Fällkniven-Cold steel

Det är nog inte bara jag som märkt att Coldsteel och Fällkniven tillverkar många identiska knivar. Tex SRK och S1. Ven har "stulit" design från vem? Tack för svar
Nykomlingen
 
Det är svårt att göra nåt nytt på temat, en fulltångsknive med nån sorts gummihandtag. Sen vem som lånat vad av vem är nog svårt att reda ut till fullo.
Om du står i valet mellan dessa två så finns det bara ett svar;)
.....
.....
......
Fällkniven så klart.

//Per
 
Det är svårt att göra nåt nytt på temat, en fulltångsknive med nån sorts gummihandtag. Sen vem som lånat vad av vem är nog svårt att reda ut till fullo.
Om du står i valet mellan dessa två så finns det bara ett svar;)
.....
.....
......
Fällkniven så klart.

//Per

Jepp, dock så är SRK lite billigare. Det bör man tillägga. Fast har man ingen knivbudget så är S1 ett givet val.

//Per Nilsson
 
Vem fanns först?

Var det inte Cold steel som fanns långt före Fällkniven? Cold steel knivarna kom till Sverige på tidigigt 80-tal medan Fällkniven nog kom lite senare. I alla fall när det gäller de sk militärknivarna, de började tillverka dem när Försvaret letade ny flygarkniv för att ersätta den gamla Moran piloterna hade som hade en halv parerstång och sågad ovansida.
 
Det är nog inte bara jag som märkt att Coldsteel och Fällkniven tillverkar många identiska knivar. Tex SRK och S1. Ven har "stulit" design från vem? Tack för svar
Nykomlingen

Cold Steel SRK var ju tämligen välkänd hos Fällknivens målgrupp långt innan de kom med egna knivar. Det skulle inte förvåna mig om Fällkniven även sålde SRK på den tiden.
 
Senast ändrad:
Cold Steel fanns som bekant före Fällkniven AB. De första modellerna från Fällkniven var starkt influerade av CS, bland annat storsäljaren Master Hunter som var förlagan till Fällkniven F1: http://www.teraasekeskus.com/images/extra/ColdSteelMasterHunter1.jpg

När det gäller jämförelsen mellan SRK och S1 så handlar det trots likheter också om ganska många skillnader. Först så har vi stålet som under årens lopp varierat på SRK-n. Från att ha tillverkats i Carbon V (AISI 50100-B), ett legerat kolstål så har man senare använt det rostfria japanska AICHI AUS-8. Den senaste varianten är i det japanska Takefu VG-1 San Mai (laminat) med 420J2 i kappan, precis samma kappa som Fällknven AB använder till sina laminerade VG-10 knivar, bland annat modellen S1 och A1.

På pappret är det små skillnader i den kemiska kompositionen mellan VG-1 och VG-10 men i praktiken är det senare ett avsevärt "bättre" stål. Det har t o m Takefus Chef uttryckt vid ett antal tillfällen.

Rent storleksmässigt så är SRK-n något längre med sina 152 mm mot S1-ans 130 mm. Vikten är i närheten av varandra, 230 g för SRK-n och 190 för S1-an. Bladtjockleken är nästan identisk. SRK - 4,8 mm och A1 - 5 mm.

Trots dessa siffror så känns A1-an smidigare medans SRK närmast påminner om ett slipat stämjärn.

Personligen anser jag att det inte finns några tvivel om vilken kniv som är bäst. Fällkniven vinner den duellen överlägset.

~Paul~
 
Alla 5 mm tjocka knivar har vissa brister i bruket.

Nja, nu är ju dessa knivar tänkta att användas i alla möp'ares våta dröm, att bli strandsatta i ingenmansland utan möjlighet att nå civilisationen eller hämtas på minst 3 mån. Då gäller det att ha en kniv som pallar för att hugga, sticka, klyva, skära och döda en träbit på alla möjliga upptänkliga sätt.
 
Jag knycker tråden lite och styr in den på kära SOG :)

Deras Seal-knivar, är det deras egna design, eller har de lånat av någon och i sådana fall från vem?

Jag tycker att de är rätt så "unika", men jag vill gärna höra vad ni andra har att säga.
 
Nja, nu är ju dessa knivar tänkta att användas i alla möp'ares våta dröm, att bli strandsatta i ingenmansland utan möjlighet att nå civilisationen eller hämtas på minst 3 mån. Då gäller det att ha en kniv som pallar för att hugga, sticka, klyva, skära och döda en träbit på alla möjliga upptänkliga sätt.

Tyckte du glömde barkbåtarna!
 
Jag knycker tråden lite och styr in den på kära SOG :)

Deras Seal-knivar, är det deras egna design, eller har de lånat av någon och i sådana fall från vem?

Jag tycker att de är rätt så "unika", men jag vill gärna höra vad ni andra har att säga.

17,5 cm blad är ju bra till skinkskärning och limpdito. Förvisso är min kockkniv längre men så är den ju inte heller sågslipad här och där.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.