Tillåt inte anonyma medlemmar

Rätten att vara anonym respekterar jag men jag blir irriterad på medlemmar som inte har sin profil tillräckligt uppdaterad så att man åtminstone får en föraning om vem/vad det är man diskuterar med.
Förbjud personer att skapa konto om de inte uppger:
  • Var de bor (län)
  • Ålder
  • Kön
  • Kort beskrivning

/M
 
Aj då

Jag får nog påpeka att jag inte känner mig hotad på Utsidan. Men det har jag inte gjort i andra fora heller, fast det har skitit sig big - time. Så man låter bli att säga för mycket och man skriver inte ut sitt namn.

Jag tror (kanske naivt) att man inte blir lika utsatt för trakaserier om man har ett svensk-klingade namn, men det kanske bara är jag som är paranoid och naiv.

BZ
 
Det anses ju generellt vara riskabelt att skylta med sin identitet för mycket på Internet.

Det behövs ju bara att EN ENDA person vill dig illa så kan de rota fram tillräckligt mycket info för att kunna göra en hel del skada (t.ex. beställa hem saker i ditt namn, det finns folk som fått ett gruslass tippat på tomten utan att han beställt det).

Jag är visserligen inte anonym på Utsidan, men jag har full förståelse för att det finns folk som vill kunna vara det. Tar man bort möjligheten till anonymitet så kommer andelen falska eller stulna identiteter att öka. Och jag tycker ju i alla fall att det är bättre att folk är anonyma än att de påstår sig vara nån annan än de är.
 

clindh

Forumvärd
Att styra om och börja kräva icke-anonymitet på Utsidan är inte något vi varken vill eller orkar driva igenom, det skulle bli galet administrativt jobbigt att gå igenom och tjata på alla. D(et funkar dock på Fotosidan, där vi konsekvent kört den policyn från dag 1)

Idag har vi ju i reglerna en skrivning som säger att om man inte ens uppger sitt namn för oss på redaktionen (dvs skriver in det i profilen och sedan har "Dölj namn") så ger vi oss rätten att stänga medlemskapet. Vi har nyttjat det där någon gång då det varit riktiga hatare inne och gjort grova personangrepp. Vi har också lägre tolerans för mindre forumöverträdelser om det är en helt anonym person.
 
Senast ändrad:
Sen har jag konstaterat ( tråkig erfarenhet i 50 årsåldern) att de farligaste fienderna är inte de som döljer sig, utan de som står precis framför dig...
 
Sen har jag konstaterat ( tråkig erfarenhet i 50 årsåldern) att de farligaste fienderna är inte de som döljer sig, utan de som står precis framför dig...

Med ett decennium till i bagaget verkar det nästan som om Peter är en optimist i sammanhanget.
Men att öppna näbben gör oftast att man kan beskyllas för både det ena och det andra.
Harald får gärna läsa hur han vill och tolka med, men belysningar av andra åsikter kan måhända inte utföras nog så delikat. Trist om fler uppfattade mitt inlägg som oförskämt. Det är ju aldrig oförskämt att vilja stryka en hel grupp................historien visar många trista exempel.....
Inom nätvärlden känner jag till att både hot och trakasserier förekommer och som så riktigt påpekats tidigare det räcker med en för att det skall vara verkligt nog för den som blir måltavla..........
Skönt att höra nätadministratörens ord i ärendet.
Måhända kan det dras streck för den här gången?
 
Måhända kan det dras streck för den här gången?
Menar du att du vill ha sista ordet med din bisarra jämförelse mellan att vilja diskutera om det ska vara tillåtet med anonyma inlägg och förföljelse av grupper p.g.a. ras, religion etc? Det ska du inte få. Personer som skriver anonymt på nätet är inte en grupp i den bemärkelsen. De är individer som har valt att inte framträda under sina rätta namn. De kan ha goda skäl för det, och det gör inte mig något. Däremot tycker jag illa om när någon inte diskuterar saken, utan för fram sådana insinuanta beskyllningar som du gör i ditt inlägg. Håll dig till sakskälen och kan du inte hitta några sådana för din synpunkt så låt bli att skriva.
 
Min största "merit" i sammanhanget måste vara när jag provocerade en ilsken "Vättlefjäll" att uppge sitt namn :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.