Min version av Bushcraftkniv

Vilket stål ska jag använda till min bushcraftkniv

  • 440C

    Röster: 1 5.6%
  • CPM154CM

    Röster: 3 16.7%
  • CPMD2CM

    Röster: 1 5.6%
  • 2140 (O1)

    Röster: 2 11.1%
  • 1778 ett fjäderstål

    Röster: 4 22.2%
  • 26C ett svenskt kolstål 1.25% C Cr 0,15

    Röster: 7 38.9%

  • Totala väljare
    18
Japp det är 1095 i mororna om jag inte minns fel. Ja ja du menar så ja:). Jo det går säkert undrar om det inte har med hårdheten på stålet att göra. Eldslagsstål är väl rätt hårda. Om jag inte missminner mej så är det ganska mycket teknik att slå eld. He he jag har provat med blandat resultat.

Ha ha jag kan hålla med dej till viss del om vedhuggningen, men ibland är det de enda man har.


Seved
 
Japp det är 1095 i mororna om jag inte minns fel. Ja ja du menar så ja:). Jo det går säkert undrar om det inte har med hårdheten på stålet att göra. Eldslagsstål är väl rätt hårda. Om jag inte missminner mej så är det ganska mycket teknik att slå eld. He he jag har provat med blandat resultat.

Ha ha jag kan hålla med dej till viss del om vedhuggningen, men ibland är det de enda man har.


Seved

jaa.. jag kan väl inte säga att jag slår eld med mer än blandat resultat men jag tycker att det är en bra egenskap för en kniv av buschcraftmodell.. det har väl med både kolhalt och hårdhet eller, detta är inte mitt område..

när det gäller hugg och ved så slutade jag helt att hugga ved i skogen efter att ha läst yngve ryd's bok eld
 
jaa.. jag kan väl inte säga att jag slår eld med mer än blandat resultat men jag tycker att det är en bra egenskap för en kniv av buschcraftmodell.. det har väl med både kolhalt och hårdhet eller, detta är inte mitt område..

när det gäller hugg och ved så slutade jag helt att hugga ved i skogen efter att ha läst yngve ryd's bok eld

Ja det kan ju vara en bra grej att kunna göra med den:). Ja hårdheten har bla med kolhalten att göra. Det skulle vara kul att kunna göra det med kniv och flinta eller nån sots kisel tjosan.

Ja den boken ja. Ska nog ta o läsa den.

Seved
 
kalla det överlevnad, bushcraft eller vad ni vill.. alla använder kniven olika, jag kan till exempel inte finna en enda anledning att hugga eller hacka med en kniv, inte heller att slå på den med andra redskap, jag anser att det är fel sätt att använda en kniv som är ett skärande verktyg.. nu finns det andra som gillar att hacka och hugga och tycker att en kniv är ett hugg och hackverktyg.. därför kan man inte säga att en överlevnad/buschcraftkniv ska vara på ett visst sätt utan den måste passa den aktuella personens sätt att arbeta med kniven.

Men du Patric, skär du av en 3-4 cm tjock växande sly mojäng ? yxan går det ju inte med, då viker den sig ju ?

Har en kompis som alltid ska klyva veden med en yxa, all ved alltså, jag fattar inte varför, det brinner ju upp med en gång, i början på elden är det givetvis lämpligt, men sedan vill man ju inte sitta o mata på hela tiden, då är det ju hela vedträn som gällr.

Jag gillar yxan, men vikten gör att jag nästan aldrig tar med den, bågsågen o kniven fixar elden.
Läste inte Yngve Ryds bok förrän förra året, det var inget nytt i den.

Det där med buschcrafting är väl inget lagstadgat sätt att bete sig på, utan man gör väl praktiska saker med kniven i skogen, jag har kniven även som stämjärna ibland, så för mig finns inga gränser för vad den får vara med om, och den har stått pall i många år trots den omilda behandlingen.

En kniv TYCKER JAG ska kunna användas till så mycket som möjligt, har hänt att jag slagit in spik med den också,,,förlåt Patric.;)

Men du Seved, är det en allroundkniv så stämmer den väldigt bra, jag har alltid två med mig, den mindre till kött o fågel o sniderier, det funkar kanon.
 
med en kolstålsmora och en bit flinta slår du eld, det är väl 1095 i dom knivarna.. det är väldigt fältmässigt och stylish att slå eld med kniven.. betydligt mer buschcraftmässigt än att hacka o hugga..
Nja.

Frosts kolstål är UHB 20C (AISI 1095) kallvalsat och härdat till 59-61 HRC. En annan kolstålstillverkare som Frosts använder är Tyska C.D. Wälzholz-Brockhaus GmbH CK 101 samt CK 95, kallvalsat kolstål, HRC 60.

KJ:s kolstål var före sammanslagningen Uddeholm UHB15LM (AISI 1778), DIN CK 75/80 (AISI 1080), HRC 58. Mora of Swedens modeller förmodar jag är dock tillverkade i samma stålsorter som Frostknivarna är idag.

Frosts laminerade blad är tillverkade i Uddeholm 2140 (AISI 01), HRC 60-62.

Vidare har Frosts modell 780 och 760 blad i något som teknikerna på företaget kallar Triflex-stål. Det är ett laminatstål med differentiell härdning med en kärna i Uddeholm 2140 (AISI O1).

Hultafors kolstålsknivar är tillverkade i japanskt SK-5 (AISI 1080). HRC ~ 58.

Linblomsknivar är (om jag minns korrekt) tillverkade i 1070.

~Paul~
 
Seved har du möjligtvis en lista på den kemiska kompositionen av C26? Hittar ingen information på nätet. Vilket företag tillverkar det här stålet?

En sak till. Har du möjlighet att komma över Uddeholm Vanadis 4 Extra? Det här stålet (tillsammans med Crucible Rosta Frei) borde vara bland det mest optimala i samband med den här applikationen.

~Paul~
 
Va bra där fick vi en redogörelse för moror och stål:).

Jo så här ser det ut, det är väl inte så jätte legerat, C-1,25 Si-0,22 MN-0,37 P-max 0,02 S-max 0,01 Cr-0,15 men ett bra stål tycker jag.Det är ett Uddeholmsstål precis som vanadis 4. Jo jag har varit lite sugen på vanadis 4. Det går att köpa från Uddeholm skulle jag tro. Är inte vanadis pulverstål. Vad är det för sammansättning på Frei stålet.

Seved
 
1. Va bra där fick vi en redogörelse för moror och stål:).

2. Jo så här ser det ut, det är väl inte så jätte legerat, C-1,25 Si-0,22 MN-0,37 P-max 0,02 S-max 0,01 Cr-0,15 ....... Det är ett Uddeholmsstål

3. Jo jag har varit lite sugen på vanadis 4. Det går att köpa från Uddeholm skulle jag tro.

4. Är inte vanadis pulverstål.

5. Vad är det för sammansättning på Frei stålet.
1. No problem :).

2. Hm OK. Misstänkte nästan att det var ett U-holmstål. Ser på pappret ganska ordinärt ut med undantag av kolhalten som är tämligen hög. Bör vara mycket slagsegt men något sämre rustat mot abrasiv nötning. Skulle tro att det beter sig liknande O1. Sedan är frågan vilken sort som är billigast att inhandla och vilket stål som är lättast att värmebehandla. Hur värmebehandlar du UHB 26C?

3. Låter kanon. Skulle vara mycket intressant med en Bushie i Vanadis 4 Extra! Eller för den delen en allroundkniv för fiske, jakt och camping med ett något smalare och långre fullt flatslipat blad med trailing point.

4. Ja. Det är ett pulvermetallurgiskt verktygsstål.

5. Tyvärr är den infon hemlig. Ingen vet således. Crucible gjorde bara en mycket begränsad batch som för många är en ytterst välbevarad hemlighet. Jag har bara hittat en handfull länkar på nätet och alla går till Blade Forums. Tydligen så finns det någon/några som sitter på några ton av det här stålet och som kan sälja till högstbjudande till enorma överpriser. Trots det matchar inte tillgången efterfrågan.

~Paul~
 
1. No problem :).

2. Hm OK. Misstänkte nästan att det var ett U-holmstål. Ser på pappret ganska ordinärt ut med undantag av kolhalten som är tämligen hög. Bör vara mycket slagsegt men något sämre rustat mot abrasiv nötning. Skulle tro att det beter sig liknande O1. Sedan är frågan vilken sort som är billigast att inhandla och vilket stål som är lättast att värmebehandla. Hur värmebehandlar du UHB 26C?

3. Låter kanon. Skulle vara mycket intressant med en Bushie i Vanadis 4 Extra! Eller för den delen en allroundkniv för fiske, jakt och camping med ett något smalare och långre fullt flatslipat blad med trailing point.

4. Ja. Det är ett pulvermetallurgiskt verktygsstål.

5. Tyvärr är den infon hemlig. Ingen vet således. Crucible gjorde bara en mycket begränsad batch som för många är en ytterst välbevarad hemlighet. Jag har bara hittat en handfull länkar på nätet och alla går till Blade Forums. Tydligen så finns det någon/några som sitter på några ton av det här stålet och som kan sälja till högstbjudande till enorma överpriser. Trots det matchar inte tillgången efterfrågan.

~Paul~



Ja det är kolhalten som är lite högre annars är det inte så märkvärdigt. Jag använder det mest för att det är 3 mm tjockt och är lite mer höglegerat än fjäderstålen och håller skärpan lite längre, annars kan det vara lite kinkigt att härda. Jämfört med O1 det brukar härda sej själv :) Jag härdar i 810 grader och löper det till 58-60 HRC. Det brukar bli omkring 200 grader. Sen gör jag som med alla kolstål avspänningsglödgar. Då kör jag upp till 780 grader tror jag det är sen får det ligga i några timmar sen stegar det ner till rumstemp i två dygn. Efter det blir det härdning. Jag ska börja normalisera oxå, men först måsste jag förfärdiga en box till det.

Ja vanadis 4 extra ska det nog bli framöver. Ja det passar alldeles säkert utmärkt till bushis. Jaha trailing point ja. Det har jag alldrig gjort nån.

Ja precis som jag trodde.:) Här är en länk till vanadis stål. http://www.uddeholm.se/swedish/files/Vanadis4_swedish_001106.pdf

Det var tråkigt . Då är det inte så intressant.

Seved
 
1. Ja det är kolhalten som .......

2. Ja vanadis 4 extra ska det nog bli framöver. Ja det passar alldeles säkert utmärkt till bushis.

3. Jaha trailing point ja. Det har jag alldrig gjort nån.

4. Ja precis som jag trodde.:) Här är en länk till vanadis stål. http://www.uddeholm.se/swedish/files/Vanadis4_swedish_001106.pdf

5. Det var tråkigt . Då är det inte så intressant.
1. Tack för förklaringen!

2. Precis (dräggel) :).

3. Nångång måste vara den första ;).

4. Fast Vanadis 4 och Vanadis 4 Extra är inte samma stål. Det senare är en modifierad version, ungefär som att jämföra Sandvik 12C27 med Sandvik 12C27 M.

5. Håller med. Typiskt.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
poijjan Åsikter om min packlista (7 dagars) Utrustning allmänt 16
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
henkebmtb Gillar inte min Bergans Finnmark 100. Utrustning allmänt 4
disgruntled Behöver naysayer till min packlista. Utrustning allmänt 15
AnteÅ Problem med min Primus Lantern Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
nicko_ Uppför sig min gasolykta normalt? Utrustning allmänt 12
Nirrebosse Min syn på små fällknivar med sax. Utrustning allmänt 23
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Tundraman Min nya DIY knivslip Utrustning allmänt 10
avslutad140527 Min första ryggsäck Utrustning allmänt 3
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
Dillesan Min packlista inför Mont Blanc Utrustning allmänt 4
Kilo Lima Min skogspackning 4 dagar, 13 kg Utrustning allmänt 5
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
såg min utrustning ser ut på detta sett Utrustning allmänt 36
seved1 Min första av den här modellen Utrustning allmänt 26
krimyr Min 30liters rygga eller Osprey Talon 44? Utrustning allmänt 5
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
The Trooper Jag och min kajak. Utrustning allmänt 120
grodanbolle Kommentarer på min utrustning? Utrustning allmänt 26
fson Min Utsidan-Platypus är död!! Utrustning allmänt 21
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.