Dyra knivar!

Kvalitet lönar sig alltid!

Nåja, nästan i alla fall.
Och att göra en koppling kvalitetskniv = oerfaren och okunnig, som gjorts gällande i ett tidigare inlägg, tycker jag är så löjligt att jag ska inte ens bemöta det!!
Att låg kvalitet t.o.m. kan vara farligt visar inlägget om den billiga yxan. Köp en Gränsfors i stället, den kommer att tjäna dig troget resten av livet.
 
F1

Jag är lycklig ägare till en F1 med läderslida & jag har har inget negativt att säga om den. Lagom format bra kvalité.
mvh Peter
 
F1 är bra

Just Fällknivens F1 är en utomordentlig allround kniv.
Nätt till formatet, men oerhört stark och tålig. Tillverkad i VG-10 stål, ett av de bästa som finns.

Till allround bruk föreslår jag dock att man gör om eggen till en mindre vinkel så att den biter bättre i trä. Vågar man sig inte på det själv så går det bra att skicka kniven till Fällkniven för omslipning, till en mindre kostnad.
 
Vinkel?

Vet du vilken vinkel den bör ha om man skall skala äpplen? Man kanske kan ha med sig en slip för att slipa om eggen beroende på viket träslag man skall skära i?
 
Vinkel

En eggvinkel av ca 18°+18°=36° rekommenderas för äppelskalning (beräknat på Signe Tillisch-äpplen). Då får du lättast jämnbreda å fina skalspiraler att dekorera lägerplatsen med.
 
JÖSSES!

En del av oss vill ha en kvalitetskniv och är beredd att göra oss besväret att lägga om eggen så att den passar det man ska använda den till.
LÅGT att komma med spydigheter!
 
SOG

SOG Government är en mycket gedigen kniv i A1 storlek.
Fantastiskt vass och med en bra balans.
Vad gäller det här tjafset om Mora och pennknivar, kan bara konstateras att var kniv har sitt användingsområde. Stor kniv = tunga jobb, liten kniv = finlir. Begriper man inte det är det tveksamt om man ens ska hantera en sked...
Det bästa anser jag är att ha en liten och en stor med sig. Då kan man tex splinta ved, hugga slanor och samtidigt rensa fisk eller nåt annat finlir.
 
Ang. smått och stort

Just att bära med sig flera knivar är något jag brukar sysselsätta mig med, särskilt på fjällturer. En liten skillnad mot ovanstående inlägg är dock att jag har två ungefär lika stora knivar (allroundstorlek ~10 cm blad); en för mat och en för övrigt. Till den vassa utrustningen kommer sedan en liten yxa och en likaledes liten såg m. blad för metall.
 
Jag e litttte sent ut men jag säger bara en sak:

J.Martini
Det är en bra kniv som är bra balanserad.
Jag köpte min för ca 500kr.
Mvh /Oskar
 
SRK

HEJ!
Nu har nästan alla yttrat sig över vilken kniv de föredrar men ingen verkar ha nämnt något ytterligare alternativ. Jag ser det därför nödvändigt att komma med ett tips om en mkt bra kniv i storleksklassen S1 men billigare utan att tänja på kvalitetskraven. Den kniv som jag förespråkar är en SRK Cold Steel, en mkt bra kniv i rimlig prisklass. Absolut värd att kolla upp.
 
SRK

Har provat SRK och det är ett prisvärt alternativ. Vill man gå ändå lägre i pris kan man titta på Buck Nighthawk (rostfri). Kan vara svår att få bra skärpa på men det går. Skönt skaft. En rätt stor kniv i A1-stuk. SOG Government eller Seal pup, Seal 2000 är dock top of the line, men kostar därefter.
 
Recon Tanto

Har själv en Cold steel kniv och jag är mycket nöjd. Jag har den med tantospets, dock. Den är också helt exemplarisk för att inte bara skala äpplen utan också t ex morötter och tyngden i bladet gör den lika bra att skära korv med... Mmmmm, 29,5 cm REN kärlek.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Bara dyra GPSer ? Utrustning allmänt 7
rakel Dyra glaögon! Utrustning allmänt 3
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 48
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.