Dyra knivar!

mora

Kniven är väl (?) ett verktyg inget man baserar sin säkerhet på. Säckerhet får man ju från erfarenhet och kunskap. Ofta pratas det om rubusta, hållbara och rejäla knivar som ska hålla för både det ena och andra (de ska tydligen helst vara som svarta lådan oförstörbara). Ibland får man den uppfattningen att ju fetare och hållbarare kniv man har desto säkrare är man?? Har man erfarenhet och kunskap och kan hantera en kniv klarar man sig mycket långt med en billig och bra mora kniv.. Detta lär man sig kanske inte i all hast utan man får väl öva en del. I och med det kanske många tror att köper jag bara den tok "feta" kniven så inga problem. Eller är det kanske så att den är mer häftig än vad den är bra?? Inte vet jag men valet är givetvis fritt..
[Ändrat av rapture 2001-03-09 kl 12:46]
 
Ja, men...

Visst kommer man långt med en Mora-kniv och erfarenhet.
Men med en kvalitetskniv och erfarenhet kommer man ännu längre.... :)
 
Jakt och fiske

Jag fick en helt annan syn på det här med knivar när jag började jaga och fiska. Det är nu som man upptäcker skillnaden mellan olika verktyg (knivar). inte nog med att de skall vara bra redskap, de skall helst oxå vara lätta att göra rent, det är betydligt trevligare att göra middag med en kniv utan blod- och inälvsrester. Vad som sen är den bästa kniven är som att diskuttera bästa bilen. Det är stor skillnad om du skall ta ur och grovstycka en älg eller om du skall rensa harr. Spänta stickor, skära bröd och tälja lite klarar tom en Letherman, har man dessa behov klara man sig med nästan vad som helst
 
Hej Mattias,
Allt är som vanligt, vet du väl... Har man varken kunskap eller erfarenhet kan man ju alltid åtminstone försöka kompensera det med häftiga prylar.
Anders
 
Kniv bra te ha

Jag tycker att snacket angående kniv har spårat ur lite.Det spelar ingen roll hur dyr eller hur stor eller hur vass kniven är, vet du inte hur man använder en kniv på rätt sätt spelar det ingen roll hur den ser ut.Och hugga trän med kniven!! Och vildmarken är det där du ska hugga trän!!. Nä skaffa en lagon stor kniv som ligger rätt i handen, så blir det en följeslagare livet ut!
Nu undrar ni förstås vem som skriver detta? Jo en som har tillverkat ett 50 tal knivar, och har tillbringat dom sista 40 sommrarna i dom Svenska fjällen.
 
Var har ni yxan?

Det är mycket snack om stora knivars förträfflighet. Jag är ganska manisk på knivar och har en massa olika knivar: Fällkniven F1, moraknivar, fällknivar, handgjorda, tälknivar, skedknivar, handsmidda osv. Och använder den jag tycker passar bäst för stunden.

Men det här med stora knivar tycker jag är lite onödigt, vill man hugga av grenar osv använder man en yxa, vill man spänta stickor i tjurig ved är det nästan omöjligt med kniv men en liten yxa går aldeles utmärkt. Sen använder man kniv 5-10 cm blad till allt annat! (Sen finns det ju specialknivar täljknivar osv)

Jag föredrar Gränsforsyxan (lilla skogsyxan) som har ett härlig balans och fungerar oerhört bra. Vill man hantverka finns ju snickaryxan eller slöjdbilan.
http://www.gransfors.com


PS jag har ägt en Rambokniv men den var för klumpig att använda till något vettigt! Har även ett par handgjorda scramasaxar och svärd för fighting (vikingatida blankvapenstrid) men de är då inget att använda för att skära bröd eller huga ved med!
 
Gränsforsyxan

Gränsforsyxan är ett exempel på löjligt svindyra yxor. Visst de är bra och det finns nog INGEN annan tillverkare som har så brett sortiment. Men om man bara letar så kan man utan problem hitta SIN yxa för 1/10 av priset för en Gränsforsyxa
 
40kr

Jag resonerade som dig tills motsattsen blev bevisad. Jag köpte mig en yxa på Ö&B för ca 40kr (ganska exakt 1/10 av priset av motsvarande Gränsforsyxa) och var väldigt belåten med detta. sen drog jag till fjällen och fiskade, i min ryggsäck fanns 40kr-yxan. Men det visade sig att jag hade gått på en nitlott, efter ca 2 dagar kom yxskallen farande över lägerplatsen. Vid en närmare inspektion visade det sig att jag hade slagit av yxskaftet. När jag kom hem köpte jag mig en Lilla Skogsyxan från Gränsfors (ca 400kr) och drar som vanligt att kvalitet lönar sig i det långa loppet....som alltid.
 
Ö&B yxor har säkert kassa skaft men bara för det behöver man väl inte köpa ett skaft hos Gränsfors för 400-40=360 kr. Yxskaft är och skall vara mycket personliga saker, Gränsfors har ett stort utbud men man kan alltid själv tillverka eller hitta andra (billigare) varianter som är minst lika bra.
 
Kvalite lönar sig ibland!

I detta fall tycker jag nog att skärpan, stålet, känslan, kvaliten och balansen faktiskt berättigar ett köp på 400:-

Jag är scoutledare och har använt ganska många andra billigare yxor, och visst fungerar de men nog sparar man tid på att köpa en yxa som är vass och fungerar från början och slippa börja byta skaft osv. Är det något man blir förbannad på så är det slöa, glappande yxor med dålig balans och mjukt stål!

Vill man sedan använda den till lite finsnickeri så är ju Gränsforsyxan överlägsen (i pris och i funktion), jag har huggit fram en pilbåge i askträ med en slöjdbila (sista 4-5 mm med hyvel och kniv) försök göra detta med en 50 kr yxa!

Det är ju inte en pryl man direkt sliter ut den lever ju åtminstonde 10-100 år, så då kan man ju leva med den kostnaden!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Bara dyra GPSer ? Utrustning allmänt 7
rakel Dyra glaögon! Utrustning allmänt 3
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 50
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.