Min version av Bushcraftkniv

Vilket stål ska jag använda till min bushcraftkniv

  • 440C

    Röster: 1 5.6%
  • CPM154CM

    Röster: 3 16.7%
  • CPMD2CM

    Röster: 1 5.6%
  • 2140 (O1)

    Röster: 2 11.1%
  • 1778 ett fjäderstål

    Röster: 4 22.2%
  • 26C ett svenskt kolstål 1.25% C Cr 0,15

    Röster: 7 38.9%

  • Totala väljare
    18
Ja du har rätt depaul Det är kanske en fördel, men dagens stål är så bra att att dom tål ganska mycket. personligen tycker jag att en fullflat eller convex skär bättre rent ergonomiskt. Och man kan bryna ett blad längre innan man behöver tunna ut bladet. Kan vara bra om man är ute i bushen en längre period. En zero egg går ju att få grymnt vass men nackdelen är att den blir slö fortare och den tål inte så mycket. Men som sagt sånt här är ju personligt och man ska ha som man tycker är bäst.:)

Peter jag har en kompis som bor i Tolskepp (visst bodde du i Skärblacka) Han har en liknande kniv som han sa att nån i blacka gjort . Den var gjord i stål från tuggknivarna i flistuggen från bruket och dom brukar vara gjorda i chipper ett mycket bra verktygsstål. Det håller skärpan bra och är nog lite mer lättbrynt än rostfritt. Jag ska höra med Falken vem han var.

Seved

Jo jag bor i blacka, hör av dig om du kommer på nåt.

peter
 
Snygg modell Seved men det har jag nämnt i andra forum :)
(Mitt Hunterblad har numera början på skaft, jobbet pågår.)

En fråga till er andra och Seved också för den delen. Vilka fördelar har den skandinaviska slipningen jämfört med en fullflat, konvex eller hollow grind? En fördel kan som jag ser det vara att mer material kvar = starkare blad. Något mer.

(av estetiska skäl, om man nu får ha sådana på en kniv så gillar jag fullflat eller en hög hollow grind)

//PW

Personligen föredrar jag den skandinaviska för att det jag använder en kniv till är att slöjda och min personliga åsikt är att det funkar bäst för det ändamålet.
 
Den häringa tycker jag om, den är gjord 1987 av en kille boende i närheten av/ på vägen till Rejmyre glasbruk, den har inskriptionen W E på fodralet, vet någon vem det är ?
Fick den som present av en som uppskattat mitt deltagande i diverse riskabla friluftsmanövrar...
Själva kniven är 20,5 cm, bladbredd 22 mm,bladlängd 9,5 cm, tjocklek 2 mm
De verkar vara lite masur i skaft o fodral tror jag.
Beträffande skärpan så håller den längre än andra knivar jag har, mycket längre, och tvärtemot så är den lättslipad, va kan det vara för trollstål i den tro ?, Seved De paul ?, o ni andra, vet ni nåt om tillverkaren o stålet ?
Tacksam för svar.

Himla trevlig kniv Peter!

Men något som intresserade mig ännu mer är de små märkena i nederkant, vad är det???
 
Himla trevlig kniv Peter!

Men något som intresserade mig ännu mer är de små märkena i nederkant, vad är det???

Det är bla utmärkelser/medaljer, en där är svenska flygvapnets, den med vingar o propeller i mitten, den har jag inte fått för nåt som gjorts i flygvapnet, även om jag varit anställd där.Utan jag har den som minne därifrån.

Jag har inte någon plats i hemmet för beskådan av "meriter", de ska finns i huvet.
 
Tackar PW:).

Trevligt att höra att jobbet fortskrider. Vad blir det skaft till den. Det enda som är lite fördel med scandi slipning är i mitt tycke att om man ska tälja mycket. Annars vet jag inte nåt speciellt som jag tycker.

Seved

Det blir ett svart G-10 skaft med röda spacers. Inte orginellt kanske men jag måste prova, första gången med G-10.

//PW
 
angående parerskydd nyper man åt lite hårdare med lillfingret och fingret brevid när man gör farliga jobb där det är risk att man glider fram, så kan man inte göra det om kniven är utformad som en mora kniv.
 
PETER: Det är nog en gubbe som jobbade på Skärblacka bruk. Men han är död nu. Göran skulle försöka ta reda på namnet.

Seved
 
Röstningen är klar det blev dom här stålen. CPM154CM ett rostfritt stål och två kolstål. O1 och 26C.

440C 4 röster
CPM154CM 15 röster
CPMD2 8 röster
2140 25 röster
1778 11 röster
26C 17 röster

men jag ska tillverka en modell utan parerskyddet oxå och till den kommer jag åtminstone att använda CPMD2 och 1778 till några knivar.

Seved
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
poijjan Åsikter om min packlista (7 dagars) Utrustning allmänt 16
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
henkebmtb Gillar inte min Bergans Finnmark 100. Utrustning allmänt 4
disgruntled Behöver naysayer till min packlista. Utrustning allmänt 15
AnteÅ Problem med min Primus Lantern Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
nicko_ Uppför sig min gasolykta normalt? Utrustning allmänt 12
Nirrebosse Min syn på små fällknivar med sax. Utrustning allmänt 23
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Tundraman Min nya DIY knivslip Utrustning allmänt 10
avslutad140527 Min första ryggsäck Utrustning allmänt 3
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
Dillesan Min packlista inför Mont Blanc Utrustning allmänt 4
Kilo Lima Min skogspackning 4 dagar, 13 kg Utrustning allmänt 5
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
såg min utrustning ser ut på detta sett Utrustning allmänt 36
seved1 Min första av den här modellen Utrustning allmänt 26
krimyr Min 30liters rygga eller Osprey Talon 44? Utrustning allmänt 5
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
The Trooper Jag och min kajak. Utrustning allmänt 120
grodanbolle Kommentarer på min utrustning? Utrustning allmänt 26
fson Min Utsidan-Platypus är död!! Utrustning allmänt 21
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.