kniv användning

Cannonball

Gäst
Åter till knivanvändning, med min lilla Spyderco fällkniv, orginal slipvinklar men ombrynt, täljde jag igår en visselpipa till ett lyckligt grannbarn, det är vår, backsippan blommar på strandängen......

Vad trevligt! Va det en liten rönnpipa månne? :)
 
Nu är det väl ändå så att CS rent kvalitetsmässigt är skit. Just detta exempel är från någonstans i Sverige. En anledning till att CS går av just där är den skarpa övergången mellan blad och tånge.
Att klyva ved med en kniv är inte konstigt. Andra knivar hade fixat det.

Hur är det förresten med stål som blir vekt i kyla. Femton minus känns ju inte direkt kallt. De Paul, är det så eller är det bara nys.

Just denna avslagna Recon Scout diskuterades väl på utrustning.se strax efter det hade hänt. Konsensus var väl att en Fällkniven A1 INTE hade gått sönder på det viset.

Det kan ju varit så att han fick ett så kallat måndagsexemplar av den kniven. Att döma ut ett helt knivmärke på en trasig kniv känns lite så där.

Nu vet jag i och för sig inte hur många CS-knivar det går sönder där ute i stugorna...
 

Cannonball

Gäst
Jag tror inte att det går sönder så många!!:) Man måste nog bära sig extremt dumt åt för att bryta av en kniv i den storleken, t.e.x ta det störst vedträet man hittar och slå besinningslöst med ett ännu större vedträ alt. stor sten....;)
 
Med fel redskap och ämne kan en tillräckligt stark slå sönder närapå vad som helst.......
Rätt verktyg, rätt teknik och försiktighet brukar leda till glada miner och gott resultat.
 
Jag tror inte att det går sönder så många!!:) Man måste nog bära sig extremt dumt åt för att bryta av en kniv i den storleken, t.e.x ta det störst vedträet man hittar och slå besinningslöst med ett ännu större vedträ alt. stor sten....;)
Jag har nu inte läst tråden på en väldigt lång tid men om jag minns rätt så inträffade malören under ganska speciella förhållanden. Till att börja med så var det väldigt kallt. Kyla försvagar stålet genom att göra det skörare. Trots detta borde det inte hända. Bladet snäppte dessutom av på det geometriskt svagaste stället, intill parerskyddet, där det smalnar av inuti handtaget. Dessutom gick inte bladet av i samband med bändning och vridning utan av att ha blivit påbankat med en vedbit. Det skall helt enkelt inte kunna hända! Den s k batoningen är en tämligen vanlig metod att klyva ved med. Cold Steel själva skryter ju med att dessa knivar klarar detta plus mycket mer ;).

Frågan är således om detta skedde pga fel i designen alternativt på usel värmebehandling av ett annars ganska bra stål (Carbon V). Personligen gissar jag på en kombnation av dessa punkter plus den nämnda kylan.

~Paul~
 

Cannonball

Gäst
Jag har nu inte läst tråden på en väldigt lång tid men om jag minns rätt så inträffade malören under ganska speciella förhållanden. Till att börja med så var det väldigt kallt. Kyla försvagar stålet genom att göra det skörare. Trots detta borde det inte hända. Bladet snäppte dessutom av på det geometriskt svagaste stället, intill parerskyddet, där det smalnar av inuti handtaget. Dessutom gick inte bladet av i samband med bändning och vridning utan av att ha blivit påbankat med en vedbit. Det skall helt enkelt inte kunna hända! Den s k batoningen är en tämligen vanlig metod att klyva ved med. Cold Steel själva skryter ju med att dessa knivar klarar detta plus mycket mer ;).

Frågan är således om detta skedde pga fel i designen alternativt på usel värmebehandling av ett annars ganska bra stål (Carbon V). Personligen gissar jag på en kombnation av dessa punkter plus den nämnda kylan.

~Paul~

Jo visst, den borde kanske hålla.. Men kolla in vedbiten!! Häver man hela sin tyngd på handtaget och slår några stenhårda slag på spetsen, så kan man nog bryta av vilken kniv som helst! Allt handlar ju om sunt förnuft!:) Jag har sett en del videos med nutnfancy, när han klyver ved genom att ställa veden direkt på marken! Därmed slår han ju kniven rakt ner i gruset en gång för varje liten vedbit han får ut... Klart att det sliter på verktygen...;)
 
Verktyg brukar kunna brukas rätt och missbrukas. Att tro att en kniv kan ersätta en meterlång 2,5 kg tung klyvyxa är okunskap eller ren dumhet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Kniv skarpare efter användning? Utrustning allmänt 5
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.