Gissa platser i Gästrikland

Sover ni aldrig? ;-)

Sista bilden visar en mumblingshammare och placeringen av den blir en chansning, kan det vara Brattfors bruk?

/Micke
 
Hur ska man få en bild att räcka? Visst är det en mumblingshammare. Jag visste inte ens att det fanns ett sådant redskap innan jag besökte Brattfors. :)

Jag får hoppas att åtminstone någon av mina platser (35 st i nuläget) tar något längre tid att lösa.

Plats 21:
q1021.jpg


Det behövs kanske ingen stor bild, men ändå: http://www.djuvfeldt.se/img/q1021_stor.jpg
 
Håller..

med Micke........sover ni aldrig ?? Jag följer tråden lite då och då. Jättehäftigt att göra denna resa i Gästrikland med inlagda bilder och alla gissningar eller/och allt kunnande.

Hälsar
Junioren
 
Kul

bild med så lite information.

Men jag anar att det är ett ställe där Gästrikeleden korsar en stor väg.

Det är en timmerbil som håller hög fart.

För några år sedan 4 tror jag det var så hängde jag med på Fredrikshofs cykelklubbs 40-milare randonneur och då cyklade vi Täby Uppsala Gysinge samt väg 67 mot Valbo och så tillbaka till Täby via Gävle Östhammar Rimbo etc.

Jag minns att det gick en del timmerbilar på 67:an så trots minimalt med ledtrådar blir min gissning den plats väster om Hedesunda där den gamla banvallen och Gästrikeleden korsar väg 67.

Thure
 
Klurigt resonerat, men tyvärr fel slutsats.

Platsen är en skyddad fornlämning (dit har inte Salabanan hunnit ännu).
 
Det börjar bli en tråd för folk som inte sover på nätterna, eller om det är tråden som får oss att inte sova... :)

Ibland förefaller bilderna rätt informationsfattiga om man inte vet vad man ska leta efter... Jag tyckte Thures svar var bra igår, timmerbilar är vanliga på den vägen. Jag förväntar mig snart en bild på insidan av ett utedass och Tobbe förväntar sig säkert att vi ska kunna placera det rätt geografiskt... :)

Nåväl, med ledning av att det vi ser är en fornlämning så tror jag att det är väg 67 och att fornlämningen är Stavs skans strax söder om Främlingshem......

/Micke
 
Tack för tipset Micke, jag ska leta upp ett utedass.

Stavs skans är rätt svar. Den gick alltså att lösa med endast en ledtråd. Alla bilder ska inte vara självklart att knäcka på en gång, då räcker ju bilderna inte så länge. Jag har totalt 45 bilder i min serie, vilket innebär att vi nu är halvvägs i den här tråden (om ingen annan bidrar också).

Här kommer bild 23:
q1023.jpg


Originalet: http://www.djuvfeldt.se/img/q1023_stor.jpg
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...