Dyra knivar!

F1

Jag vill bara rekomendera kniven F1. Den är hel kanonbra sedan en reservkniv i form av en Leatherman Wave.
 
F1 helt underbar kvalité, suverän

Jag vill bara rekomendera kniven F1. Den är hel kanonbra sedan en reservkniv i form av en Leatherman Wave.
 
Rekommendationer

Detta verkar ha ballat ur lite men när det gäller en vettig kniv så titta på dina behov. ´Vad skall du använda kniven till. Fällkniven F1 har nämnts och jag har recenserat denna på sidan. Den är en bra allroundkniv. En handgjord kniv är inte nödvändigtvis bättre men har en annan "själ". Svenska handgjorda knivar har ofta kolstål och kräver därmed mer underhåll. Svenska rostfria blad är ofta av Sandvik 12C27 som jag tycker är lite väl mycket "diskbänk".
Bra billiga allround fabriksknivar: Fällkniven (F1,S1,A1) samt Spyderco Moran.
Bra lite dyrare: Busse Basic serien, Chris Reeve one piece serien
Handgjorda: Bob Dozier är i en klass för sig när det gäller bruksknivar.

Mvh Martin
 
En jättebra kniv tål att sägas flera gånger

F1
En jättebra kniv i rätt storlek som andas kvalité
rätt igen. Helt perfekt är den, köp den..

MVH Peter
 
Ang F1

Jag vill på intet sätt klandra er som tycker att F1:an är den bästa allroundkniven, men jag anser nog att ur fällknivens sortiment är WM1:an bäst; den ligger bra i handen, har bra balans och lagom långt blad för de flesta användningsområden (den är en ypperlig jaktkniv). Det är inte särskilt ofta man har behov av en STOR kniv och de gånger man skulle ha behov av en sådan är i regel en liten yxa att föredra... Den nackdel jag kan finna med denna konstellation (WM1 + liten yxa) är svårigheter att skära exempelvis bröd och ost, fast till det har även F1:an lite för kort blad så...

//Björn
 
Heller två lätta!

Jag har en långbladig handgjord norsk samekniv, bra som allround och en lätt Ikea grönsakskniv, bra till renskav, grönsaker mm.Tillsammans med slidor väger de mindre än vad F1an gör utan slida! Det gäller att ha en bra egg och en lätt kniv. I mitt tycke är F1an alltför för tung! Men smaken är som baken.
Hemmavid i skogarna klarar jag mig fint med en liten Spyderco Clipit Dragonfly. Ska det va lätvikt så gäller det i allt!
 
Knivar!

Jag har en F1 en under dom första tillverkade och den funkar otroligt bra har haft den i många år nu och som komplement till den har jag en liten ihopfällbar sandvikssåg och en swissarmy fällkniv ligger i trangia köket som det finns alla det tillbehör man behöver
Mvh
Peter
 
Jösses!

Att ni bara orkar! Har ni lika mycket åsikter om varenda liten detalj i friluftsutrustningen, eller är det nåt speciellt med de där vassa knivarna...?
 
Visst är det!

Absolut är det något speciellt med knivar. Annars hade de knappast fått så oproportionellt stort intresse i utrustningsdebatten.
En kniv är inte bara ett redskap bland andra, en kniv väcker pojkdrömmarna till liv med löften om äventyr i skog o mark.
Barnsligt? Javisst, men varför vara så vuxen och förnuftig jämnt?

Dessutom är kniven något av det viktigaste att ha med sig ut.

Alla är inte roade av det här med knivar, utan nöjer sig med en enkel morakniv från macken, och det är väl OK det också.
[Ändrat av Ben 2001-09-07 kl 10:58]
 
Morakniv?!?

Och på fötterna har har du ett par gympadojor för 79:- från skopunkten?
På ryggen har du en plastkasse från domus istället för riktig ryggsäck?
Och istället för frystorkat så har du förstås nudelpåsar med kycklingsmak a´ 2 kr styck.

Varför slösa pengar på att köpa kvalitet?
Är man en riktig vildmarksmänniska med kunnande och erfarenhet så klarar man sig ju med billigt skräp!
När du blir riktigt duktig kan du tom skippa morakniven och nöja dig med en bit flinta som du själv fixar till.

Önskar jag vore så duktig!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Bara dyra GPSer ? Utrustning allmänt 7
rakel Dyra glaögon! Utrustning allmänt 3
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 48
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.