Val av termos

Sorry för OT. Har en fråga.

Min äkta Thermos har fått sig en smäll och fått en rejäl buckla i sig. Frågan är därför; påverkar detta termosens funktion i negativ riktning??

~Paul~
 
Sorry för OT. Har en fråga.

Min äkta Thermos har fått sig en smäll och fått en rejäl buckla i sig. Frågan är därför; påverkar detta termosens funktion i negativ riktning??

~Paul~

Ja, garanterat om bucklan är så stor så att ytterhöljet får kontakt med innerflaskan.
Känn på termosen när den är tom. Vilken temperatur har den (förvara den gärna i kyla så att den verkligen känns kall)? Fyll på kokande vatten. Vänta några minuter (förvara på samma sätt som tidigare). Känn på flaskan. Är den varm? Släng skiten!
 
Ja, garanterat om bucklan är så stor så att ytterhöljet får kontakt med innerflaskan.
Känn på termosen när den är tom. Vilken temperatur har den (förvara den gärna i kyla så att den verkligen känns kall)? Fyll på kokande vatten. Vänta några minuter (förvara på samma sätt som tidigare). Känn på flaskan. Är den varm? Släng skiten!
Tack för svaret. Jag tror dock inte att bucklan är så djup att den fått kontakt med innerflaskan. Det är ca 2-3 mm djup.

~Paul~
 
Kan säga att jag velade i höstas rejält över vilken termos ja skulle välja och det blev tillslut just en Thermos 0,75l, betalade 200 nånting på Classe i sjön och har inte ångrat mig en sekund!
Mina tankar bekräftades verkligen när jag och en god vän var ute och plockade svamp några veckor efter...
Efter ca 5-6h ute så fick man vara försiktig med att inte bränna sig på mitt kaffe, medans hans kaffe, upphällt ur en lågpris-dito, var nästintill kallt...=)
 
Kan säga att jag velade i höstas rejält över vilken termos ja skulle välja och det blev tillslut just en Thermos 0,75l, betalade 200 nånting på Classe i sjön och har inte ångrat mig en sekund!
Mina tankar bekräftades verkligen när jag och en god vän var ute och plockade svamp några veckor efter...
Efter ca 5-6h ute så fick man vara försiktig med att inte bränna sig på mitt kaffe, medans hans kaffe, upphällt ur en lågpris-dito, var nästintill kallt...=)

Det är riktigt synd att 0,75 varianten inte säljs längre hos Claes O :(
 
Efter att lyckas försnilla min förra gick jag och köpte en ny 0,5 l igår.
(Det gjorde ändå inget eftersom jag kroniskt lyckats mögelskada korken, likt en aktuell tråd i ämnet)
 
Jag gav 299 spänn för en likadan 0,35 liter. Alltid elände att göra en dålig affär men jag ville ha den exakt då. Grymt bra pris, var hittade du den? Nu har jag och sambon termosar så det räcker för resten av livet dock. Alla storlekar från 0,35 till över litern.

Köpte thermos light & compact 0.5 liter för 125 kr idag, alltid lika roligt att göra en bra affär =)
 
Det är intressant att se en tråd på Utsidan där nästintill konsensus har uppstått och tråden dött för att alla anser att det slutgiltiga svaret uppkommit.

Bra betyg för Thermos.
 
Har inte läst hela tråden, men mina erfarenheter av Thermos (originalet d.v.s.) är inte bra.

Det skall erkännas att de håller värmen mycket bra. Mina negativa åsikter grundar sig på kvaliteten.

Jag har tre stycken i olika stolekar, och samtliga gick sönder efter mycket kort tid.
Den första gick sönder då den, halvfull, ramlade ner på en grusväg från kofångaren (fikade i bakluckan under jakten).
Den andra gick sönder efter att ha tappats, helt tom, från samma höjd på grusgången vid urpackning från bilen.
Den tredje gick sönder utan att jag vet varför.

När jag säger att de gick sönder menar jag att de inte längre håller värmen. En av dem tar dessutom in vätska mellan väggarna.
Samtliga lider alltså utav att det inte längre är vakuum mellan väggarna. Troligtvis ligger felet i halsen, där väggarna möts.

En termos ska inte misshandlas, men den ska tåla ett fall på relativt mjukt underlag från under en meters höjd.
Kanske har jag haft otur och fått tag i 3st thermosar från en och samma dåliga batch, eller så har jag bara haft otrolig otur.

Annars har jag goda erfarenheter av Stabilotherm (de som används inom försvaret).
Gamla 1liters med sånt där vikbart/infällbart plasthandtag gillar jag också.
Den allra bästa jag äger är dock en liten 0,35L jag fick av mina föräldrar för ca 15 år sedan - "Rocky - den okrossbara termosen". 0,35L och dryga 10 cm i diameter gör den varken lätt eller kompakt, men den är fantastiskt bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
F3l1XB Termos med samma dimensioner som Nalgene Utrustning allmänt 10
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
StenenT Termos Utrustning allmänt 6
marieab Termos/mugg för barn Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tango General för Vildmark termos? Utrustning allmänt 1
janson Termos Utrustning allmänt 6
pelle.k Termos Utrustning allmänt 13
Noob Mögel i termos Utrustning allmänt 10
kanis Är Primus termos bra? Utrustning allmänt 22
2004-06-16 Termos på sommarfjället Utrustning allmänt 44
Ostmjuk Hamster Termos eller ej Utrustning allmänt 4
sm7vqi Söker efter tips på en ny termos Utrustning allmänt 0
Olaa Termos Utrustning allmänt 1
highlandpark termos = thermos? Utrustning allmänt 11
Fenris Termos luktar illa Utrustning allmänt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.