Handsåg

Ved behöver sällan kapas, makeld är inte snyggast men praktisk.... behöver man kapa tunnved brukar det gå att hitta lämpligt dubbelträd för brytning av grenarna.
Men en lätt liten såg eller/och yxa känns bra att ha med....
Om skränkning pröva ett blad med dbl bladtjockleks skränkning och ett utan skränkning så kör du gärna skränkt därefter.....mindre bladbroms.
 
Jag avsäger mig redan nu allt ansvar och vettighet i mitt svar.

Yxa tar såg vilken dag som helst.
Oavsett hur lätt resten av min packning är så måste jag ha med mig en yxa. Så är det bara. Har haft en underbar liten yxa med mig på kompletta fjällturer där tiden i fjällbjörksland kan räknas i minuter under en veckas vistelse.

Nej det finns inget vettigt i att släpa en yxa som man aldrig använder.
Har inte användning av en såg, men Yxan måste med.

Inge gnäll på mitt svar. jag tar hellre ett lättare liggunderlag/mindre mat etc. bara yxan kan följa med :)

BZ
Att ge sig ut i skogen utan yxa är som att ge sig ut på friarstråt utan pitt!
 
Jag har kört med lapplandern i runt 10 år nu och det är en bra såg, håller skärpan än så länge.

Men nu har jag nyligen fått tag i en såg jag letat efter i många herrans år.
Jag har ingen aning om vad den heter, jag kan inte ryska, men det är en dundersåg med tokfint packformat.
Sågen är lite som en lös motorsågskedja fast tunnare och gjord för handbruk, god skränkning.
Den ryms i handflatan om man tar bort pinnarna som agerar handtag och liter på att man hittar pinnar i skogen att trä in i snör-öglorna.
Jag har sett många trädsågar gå bet men aldrig riktigt viljat släppa tanken då de är så smidigt att komma åt med och formatet är så smidigt, tyvärr har ju alla nöts ut efter tio röda och sedan blitt för varma och gått av.

Detta är en helt annan produkt, smidig men biter Mycket bra och verkar hålla länge (har inte haft den så länge, men det lilla jag sett vad gäller livsländ är lovande). Den ser dessutom ut att vara lättslipad!

Jag köpte den via Hägglunds i luleå, en butik jag förövrigt varmt kan rekomendera!
(även om deras sida inte visade produkten så jag fick ta det via telefon, jag visste att den fanns där sedan tidigare)
 
Tröttnat på leksaker.

Nån som vet om nån butik som har de fällbara bågsågarna i sitt sortiment? Gärna tips på större kedja med/eller varuhus i stockholm om det finns.

Och nej, vill inte ha en ihopplockbar.
 
Haha jo yxa gör ju sitt jobb men det gör en såg också - så dom som vill bevara traditionen får väl gå runt med den vikten om dom vill - jag bryr mig inte.

Dom här små campingsågarna gör sitt jobb och är förvånansvärt effektiva.

Har använt Biltemas variant men under annat märke för länge sedan - den duger sommartid men plasten spricker i kyla - så för dom som ligger ute sommartid bara så rekomnderas den starkt.

B.Lapplandern är nog den som vinner för mig , han föredrog fiskarsågen av någon anledning.
Har känt på den och är lite tveksam om den plasten grejar kyla.
 
Haha jo yxa gör ju sitt jobb men det gör en såg också - så dom som vill bevara traditionen får väl gå runt med den vikten om dom vill - jag bryr mig inte.

Dom här små campingsågarna gör sitt jobb och är förvånansvärt effektiva.

Har använt Biltemas variant men under annat märke för länge sedan - den duger sommartid men plasten spricker i kyla - så för dom som ligger ute sommartid bara så rekomnderas den starkt.

B.Lapplandern är nog den som vinner för mig , han föredrog fiskarsågen av någon anledning.
Har känt på den och är lite tveksam om den plasten grejar kyla.

Jo, yxan (Fiskars 500) kommer med den också. "Vit man gör stor brasa och sitter långt ifrån" eller hur det nu var.

Har haft Bacho XT och kört med efterföljaren Laplander ända tills nu och tröttnat på dom. Men för kaffe och lite korv duger de, så för fisket kanske.
 
Jag använder...

En Bahco/Sandvik Laplander och även en EKA Kombi Såg Viking, det är en smidig och hopfällbar såg med tre blad (trä, kött & stål) som ryms innanför aluminiumprofilen... Så man kan med fördel packa ner sågen i sin ryggsäck utan att behöva vara rädd att sågbladen förstör väven i ryggsäcken.

Bifogar några bilder på EKA Kombi Såg Viking.
 

Bilagor

  • 1 EKA Kombi Såg Viking (stängd).jpg
    1 EKA Kombi Såg Viking (stängd).jpg
    18.9 KB · Visningar: 2,438
  • 4 EKA Kombi Såg Viking (3B väljas).jpg
    4 EKA Kombi Såg Viking (3B väljas).jpg
    45.6 KB · Visningar: 3,311
  • 5 EKA Kombi Såg Viking (3B stängas).jpg
    5 EKA Kombi Såg Viking (3B stängas).jpg
    36.5 KB · Visningar: 2,715
  • 6 EKA Kombi Såg Viking (träblad).jpg
    6 EKA Kombi Såg Viking (träblad).jpg
    28.8 KB · Visningar: 2,616
  • 7 EKA Kombi Såg Viking (köttblad).jpg
    7 EKA Kombi Såg Viking (köttblad).jpg
    28.8 KB · Visningar: 2,540
  • 8 EKA Kombi Såg Viking (stålblad).jpg
    8 EKA Kombi Såg Viking (stålblad).jpg
    31 KB · Visningar: 2,386
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.