Tillåt inte anonyma medlemmar

Inlägget av seobserver är ju ett praktexempel på hur man kan skriva oförskämda inlägg i skydd av anonymiteten. Där insinuerar han utan någon som helst grund att Staffan är ute i något slags totalitärt ärende och gör fullständigt irrelevanta jämförelser med diskriminering av personer med visst utseende. Om du tycker att Staffans inlägg är grumligt så har den grumligheten uppstått i ditt huvud.
seobservers inlägg är inte oförskämt eller insinuant mot någon. Det läser du in. Det finns både privata och allmänna skäl till anonymitet. seobserver beskriver några av de allmänna.
 
seobservers inlägg är inte oförskämt eller insinuant mot någon. Det läser du in. Det finns både privata och allmänna skäl till anonymitet. seobserver beskriver några av de allmänna.
Det gör han inte särskilt utförligt. I stället ägnar han en stor del av sitt inlägg åt att försöka skapa en association mellan trådstartaren och anhängare av totalitära och rasistiska åsikter. Det var oförskämt. Det hade varit bättre om han hade beskrivit de allmänna skälen utförligare.
 
Vilda Västern internet

Det finns för många skurkar som ängar sig åt detaljerade kartläggningar av folk på internet. Dessa kartläggningar kan komma att användas negativt. Även om den information som kommit fram om en person egentligen inte är negativ för personen. Utsidans redaktion har stora möjligheter att spåra flertalet medlemmarna om så behövs. Om spårning skulle behövas av polisiära skäl så kan FRA / SÄPO / Polisen göra det på nolltid.
Så länge det råder total laglöshet på internet så föredrar jag att inte ange mitt namn.
 
Det gör han inte särskilt utförligt. I stället ägnar han en stor del av sitt inlägg åt att försöka skapa en association mellan trådstartaren och anhängare av totalitära och rasistiska åsikter. Det var oförskämt. Det hade varit bättre om han hade beskrivit de allmänna skälen utförligare.
Den som inte har något att dölja har inget att frukta. Det är bara suspekta individer som är anonyma. Man skall inte behöva motivera att man vill rösta hemligt. Man behöver inte motivera att man inte vill bli övervakad. Man behöver inte motivera varför man väljer att skriva anonymt. Vissa saker behöver ingen närmare motivering. Det är grundläggande och det är ganska förvånande att någon behöver få skälen förklarade för sig. Det är en enorm skillnad mellan vidare demokratifrågor och medlemskapet i Utsidan, men analogin är uppenbar. Man skall vara försiktig med att kräva inskränkningar i andras rätt och då skall man ha mycket starka skäl och rejält på fötterna. Det gäller i det stora och i det lilla här på Utsidan. Ett generellt förhållningssätt.

Så väljer jag att tolka seobservers inlägg. Okitslig som jag är (idag) väljer jag också att inte tolka Seons inlägg som ett påhopp. Kitslighet är forumväldens motsvarighet till verkliga livets förutfattade meningar, ställer bara till bråk och osämja :cool:
 
För att tolka Seons inlägg som ett påhopp behöver man nog vara lite mer än kitslig...

Egentligen kan man ju tycka att en åsiktsyttring saknar värde om den är anonym. Finns ingen bakom åsikten är den ju svår att ta hänsyn till, och att det skulle finnas en verklig identitet bakom varje anonym åsikt finns det ju egentligen inget som styrker. Att det skapats tillfälliga, och "extra" nicknames på utsidan eller andra forum kanske inte borde vara så svårt att räkna ut.
Varje inlägg kan ju vara ett sätt att lägga en röst på sin egen åsiktsriktning och då kan det vara en finess att öka det antalet "röster", tycker väl somliga. Vill man skriva nåt som inte ska framstå som uppenbar gratisreklam kan man också vara intresserad av att anta en annan identitet.

Det går att räkna upp fler exempel på dåliga anonyma tilltag, och i någon mån förvånar det mig att man vill skriva alls om man nu inte vill stå för inlägget.

Sen kan man ju konstatera att en stor del av de trådar och inlägg som skrivs innehåller argument med ett egenvärde, eller gäller frågor som är tämligen okontroversiella.

Problemet är väl att det inte gör att skälen MOT anonymitet försvinner.

Skälen mot anonymitet gör förstås inte heller att skälen som talar för anonymitet på något sätt försvinner.

Så då är det ju i slutänden bara så att den som driver forumet har att välja, varefter var och en kan anpassa sig efter detta och i sin tur välja att registrera sig eller ej.
Utsidan ÄR dock ett anonymt forum - men icke desto mindre kommer anonymitet att innebära vissa nackdelar.
 
Registreingsuppgifterna på Utsidan upprättade av siteinnehavarna har en väljruta för enbart signaturen. Precis som påpekats kan man givetvis registrera sig för en specifik fråga eller för tiden tv.
De flesta anonyma skribenterna har ett medlemsskap av någon valör, dvs på något sätt har de betalat till siten. M a o är de identifierade av siteinnehavarna.
Om en enskild medlem som seon inte gillar principen med anonyma medlemmar har han två val, lämna sällskapet eller klaga på det. Han valde det senare alternativet och när det började hetta till beslöt han sig för att lura i vassen.
Jag tycker fortframt att seons inlägg innehåller murket vatten och det vore klargörande om han ville spetsa sin penna och komma med motiv istället för tyckande.
Att Harald gått i taket över hur han tolkade mitt inlägg må han själv stå för, uppenbarligen är han kvar på en högt retad nivå och det är synd för hans läsning av mitt 1. inlägg var bara frågor till seon, inga åsiktspåskrivningar.
Trots att historia saknats i undervisningen bör man nog komma ihåg den.......
Väntar på seons klargöranden..........arenan är din när du vill.
 
Paranoia och konspirationsteorier kommer aldrig att försvinna. Thats life, men visst synd är det. Har själv alltid kört med namnet på internet, och så mycket skräp som google hittar om man söker efter mig gör att jag inte ens kommit på tanken att sluta. Har under alla år på internet inte haft en enda dålig erfarenhet av detta. Enda dåliga erfarenheten kommer från 80-talet och BBS-tiden (då en något sur snorunge skulle dizza mig i en massa demos för att jag agerat i egenskap av moderator på en BBS).

På utsidan har alla rätt att köra anonymt eller inte, men som någon redan skrivit, man har också rätten att värdera inläggen efter detta om man så vill.

Christian
 
@seobserver

Jag är övertygad om att Seon kan svara för sig själv, men samtidigt kan jag konstatera att vi antagligen har besökt lite olika trådar senaste tiden, och kanske är det så att jag och Seon läst några som inte du läst. Jag har inget problem med att förstå Seons argument, eller vad han avser med sina motiv. Att göra det tydligare skulle ju gå med hjälp av länkar till de trista inläggen, dvs med oanständig ton och anonyma skribenter. Men det är väl ingen som tycker att dessa olycksfall i arbetet förtjänar så mycket mer uppmärksamhet - och vill man så kan man väl även förstå Seons argument i allmänna ordalag.
Han skriver ju inte heller att alla som är anonyma skriver på ett dåligt sätt. Eller ens att alla ickeanonyma skriver på ett vettigt sätt - även om man nu kan tolka det som att de som skriver "över gränsen" gärna vill vara anonyma.

Hurvida inlägget innehåller "murket vatten" tycker jag i bästa fall kan kallas subjektivt, och motiv till åsikten finns ju redan där.
 
Jag ser det mer som att jag får en förmån att titta in i någon annan människas tankevärld när en (anonym) person berättar något.

Den personen hade kanske inte velat dela dom tankarna om namnet skulle fram, eller om det var en diskussionsgrupp IRL.

Att dom inte står för sina åsikter rör mig inte så mycket, om någon vill sälja in sina åsikter så får dom nog lägga lite mer marknadskraft än att skriva lite på FB, myspace, utsidan eller nåt annat ställe...

Men det är ju otroligt intressant att försöka förstå varför e9Climbing, Corax, Seon, Peter1959, peter1969, seObserver, Mezzner osv osv skriver som ni gör... Vissa av er vet jag vem ni är, vissa har jag träffat några, ingår i bekantskapskretsen och vissa är helt anonyma oavsett om det står ett namn bakom handle-taggen eller inte.

Sen är det såklart trevligt om man följer netiquett och inte kastar verbalt bajs på varandra, utan försöker någorlunda vettigt bemöta varandras argument... (Även om bajskastning kan vara väldigt stimulerande på gråa vardagar!)

Och det är svårt att inte tolka in mycket mellan raderna när det skrivs; ironi, sarkasm, kroppsspråk och nyanser går ofta förlorade i ett snabbt skrivet foruminlägg...

(Rolig koppling till gammla BBS-tiden förresten, vågar man fråga vilken det var? Drev själv några stycken inom Fido.)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.