Lätta vandringsskor som håller? Utrustning allmänt 10
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Terraplane Vikbara lätta solceller Utrustning allmänt 14
ThomasG Varma och lätta vinterkängor? Utrustning allmänt 2
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
Elvah Lätta packpåsar Utrustning allmänt 14
cpnamn Lätta tält till tropisk miljö (hawaii) Utrustning allmänt 24
sunne Lätta ryggsäckar! Utrustning allmänt 10
magwo Lätta och vattentäta gympaskor Utrustning allmänt 11
almkvist Lätta gångskor? Utrustning allmänt 4
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.