Val av termos

...
för den helt oinvigde: glöm inte att värma upp thermosen med en första omgång hett vatten
...
.

Jag håller inte med. Jag har testat och mätt hur tempen ser ut några och många timmar efter påfyllnad i kall och varm termos. Det blev bara en eller ett par graders skillnad. Efter det provet struntar jag med gott samvete i förvärmningen.
 
Förvärmning kan man hålla på med hemma om man har vattenkokaren igång. I fält så är det ju oftast totalt slöseri med energi.
 
Vatten har väldigt hög värmekapacivitet gentemot väldigt många andra ämnen och att värma 50 gram rostfri stålplåt i innerytorna har inte så stor inverkan på vattnets temperatursänkning som man kanske skulle tro.

Stål har värmekapacivitet av ca 0.1 calori per grad vilket gör att 1 grad avsvalning vatten motsvarar att man kan värma 10 ggr vikten i stål per grad.

Skulle tro att det är mer befogat med förvärmningen när man hanterar glastermos då lagren är tjockare och värmekapacivitet ungefär det dubbla mot stål ( 0.19 cal/gram/grad) - och sedan hjälper man med förvärmning att minska den plötsliga temperaturändringen och därmed spänningar i glaset när kokande vatten hällls i.

---

1000 gram vatten * 100 grader motsvarar i värme 100 kcal (116 Wh) , 50 gram stål(inneryta) * 100 grader * 0.1 = 500 cal -> 0.5 kcal (0.58 Wh) -> resultatet att termosen kyler det ihällda kokande vattnet ca 0.5 grader.

Den större värmetjuven i sammanhanget är förmodligen plastkorken med sin relativt stora massa och med stålet relativt höga värmekapacivitet av ca 0.4 cal/gram/grad (dvs 15 gram plast lagrar lika mycket värme som 50 gram stål) och det är förmodligen viktigare att förvärma den för max värme i termosen...

Har man en klassisk naturkork som kork så är det inte mycket att värma upp då den isolerar väldigt väl.
 
Köpte en Thermos idag, en Everyday 70. Rymmer 70 cl. Den kostade bara 150 kr på Intersport. De flesta av er skriver att Thermos är dyra men bra. Men den här är ju inte dyr. Kan det vara en sketen noname-termos som Thermos satt sin logga på och som man inte kan förvänta sig så mycket av?

Borde kanske frågat innan jag köpte den, men nu är man ju en impulsiv natur, så då blir det så här.
 
Kan det vara en sketen noname-termos som Thermos satt sin logga på och som man inte kan förvänta sig så mycket av?
.

Tänkte exakt samma sak härom dagen när jag var inne på Intersport... Jag har en "dyr" Thermos som jag är supernöjd med... men skulle vilja komplettera med en liten också.

Stog länge och höll i en mindre variant, tror den kostade hundringen jämnt... men var inte lika impulsiv/modig som du ;)... du får gärna komma med feedback...

//Thomas
 
Stog länge och höll i en mindre variant, tror den kostade hundringen jämnt... men var inte lika impulsiv/modig som du ;)... du får gärna komma med feedback...

//Thomas
Säg som det är, du är snål, haha ;)

Jag är ingen flitig termosanvändare men återkommer med recension när jag haft tillfälle att prova. Så här långt kan jag bara säga att den känns ganska vek. Jag tror jag utan vidare kan knyckla till den med handen.
 
Starka varumärken

Köpte en Thermos idag, en Everyday 70. Rymmer 70 cl. Den kostade bara 150 kr på Intersport. De flesta av er skriver att Thermos är dyra men bra. Men den här är ju inte dyr. Kan det vara en sketen noname-termos som Thermos satt sin logga på och som man inte kan förvänta sig så mycket av?

Borde kanske frågat innan jag köpte den, men nu är man ju en impulsiv natur, så då blir det så här.

Kan dom vara så dumma att dom sätter sitt namn på en dålig produkt? Det tar årtionden att bygga upp ett varumärke, men det kan gå fort att rasera varumärket.

Per
 
Jag har en svart Primus eftersom jag alltid varit nöjda med primus. Jag kan säga att jag är allt annat än nöjd. Håller värmen väldigt dåligt, ca 4 timmar, enligt en minst sagt oakademisk test.

Jag ringde upp Primus och klagade. Vi satt och tjötade ett tag och jag berättade att jag är nöjd med primus sedan tidigare. Killen säger "Jonas, hur ska jag kunna göra så att du i även i framtiden ska välja våra produkter, trots att du inte gillar termosen"? Jag blev helt stum.. Hörde jag rätt? Jag vill ha en ny termos (1 liter) och en mindre till min dotter. "inga, problem.. Kommer med posten". DET kallar jag service. Termosen jag fick var betydligt bättre men är inte helt nöjd. Men så är "gratis gott" också..
 
... Vidare så levereras deras svarta termosar med två korkar. En skuv och en med snäppuppkork (Eller vad de nu kallas).
 
Jag håller inte med. Jag har testat och mätt hur tempen ser ut några och många timmar efter påfyllnad i kall och varm termos. Det blev bara en eller ett par graders skillnad. Efter det provet struntar jag med gott samvete i förvärmningen.

kyler det ihällda kokande vattnet ca 0.5 grader.

det håller jag, pga av praktiska studier, inte med om.

Förvärmning kan man hålla på med hemma om man har vattenkokaren igång. I fält så är det ju oftast totalt slöseri med energi.

nej, det är klart, jag tänkte mer på när man är hemma och har tillgång till obegränsad mängd energi/vatten.

ofta brukar jag låta kranvattnet rinna så det blir så varmt som möjligt, tappa upp en omgång i thermosen under tiden man väntar på uppkokningen av vattnet.

i mina thermosar har det då hjälpt!!
 
Tänkte exakt samma sak härom dagen när jag var inne på Intersport... Jag har en "dyr" Thermos som jag är supernöjd med... men skulle vilja komplettera med en liten också.

Stog länge och höll i en mindre variant, tror den kostade hundringen jämnt... men var inte lika impulsiv/modig som du ;)... du får gärna komma med feedback...

//Thomas
Testade den idag och tycker den verkar ok, särskilt om man tar hänsyn till priset. Fyllde den med kaffe, drack ur hälften och provsmakade nyss hur det smakar efter fyra timmar - det var varmt och gott, kaffet. Lite för kort tid för ett ordentligt omdöme och en varm sommardag men ger i alla fall en hint om vad den duger till.

Flaskan blev aldrig varm, så den verkar isolera bra. Korken var däremot varm så där läcker den värme. Värd en hundrafemtiolapp tycker jag den är.
 
Kan dom vara så dumma att dom sätter sitt namn på en dålig produkt?
Svårt att säga. Betalar man bara 150 kr så har man rätt låga förväntningar och blir inte särskilt besviken ens om den bara är halvbra. Jag tror att folk som köper sina termosar på Intersport typiskt sett inte ställer, och inte har anledning att ställa, särskilt höga krav.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
F3l1XB Termos med samma dimensioner som Nalgene Utrustning allmänt 10
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
StenenT Termos Utrustning allmänt 6
marieab Termos/mugg för barn Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tango General för Vildmark termos? Utrustning allmänt 1
janson Termos Utrustning allmänt 6
pelle.k Termos Utrustning allmänt 13
Noob Mögel i termos Utrustning allmänt 10
kanis Är Primus termos bra? Utrustning allmänt 22
2004-06-16 Termos på sommarfjället Utrustning allmänt 44
Ostmjuk Hamster Termos eller ej Utrustning allmänt 4
sm7vqi Söker efter tips på en ny termos Utrustning allmänt 0
Olaa Termos Utrustning allmänt 1
highlandpark termos = thermos? Utrustning allmänt 11
Fenris Termos luktar illa Utrustning allmänt 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...