Grundlurad? Lätta på ditt hjärta och varna andra!

Jag ser det på ett helt annat sätt.

Efter genomförd affär så undrade jag ifall motparten var villig att samfrakta eftersom jag hade ropat in två knivar av samma utropare. Han svarade då - ja. I samma stund som han accepterar detta så är alla tidigare fraktkriterier annullerade och det som återstår är att sända varorna till det pris som är aktuellt för Schenkers tariffer i samband med den här typen av paket.

Det faktum att killen uppgav ett våldsamt överdrivet fraktpris i samband med själva presentationen på Tradera har således inget med denna sista affär att göra. Hade jag endast ropat in en enda kniv så hade jag utan en blinkning accepterat de 55:- kronorna som han ville ha för frakt, trots att det hade för min egen del varit billigare att få kniven sänd som ett stort brev genom postens försorg och därmed blivit avsevärt billigare.

~Paul~

Kan du ge någon hänvisning till vilket lagrum du avser med " I samma stund som han accepterar detta så är alla tidigare fraktkriterier annullerade" ?

Fraktpris och auktionsvilkor accepterar du genom bud, vill man samfrakta, antingen står det i auktionen, eller så kollar man med säljaren INNAN bud (vilket jag skrivit)!

I en auktion kan jag sätta frakt till 1000 kr för en liten tändsticka för 1 kr kostnad för den som vann auktionen, men har jag varit rak med priset och köparen medveten om det, då är det bara att betala och se glad ut!
 
...... trots att det hade för min egen del varit billigare att få kniven sänd som ett stort brev genom postens försorg och därmed blivit avsevärt billigare.

~Paul~

Att skicka på ett sätt som inte är spårbart, dvs vanligt brev, vilket jag antar att du menar, tycker jag inte är så listigt. Brev kan komma bort, brev kan felaktigt påstås vara skickade, alternativt påstås inte vara mottagna. Jobbiga situationer alla tre...
 
jag tycker man ska vara försiktig med allt online som t.ex tradera....ja har själv ropat in saker som de inte accepterat...vill man ha ngt så köp från vanlig sajt eller gå på auktion irl...
 
1. hade säljaren verkligen varit girig och principfast, så hade han väl helt enkelt bara kunna säga nej till reducerad fraktavgift, och ändå skickat båda i samma paket, utan att göra något fel?

2. Men visst kan man tycka att säljaren är en smula dryg... Att personen vill skicka saker som spårbart paket är väl inte så konstigt...
1. Det hade nog varit svårt eftersom tariffen är densamma för båda knivarna, liksom för en enda, dvs 55:-. Hade han trots allt framhävdat så hade läget varit ytterst pinsamt. Jag förstår därför att han var beredd att gå ned på en viss sänkning. Dock inte full ut och inte fullt rättvist ;).

2. Det är alltid köparen som får ta smällen i samband med förlorade gods. Det behöver med andra ord inte ligga i säljarens intresse att skicka paketet som spårbart gods om inte köparen uttryckligen önskar så.

~Paul~
 
Kan du ge någon hänvisning till vilket lagrum du avser med " I samma stund som han accepterar detta så är alla tidigare fraktkriterier annullerade" ?

Fraktpris och auktionsvilkor accepterar du genom bud, vill man samfrakta, antingen står det i auktionen, eller så kollar man med säljaren INNAN bud (vilket jag skrivit)!

I en auktion kan jag sätta frakt till 1000 kr för en liten tändsticka för 1 kr kostnad för den som vann auktionen, men har jag varit rak med priset och köparen medveten om det, då är det bara att betala och se glad ut!
Det är väl inte inkvisitionen som har återuppstått? Muntliga och skriftiga överenskommelse gäller väl än? Jag har bevis i form av mejl att han godkänner samfrakt. Man kan väl inte både godkänna samfrakt och samtidigt opponera sig mot densamma när fraktpriset ifrågasätts?

~Paul~
 
2. Det är alltid köparen som får ta smällen i samband med förlorade gods. Det behöver med andra ord inte ligga i säljarens intresse att skicka paketet som spårbart gods om inte köparen uttryckligen önskar så.

~Paul~

Om jag säljer något vill jag skicka spårbart för att slippa bli ifrågasatt eller misstänkliggjord om försändelsen skulle komma bort. Men det är ju jag det :)
 
Om jag säljer något vill jag skicka spårbart för att slippa bli ifrågasatt eller misstänkliggjord om försändelsen skulle komma bort. Men det är ju jag det :)
Samma här. Men de allra flesta försändelser på Tradera hanteras inte på det viset. Jag har nog bara fått spårbart gods vid två enstaka tillfällen.

~Paul~
 
Jag ser det på ett helt annat sätt.

Efter genomförd affär så undrade jag ifall motparten var villig att samfrakta eftersom jag hade ropat in två knivar av samma utropare. Han svarade då - ja. I samma stund som han accepterar detta så är alla tidigare fraktkriterier annullerade och det som återstår är att sända varorna till det pris som är aktuellt för Schenkers tariffer i samband med den här typen av paket.

Det faktum att killen uppgav ett våldsamt överdrivet fraktpris i samband med själva presentationen på Tradera har således inget med denna sista affär att göra. Hade jag endast ropat in en enda kniv så hade jag utan en blinkning accepterat de 55:- kronorna som han ville ha för frakt, trots att det hade för min egen del varit billigare att få kniven sänd som ett stort brev genom postens försorg och därmed blivit avsevärt billigare.

~Paul~

Jag håller med dig - självklart skulle han ha stoppat in både knivarna i samma paket, inget snack om saken. Jag avskyr när folk ska snika åt sig några kronor extra på frakten vid Traderaaffärer. Jag ropade själv in en nätverkspryl en gång och säljaren krävde frakt för postpaket på tre kilo. Nu råkade det vara så att jag ägde en exakt likadan grej och på min våg hemma vägde den ungefär 500 gram. Säljaren hävdade att postkontoret krävde frakt för tre kilo varvid jag kontrade med att han borde polisanmäla dem för försök till bedrägeri. Efter en massa tjat och tjafs skickade säljaren till sist prylen som vanligt brev och frakten kostade runt 50 kronor i stället för de 150 som han krävde från början.
Det är principen det handlar om. Jag kan ge bort en hundring till en främling utan att blinka om det skulle finnas en anledning, men om nån försöker blåsa mig på en tia blir jag riktigt förbannad.
 
I en auktion kan jag sätta frakt till 1000 kr för en liten tändsticka för 1 kr kostnad för den som vann auktionen, men har jag varit rak med priset och köparen medveten om det, då är det bara att betala och se glad ut!

Du gissar bara. Enligt Traderas regler ska fraktkostnaden vara rimlig. Bla säger reglerna att man inte får lägga ut en auktion med lågt försäljningspris men med en orimligt hög fraktkostnad. En auktion som den du beskriver skulle Tradera annullera om någon anmälde den.
 
Jag håller med dig - självklart skulle han ha stoppat in både knivarna i samma paket, inget snack om saken. Jag avskyr när folk ska snika åt sig några kronor extra på frakten vid Traderaaffärer. Jag ropade själv in en nätverkspryl en gång och säljaren krävde frakt för postpaket på tre kilo. Nu råkade det vara så att jag ägde en exakt likadan grej och på min våg hemma vägde den ungefär 500 gram. Säljaren hävdade att postkontoret krävde frakt för tre kilo varvid jag kontrade med att han borde polisanmäla dem för försök till bedrägeri. Efter en massa tjat och tjafs skickade säljaren till sist prylen som vanligt brev och frakten kostade runt 50 kronor i stället för de 150 som han krävde från början.
Det är principen det handlar om. Jag kan ge bort en hundring till en främling utan att blinka om det skulle finnas en anledning, men om nån försöker blåsa mig på en tia blir jag riktigt förbannad.
Precis. Ditt inlägg går precis i linje med mitt eget tankesätt.

Liksom du så har jag blivit lurad otaliga gånger på Tradera. Att man saltar fraktavgiften är snarare en regel än ett undantag. Hatar det. Dessa individer spelar ofta på rädslan att man riskerar ett negativt omdöme om man inte håller käften.

I det aktuella fallet så skulle det te sig ganska löjligt att skicka två knivar som tillsammans väger under 200 gram för 110:- kronor. Det kunde säljaren inte med. Däremot så saltade han räkningen så pass mycket att det inte skulle se misstänkt ut.

~Paul~
 
Du gissar bara. Enligt Traderas regler ska fraktkostnaden vara rimlig. Bla säger reglerna att man inte får lägga ut en auktion med lågt försäljningspris men med en orimligt hög fraktkostnad. En auktion som den du beskriver skulle Tradera annullera om någon anmälde den.


Nu drog jag till med extremer, men fortfarande så sätts fraktkostnaden i auktionen! Säljaren kunde ha kört rakt på med att det var 2 olika auktioner och 2 olika frakt! Då hade dePaul fått slanta upp 110 kr

Börjar bli jävligt trött på idioter som försöker pruta efter att ha vunnit en auktion, har du inte råd att betala vad du bjudit, så bjud inte!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
a00n Lätta vandringsskor som håller? Utrustning allmänt 10
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Terraplane Vikbara lätta solceller Utrustning allmänt 14
ThomasG Varma och lätta vinterkängor? Utrustning allmänt 2
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
Elvah Lätta packpåsar Utrustning allmänt 14
cpnamn Lätta tält till tropisk miljö (hawaii) Utrustning allmänt 24
sunne Lätta ryggsäckar! Utrustning allmänt 10
magwo Lätta och vattentäta gympaskor Utrustning allmänt 11
almkvist Lätta gångskor? Utrustning allmänt 4
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 4
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.