Maxpedition Typhoon FS

Vet inte hur just den här säcken är men jag har en Maxpedition II och den är jag mer än nöjd med. Det är en no-nonsens robust liten säck för dagsturer eller turer upp till 3 dagar utan för mycket utrustning.

Säcken är välsydd och materialet första klassens. Den enda irriterande detaljen (som i och för sig inte har med funktionen att göra) är att den översta fickan/facket är något snedsydd. Bara lite men ändå...

Jag köpte min säck från tyska Toolshop.de. Den anlände till dörren en arbetsdag senare med bud!! Jag beställde den nämligen på en onsdag kväll (kl 21.00) och hade den i handen kl. 09.00 nästkommande fredag. Toolshop har gratis frakt till Sverige på varor som kostar över en viss summa. Tyvärr kommer jag inte ihåg storleken på denna summa. Min säck som kostade mellan 1200-1300 behövde jag inte betala någon frakt för.

Att handla inrikes är dumt eftersom priserna är så mycket högre än i både Tyskland och England, eller för den delen resten av Europa.

~Paul~
 
Jag har en Proteus versipack, har den som dags "säck" under jakt. den är alltid packad med allt jag behöver (första förband, kikare, gummi handskar, rep,vattenflaska, pannlampa, ficklampa, märkband, batterier, spårlina, mmmm. ). Riktigt nöjd med kvaliteten, köpte den för 5 år sedan i USA.

Om jag ska gnälla lite så skulle jag vilja ha ett bättre/riktigt stoppat bälte, men det går att fixa..

inget bra svar på vart i Sverige, håller med De Paul bättre att beställa utomlands

J.
 
Tackar för svaren.
Ja jag har svarat på en annons i USA, jag hoppas han svarar snart. Jag googlade lite men hittade inget bra ställe att köpa dom på. Jag ska kolla lite mera. Jag hoppades på annonsen han skulle bara ha 75$.

Depaul jag tyckte dom var lite dyra på tool.de, men jag har iof sej inget att jämföra med.

Det är så behändigt med alla fack å sånt. Så kan man köpa till lite extra. Jag tänkte ha min som jobbar väska o sen ha den i bilen.

Seved
 
Tackar för svaren.
Ja jag har svarat på en annons i USA, jag hoppas han svarar snart. Jag googlade lite men hittade inget bra ställe att köpa dom på. Jag ska kolla lite mera. Jag hoppades på annonsen han skulle bara ha 75$.

Depaul jag tyckte dom var lite dyra på tool.de, men jag har iof sej inget att jämföra med.

Det är så behändigt med alla fack å sånt. Så kan man köpa till lite extra. Jag tänkte ha min som jobbar väska o sen ha den i bilen.

Seved
Min säck (Falcon II) var nästan 800.- billigare på Toolshop.de än på den billigaste svenska sajten. Helt klart är att dessa produkter är ännu billigare i USA men då får man nästan alltid räkna med tull och diverse avgifter så att slutpriset hamnar på ungefär samma nivå som inrikes.

Det är behändigt med alla fickor och fack. Jag kör med min säck mestadelt till jakt och fiske. Den är lagom stor till det och funkar ypperligt. Den har en del fiffiga detaljer som andra säckar inte har men framför allt är det mycket robust och ser ut att klara av 3:e världskriget eftersom den är så välsydd.

I botten på säcken har jag alltid med mig Fjällrävens Hydratic-set regnkläder. Jag gillar inte annars att det hänger för mycket prylar på utsidan av säcken.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Maxpedition Falcon II ryggsäck.jpg
    Min Maxpedition Falcon II ryggsäck.jpg
    120.3 KB · Visningar: 1,087
Fn han kunde inte skicka utomlands för tillfället sa han.Så jag får kolla på nån annan.
Det lutar åt nåt som du har Paul o en som nyxo har. Jag ska nog ha endel ytterfickor för den ska mest ligga i bilen sen bär jag den bara korta stunder.
Sen ska jag nog ha en sån midjeväska när jag jagar.

Ska kolla på lite sajter får jag se. Vet nån vad det är för tull på ryggsäckar.

Seved
 
Fn han kunde inte skicka utomlands för tillfället sa han.Så jag får kolla på nån annan.
Det lutar åt nåt som du har Paul o en som nyxo har. Jag ska nog ha endel ytterfickor för den ska mest ligga i bilen sen bär jag den bara korta stunder.
Sen ska jag nog ha en sån midjeväska när jag jagar.

Ska kolla på lite sajter får jag se. Vet nån vad det är för tull på ryggsäckar.

Seved
Jag känner igen dina våndor. Gick också länge och funderade innan jag slog till på den här säcken. Jag hade dessutom köpt en Blackhawk midjeväska men efter ca ett halvår så bytte jag den mot ett par kängor.

Hade helt enkelt ingen användning för midjeväskan. Antingen fick jag plats med grejerna i mina fickor eller så körde jag på Falcon II säcken. Midjeväskan var därmed överflödig och bara i vägen.

Tråkigt att din inköpskälla försvann.

När det gäller tull så ser det ut såhär:

När du köper en vara från ett land utanför EU räknas det som privatimport och det betyder att du måste betala tull och andra avgifter. Det gäller både nya och begagnade varor som du köper av en privatperson eller ett företag. Det gäller även varor du köpt på en nätauktion, via postorder eller en vinst du vunnit på Internet.

Tullsatsen är mellan 0-20 procent och beräknas på varans pris inklusive frakt och eventuell transportförsäkring. För de flesta varor är momsen 25 procent.

När paketet kommer till Sverige kontaktar företaget som fraktat varan till Sverige, till exempel Posten, dig. Sedan gör det företaget en tulldeklaration åt dig. När du hämtar ut paketet betalar du tull och moms till företaget som gjort din deklaration. Du kan även behöva betala andra avgifter, till exempel administration- och expeditionsavgifter. Det är säkrast att ta reda på det innan du beställer eftersom det slutliga priset kan bli mycket högre än vad du trodde från början.

Varumärkesförfalskning och piratkopiering förekommer överallt i världen och allt förfalskas i dag, exempelvis kläder, skor, solglasögon, väskor men även batterier, läkemedel, bil- och flygplansdelar. Tänk på att många förfalskade varor säljs via Internet.

Tänk på att vissa varor omfattas av särskilda bestämmelser, det vill säga restriktioner. Varor som omfattas av restriktioner är exempelvis läkemedel, alkohol, parfymer, tobaksvaror, vapen och explosiva varor samt utrotningshotade växter och djur. För att få föra in en restriktionsvara behöver du i regel ett införseltillstånd eller en registrering hos berörd myndighet.

Tull och moms på vanligt förekommande varor
Tull- och momssatserna i tabellen nedan är en fingervisning om hur mycket du kommer att få betala för din vara när du handlar från länder utanför EU. För att veta exakt vilken tullsats du måste betala måste du veta hur varan klassificeras enligt tulltaxan. För att få hjälp med det kan du ringa TullSvar på 0771-520 520. För att räkna ut dina totala avgifter kan du använda dig av Avgiftsguiden: http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden.4.4ab1598c11632f3ba92800010124.html

Om din vara inte finns med kan du själv skriva in tull och moms från listan nedan.

Vara: Tullsats: Moms:
Antikviteter över 100 år gamla 0 % 12 %
Barnvagnar 2,7 % 25 %
Bilstereo med CD-spelare 14 % 25 %
Båt 1,7-2,7 % 25 %
Bärbar dator 0 % 25 %
Böcker 0 % 6 %
CD-skivor, inspelade 3,5 % 25 %
CD-skivor, oinspelade 0 % 25 %
CD-spelare 9,5 % 25 %
Cyklar 14 % 25 % Antidumpningstull från Kina 48,5 %
Dataprogram 0 % 25 %
Dataspel 0 % 25 %
Dator 0 % 25 %
Datorhögtalare 4,5 % 25 %
Delar till motorcykel 3,7 % 25 %
Digital fotoram 14 % 25 %
Digitalkamera 0 % 25 %
DVD-filmer 3,5 % 25 %
DVD-skivor, oinspelade 0 % 25 %
DVD-spelare 13,9 % 25 %
Däck 4,5 % 25 %
Elektriska köksmaskiner 2,7-5 % 25 %
Extern hårddisk 0 % 25 %
Fiskeutrustning 1,7-3,7 % 25 %
Glasögon 2,9 % 25 %
Golfklubbor, golfbollar 2,7 % 25 %
GPS 3,7 % 25 %
Handverktyg 0-3,7 % 25 %
Hjälmar 2,7 % 25 %
Inlines 2,7 % 25 %
Kläder 12 % 25 % Tilläggstullar från USA på vissa byxor av syntet
Kontaktlinser 2,9 % 25 %
Leksaker 0-4,7 % 25 %
Linsvätska 6,5 % 25 %
Ljudkort till dator 0 % 25 %
Mattor 3-8 % 25 %
Minneskortläsare 0 % 25 %
Mobiltelefon 0 % 25 %
Motorcykel, cylindervolym 0-250 8 % 25 %
Motorcykel, cylindervolym 250 och över 6 % 25 %
MP3 spelare med radio 10 % 25 %
MP3 spelare utan radio 2 % 25 %
MP4 spelare 13,9 % 25 %
Musikinstrument 3,2-4 % 25 %
Möbler 0-5,6 % 25 %
Objektiv till kamera 6,7 % 25 %
Personbilar 10 % 25 %
Projektor 3,7-14 % 25%
Sadelmakeriarbeten, sadlar, träns osv. 2,7 % 25 %
Skateboard 2,7 % 25 %
Skor 7-17 % 25 % Antidumpningstull på vissa läderskor från Kina och Macao
Skönhetsartiklar 0 % 25 %
Smycken 0-4 % 25 %
Solglasögon 2,9 % 25 %
Tapeter 0 % 25 %
TV-kort till dator 0 % 25 %
TV, LCD, Plasma 14 % 25 %
TV-spel 0-3,5 % 25 %
Vattenskoter 1,7 % 25 %
Videokamera 4,9-14 % 25 %
Väskor 3-9,7 % 25 %
Webbkamera 4,9 % 25 %
USB-minne 0 % 25 %

Hur mycket kostar det?
 Tullavgiften varierar från tullfritt till 20 procent och beräknas vanligen på varans inköpspris inklusive frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 1 600 SEK behöver du inte betala någon tull om detta angetts när varan deklarerades av Posten eller din speditör. Befrielsen gäller inte för alkoholhaltiga drycker, tobaksvaror, parfym eller luktvatten.
 Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Momsen är oftast 25 procent. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 SEK är befriade från moms om detta angetts när försändelsen deklarerades av Posten eller din speditör.
 Dessutom tillkommer speditörens administrations- och expeditionsavgifter (speditionsavgift).

Exempel: CD-skivor från USA
Pris på Internet: 1650 kr
Frakt och försäkring: 50 kr
Tull 3,5 procent: 1700 x 3,5%=60 kr
Moms 25 procent: (1700 + 60) x 25%=440 kr
Speditionsavgift: 100 kr
Att betala: 2300 kr


Hoppas att du blir lite klokare med tanke på den här förklaringen. Själv blir jag ibland ganska förvirrad :).

~Paul~
 
Fan :)Seved & DePaul, nu vart man "tvungen" att gå in på maxpeditions hemsida & så hittar man en Gearsling jag måste ha!! Remora: mindre än min Proteus men helt perfekt att ha när man går med hund & inte behöver kikare mm.

J.
 
Fan :)Seved & DePaul, nu vart man "tvungen" att gå in på maxpeditions hemsida & så hittar man en Gearsling jag måste ha!! Remora: mindre än min Proteus men helt perfekt att ha när man går med hund & inte behöver kikare mm.

J.

He he det gläder mej att jag kunde frästa dej. Fn jag har hållt på å kolla nu i tre dar. Fn o kan inte bestämma mej. Så ringde det en idag som hade en typhoon, så vill jag ha en proteus o en falcon, det här blir dyrt innan det blir klart he he.

Titta va bra lista du hittade dePaul, där står ju det mesta va.

Seved
 
Fan :)Seved & DePaul, nu vart man "tvungen" att gå in på maxpeditions hemsida & så hittar man en Gearsling jag måste ha!! Remora: mindre än min Proteus men helt perfekt att ha när man går med hund & inte behöver kikare mm.

J.
Ja, den är kanonfin. Med sina 3,7 liter så är den perfekt (precis som du säger) för hundpromenader, svampplockning, bärplockning och lättare fiske! Har också kikat på den.

~Paul~
 
He he det gläder mej att jag kunde frästa dej. Fn jag har hållt på å kolla nu i tre dar. Fn o kan inte bestämma mej. Så ringde det en idag som hade en typhoon, så vill jag ha en proteus o en falcon, det här blir dyrt innan det blir klart he he.

Titta va bra lista du hittade dePaul, där står ju det mesta va.

Seved
Haha, det här är lika "smittsamt" som knivsamlandet :).

Ja, den listan behandlar i stort sett alla varianter av frakt.

~Paul~
 
Pekfingret levde sitt eget liv.. den är beställd.... återkommer när jag har fått hem den ifrån toolshop.de. Tack för det S & DP.... nu vart man lite fattigare

J.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.