kniv användning

det är den upfattningen jag också har fått.

klämde på Bushcraft trifelx kniven och det kändes som att bladet var extremt vast ska bli väldigt kul att prova den i skogen. alla som kände på bladet skar sig :) bladet ska var extremt böjtåligt.

Fråga ni som klyver ved i skogen med kniv vilken ved andvänder ni :O
Håller med om att det är ganska hårt. Ligger runt 60 HRC. Dock är en vanlig laminerad 2140-mora ännu hårdare, dvs närmare 62 HRC.

Det laminerade bladet är dessutom avsevärt flexiblare. Kommer ihåg min första diskussion i det här ämnet med bl a Anders H (Mezzner) gällande det här ämnet. Som nybliven kniventusiast så kunde jag inte få i skallen att laminatet i sig kunde förbättra bladets fysiska egenskaper.

~Paul~
 
klämde på Bushcraft trifelx kniven och det kändes som att bladet var extremt vast ska bli väldigt kul att prova den i skogen. alla som kände på bladet skar sig :) bladet ska var extremt böjtåligt.

:O

Hehehehehe, Du måste snacka med Keermit, Gonzo, miss piggy och trummisen Animal, de skall kolla skärpan tvärs för och inte längs med.

Tack marja för tåspetspassningen / Bosse
 
Kan någon förklara varför vissa känner "längs med" en egg för att testa om den är vass. Det känns lite som förstörande provning, ju djupare skadan blir ju vassare är kniven.
Jag trodde att det bästa testet var hur bra eggen suger fast i en fingernagel.

Nästa fundering är varför ALLA, precis alla, som skall "känna" på en kniv måste testa hur vass den är. De flesta känner med fingret tvärs över, men ingen skär i nageln. Det är inte så noga hur bra skaftet känns, hur fint den sitter i fodralet osv, bara eggen känns vass.

Samma fenomen kan ses hos folk som skall provsitta en motorcykel, dra i handbroms och koppling och vrid några gånger på gasen, det är så man testar om en MC är bra eller dålig, eller har jag missat något?
 
Kan någon förklara varför vissa känner "längs med" en egg för att testa om den är vass. Det känns lite som förstörande provning, ju djupare skadan blir ju vassare är kniven.
Jag trodde att det bästa testet var hur bra eggen suger fast i en fingernagel.

Nästa fundering är varför ALLA, precis alla, som skall "känna" på en kniv måste testa hur vass den är. De flesta känner med fingret tvärs över, men ingen skär i nageln. Det är inte så noga hur bra skaftet känns, hur fint den sitter i fodralet osv, bara eggen känns vass.

Samma fenomen kan ses hos folk som skall provsitta en motorcykel, dra i handbroms och koppling och vrid några gånger på gasen, det är så man testar om en MC är bra eller dålig, eller har jag missat något?

Nja... MC-bedömning handlar i stort sett enbart om det finns läderfransar på handtagen eller inte.
 
För mig är att känna längs med eggen lite som < iq 70 (dvs lågbegåvning). Kanske har jag fel men för mig är det mänskligt att då döma ut personen som mindre tillräknelig ihop med knivar. Lite som att räcka över en kniv med bladet först.

Nagel däremot väldigt bra sätt att kolla om kniven kommer över miniminivån för godtagbar skärpa. Lite diskretare dock att tumma lite tvärsför eggen under tiden man kollar kniven i stort. Inte så exakt men....man behöver ju inte veta så exakt hur andra har sina knivar. Skärpan på kniven man tittar på säger ju inte ett jota om hur den skulle vara om man ägde den själv...
 
Kan någon förklara varför vissa känner "längs med" en egg för att testa om den är vass. Det känns lite som förstörande provning, ju djupare skadan blir ju vassare är kniven.
Jag trodde att det bästa testet var hur bra eggen suger fast i en fingernagel.

Nästa fundering är varför ALLA, precis alla, som skall "känna" på en kniv måste testa hur vass den är. De flesta känner med fingret tvärs över, men ingen skär i nageln. Det är inte så noga hur bra skaftet känns, hur fint den sitter i fodralet osv, bara eggen känns vass.
Jag brukar kolla på eggen i regel ser man om den är slö eller vass. Sen brukar jag göra nageltestet för att sedan gå över till hårtestet... Tror nog man kan se med blotta ögat och reflexer om en kniv är vass eller ej. Jag känner även med fingertopparna på eggen men vet aldrig jag har skurit mig på det viset. Så länge jag inte drar dem efter eggen är det i regel lugnt.
 
Svärd

Var på marknaden på medeltidsveckan för några år sedan då det kom en herre och ville känna på en kompis svärd. Han förklarade för sina barn:
- ni förstår att svärden var inte vassa på medeltiden.
Jag svarade: - jo, svärdet är vasst, rör det inte.
- Nej, inte alls här skall du få se...

Då tog han upp det , drog med tummen längs eggen och skar sig ordentligt (1+ cm djupt),

Jag sa inget, gav honom en trasa och han lommade tyst och högröd iväg...

- Men pappa svärdet var ju vasst, var det sista jag hörde...
 
Killen på Gotland, Alltså man blir brydd, han får en varning men begriper ändå inte. Kan inte förstå hur man kan börja ett test med en längsgående rörelse efter eggen, liksom lite dumt utöver det vanliga.

Paralell inom jakthundsaveln: Om en jämthund befinns vara mycket tröglärd och oförnuftig så blir den ingen dominant nedärvare för rasen men det gäller sällan för människor och deras avkomma. Därför har vissa män valpar som kan konstatera att svärdet visst var vasst.

OBS skrivet med djup ironi.

Bosse
 
Jag brukar kolla på eggen i regel ser man om den är slö eller vass. Sen brukar jag göra nageltestet för att sedan gå över till hårtestet... Tror nog man kan se med blotta ögat och reflexer om en kniv är vass eller ej. Jag känner även med fingertopparna på eggen men vet aldrig jag har skurit mig på det viset. Så länge jag inte drar dem efter eggen är det i regel lugnt.
Jag gör på ett liknande sätt. Första testet är nageltestet i ca 15 grader. Andra är om den rakar armhåren. Tredje om den rakar armhåren utan att nudda huden. Fjärde är att splitta hårstrån ;). De två sista testerna är tämligen onödiga eftersom de i princip inte säger någonting om hur pass väl kniven skär, utan endast om graden av polering.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Kniv skarpare efter användning? Utrustning allmänt 5
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.