Val av termos

Jag håller nu på att förbereda mig för vårens och sommarens vandringsturer och jag känner att det har blivit dags att invenstera i en bra termos att ha med mig ut när jag vandrar som är prisvärd och håller värmen bra. Har tänkt att skaffa mig en med utrymme för en liter vatten.
Har ni några bra tips på termosar med bra kvalitet utan allt för hög kostnad?
 
Jag håller nu på att förbereda mig för vårens och sommarens vandringsturer och jag känner att det har blivit dags att invenstera i en bra termos att ha med mig ut när jag vandrar som är prisvärd och håller värmen bra. Har tänkt att skaffa mig en med utrymme för en liter vatten.
Har ni några bra tips på termosar med bra kvalitet utan allt för hög kostnad?

Jag köpte en ny termos på ICA för någon vecka sedan. Den rymmer en liter (typ) och förefaller hålla värmen OK. 90 spänn tror ja. Och dubbla muggar, vilket jag tyckte var lite käckt. till skillnad från många andra termosar verkade denna också har et fungerande tillslutningssystem. Den läcker nämligen inte.

Vad var det förresten för fel på O-ringstätade skruvkorkar? Varför i hela friden är sådana termosar helt omöjliga att hitta numera?
 
Thermos Light & Compact är precis så bra som specifikationerna anger. De brukar vinna de flesta testen. Jag har lagat mat med vatten ur min thermos ett dygn efter jag hällde på det.
 
Thermos

Jag har bland annat en termos av det amerikanska märket Thermos. Köpte den i början på 80-talet och jag använder den fortfarande när jag är ute på fisketurer med båten eller andra tillfällen när jag inte ska bära min packning på ryggen några längre sträckor. Den väger nämligen 980g tom! Min Thermos håller värmen mycket bra fortfarande och jag är mycket nöjd med den! Priset har jag dock ingen koll på.
 
Jag har bara termosar av märket Thermos. Både mat varianten och 3 olika storlekar av vätske varianten. Maten är alltid varm när det är dags att äta och drycken likaså. Jag gör också ordning kaffet eller chockladen kvällen innan och det märks inget 12 timmar senare, lika varmt som jag vill ha det.
Men inte konstigt då att dom vinner varje tävling när det gäller temperaturhållningen, det dom kan få minus för är priset.
Min första har jag haft i säkert 10 år och den funkar fortfarande. så slår man ut priset på 5 år så blir det väl en 80-90 kr per åroch det är ok tycker jag för en så bra produkt.
 
Jag tycker den klart bästa är just THERMOS ;)

Thermos är bra (fast inte alltid de som vinner testerna). För att slå samman detta tips med ett av de tidigare, kolla vad Thermos kostar på ICA innan du köper dem i t ex någon friluftsbutik. Rätt stor skillnad på påslagen! (Kan röra sig om en hundring på en halvliterstermos om man har otur/inte jämför!)

Annars är även min prylbemängda åsikt att man kan behöva mer än en termos! Beroende på aktivitet, fikafrekvens och sällskap, såklart. Skönt med en liten på typ 0,3 liter om man bara ska ha själv (och typ topptura så att man vill hålla nere vikten), och 0,5 liter om man är två som delar. Etc, mm osv. Det är ju inte bara termosen i sig själv som väger, utan även innehållet!
 
Håller med om att Thermos är mycket bra.
Köpte min senaste hos Willys till anständigt pris, sen gav frugan bort den :-(
Nu har jag en från Ikea som faktiskt är rätt OK.
Men det ska bli en ny Thermos inför sommarsäsongen, och den ska hållas undangömd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
F3l1XB Termos med samma dimensioner som Nalgene Utrustning allmänt 10
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
StenenT Termos Utrustning allmänt 6
marieab Termos/mugg för barn Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tango General för Vildmark termos? Utrustning allmänt 1
janson Termos Utrustning allmänt 6
pelle.k Termos Utrustning allmänt 13
Noob Mögel i termos Utrustning allmänt 10
kanis Är Primus termos bra? Utrustning allmänt 22
2004-06-16 Termos på sommarfjället Utrustning allmänt 44
Ostmjuk Hamster Termos eller ej Utrustning allmänt 4
sm7vqi Söker efter tips på en ny termos Utrustning allmänt 0
Olaa Termos Utrustning allmänt 1
highlandpark termos = thermos? Utrustning allmänt 11
Fenris Termos luktar illa Utrustning allmänt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.