Fällkniven F1

Dessutom måste det vara fel på din teknik. När jag provar detta grepp med korrekt justerad längd på linan och tillräckligt långt handtag så är risken obefintlig att man skall skära sig genom att fingrarna glider över eggen.

~Paul~

HALLÅ!!! hallå där.. "det är fel på din teknik" argumentet är mitt och det vet du.. jag hävdar upphovsrätt och allt annat.. nu stillar vi oss och går tillbaka till våra roller
 
jag har oxå skurit mig.. inte pågrund av avsaknad av lina eller pararstång utanför att jag gjort korkade grejer.. man har liksom fattat redan innan att det kommer att gå åt helvete..
 
jag har oxå skurit mig.. inte pågrund av avsaknad av lina eller pararstång utanför att jag gjort korkade grejer.. man har liksom fattat redan innan att det kommer att gå åt helvete..
Jag började tidigt - en hushållssax 5cm in i hö knä när jag var 7 år, och inte blev det bättre sen=D

dePaul sa:
Som jag skrev i mitt förra inlägg. Du måste testa dig fram. Gör först en lös knut. Testa sedan om det finns risk för att glida över eggen. Om det gör det så stramar du åt mer och mer, alternativt tvinnar linan.
Om du trots allt inte lyckas få ett perfekt och säkert grepp så är handtaget helt enkelt för kort. Det här är således inte någon metod som man använder på små fällknivar. Oftast handlar det om s k huggare och "överlevnadsknivar".
Precis så jag gjort - till sist stramar linan åt så tummen stasar och ett hårt grepp om handtaget är omöjligt. Linan drar ju tummen i fel riktning. Men då är det ju ingen huggare jag testat på utan en högst beskedlig 20cm kniv - typ en F1:a.

Fast är det inte bättre med 2-handsfattning om handtaget tillåter det?;)

...Allt från cykeltejp till Leucoplast och paracordlindade handtag.
Bilder för inpiration? Kanske jag kan hitta ett användningsområde för gamla kasserade styrlindor:)
 
1. Jag började tidigt - en hushållssax 5cm in i hö knä när jag var 7 år, och inte blev det bättre sen=D

2. Precis så jag gjort - till sist stramar linan åt så tummen stasar och ett hårt grepp om handtaget är omöjligt. Linan drar ju tummen i fel riktning. Men då är det ju ingen huggare jag testat på utan en högst beskedlig 20cm kniv - typ en F1:a.

3. Fast är det inte bättre med 2-handsfattning om handtaget tillåter det?;)

4. Bilder för inpiration? Kanske jag kan hitta ett användningsområde för gamla kasserade styrlindor:)
1. Jag var nog också bara en sådär 7 år när jag satte min fickkniv i näsryggen eftersom jag skulle skala bark från en tall och kniven slant.

2. Konstigt. Synd att du inte kan visa mig IRL. Något fel måste du göra.

3. Garanterat ;).

4. Alltså, jag har fasen inte skaffat kameran ännu. Ledsen, men när det är dags för kameraköp så kommer det alltid en ny kniv som jag bara måste ha ....

~Paul~
 
Tjena

Jag gillar F1:an. Jag tycker de är bra balans i den, och ruggigt lätt att bryna upp till en rakbladsvass skärpa. Jag har den i lam vg10. Jag har inte så mycket dåligt att säga om den faktiskt. Den är väldigt lätthantelig, och skär igenom trä som smör =)
En del säger att den chippar ganska lätt, men de har min aldrig gjort. Men jag använder den som en kniv. Jag karvar med den, behöver jag klyva ved eller hugga i träd använder jag en yxa. Jag är desutom väldigt försiktig med vart jag har eggen hela tiden. Så jag inte hackar ner den i marken eller så! Och den är relativt billig, för att vara ett så bra stål. Jag har både läder och zytel-skyddet. Båda funkar nästan lika bra men jag gillar de i zytel bäst faktisk. Den är lite smidigare, då de i läder sitter ganska högt upp på bältet. De finns mycket att säga om den här kniven. =)
Jag tycker den heltklart är värd pengarna!
 
Jag gillar F1:an. Jag tycker de är bra balans i den, och ruggigt lätt att bryna upp till en rakbladsvass skärpa. Jag har den i lam vg10. Jag har inte så mycket dåligt att säga om den faktiskt. Den är väldigt lätthantelig, och skär igenom trä som smör =)
En del säger att den chippar ganska lätt, men de har min aldrig gjort. Men jag använder den som en kniv. Jag karvar med den, behöver jag klyva ved eller hugga i träd använder jag en yxa. Jag är desutom väldigt försiktig med vart jag har eggen hela tiden. Så jag inte hackar ner den i marken eller så! Och den är relativt billig, för att vara ett så bra stål. Jag har både läder och zytel-skyddet. Båda funkar nästan lika bra men jag gillar de i zytel bäst faktisk. Den är lite smidigare, då de i läder sitter ganska högt upp på bältet. De finns mycket att säga om den här kniven. =)
Jag tycker den heltklart är värd pengarna!

Mmm, jag är supernöjd med min F1:a - antagligen den bästa kompromisskniv man kan ha, och det är ju egentligen vad de flesta "skogsmänniskor" behöver.

...har en undran angående det du tar upp; hur kniven sitter på bältet.
Är det någon som har ett bra sätt/tips för att förlänga bältesloopen? Karbinhake är inte tillräckligt bra... Har modifierat läderslidan till f1:an så att den sitter lägre, men är inte riktigt supernöjd med finishen i mitt arbete :)

Beställde förresten en customslida från sharpshooter sheath systems ( zytel får vänta ett tag till) - snygga grejer, dock läder... :)
 
Mmm, jag är supernöjd med min F1:a - antagligen den bästa kompromisskniv man kan ha, och det är ju egentligen vad de flesta "skogsmänniskor" behöver.

...har en undran angående det du tar upp; hur kniven sitter på bältet.
Är det någon som har ett bra sätt/tips för att förlänga bältesloopen? Karbinhake är inte tillräckligt bra... Har modifierat läderslidan till f1:an så att den sitter lägre, men är inte riktigt supernöjd med finishen i mitt arbete :)

Beställde förresten en customslida från sharpshooter sheath systems ( zytel får vänta ett tag till) - snygga grejer, dock läder... :)

Hmm...allmängiltighet som spetskunskap, åter igen.

En hälla från ett gammalt skärp eller egentillverkad i läder eller nylonband, länkas ihop med den befintliga med en nyckelring.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.