tjejer & knivar!

Nu räcker det för mig. Synd att folk inte kan acceptera att det finns andra åsikter än deras. Om jag nu tycker att det är mera spännande med något annat så kan jag väl få tycka det. Hädan efter kommer jag att högaktningsfullt skita i alla knivtrådar eftersom man bara får veta hur okunnig man är. Förlåt för att jag inte vet bättre. Förlåt för att jag finns...

det var ju tokigt att det skenade iväg på det här viset. jag hade mer tänkt mig en diskussion som handlade om utformning, användningsområden, nya idéer & tankar när det gäller design, funktion, material osv. med andra ord ganska långt ifrån snacket om penisar och knivnörderi.

jag hade en helt annan bild av vad det skulle mynna ut i och syfte med att starta tråden så för min del skar det sig redan från början, när så många ramlade in och näst intill generalsågade allt vad knivar och knivintresse heter.

jag tänker väl inte direkt be om ursäkt för att jag finns, men jag kan ju i alla fall beklaga att det skenade i väg lite.
 
det är ju ett kännt faktum att många av oss pojkar gillar knivar och att vi kan ägna timmar, i tråd efter tråd, och tycka om tänka om detta.

men det är sällan man ser någon flicka besöka dessa trådar.

vad har ni för tankar runt kniven, som en del av den personliga utrustningen?

det skulle vara intressant med en seriös tråd om detta och se om det finns någon skillnad i "tänket"

bär ni kniv?
vilken typ?

Nu är det ju så Flanell, att trots att det är 2009 så har inte skillnaden beträffande tjer o killar förändrats på den här punkten så mycket.
Tjejerna tar ju efter killarna, dom slåss mer, super mer, vågar mer, håller sig framme, när de förr stod en bit ifrån om man nu så säger.
Träffar tjejer ute i skogen, de har till nästan 100 % en liten smidig kniv, aldrig än större huggare.
Föräldrarna till tjejerna köper inte dem en kniv när de är små, som dom gör till pojken.
Fortfarande så är kniven ett mansverktyg om man ser till intresset.
Nämner du "kniv" till en tjej så tänker hon på bra köksknivar, inte en bra ved,jaktkniv.
Kvinnan faller nästan komiskt in i ledet när det ska utföras sysslor i skogen, hon vill va vid lägret, fixa mat, sköta om.
Karln ska ut o jaga, hämta ved, etc
Det hjälper inte om man vill vända på det, oftast får man ett snett leende tillbaka, äsch, det är bättre att karlarna tar verktyg(kniv,etc) o ger sig iväg....?
Det märks så väl även bland yngre tjejer som man kan tycka borde vara mer "jämlikhetstänkande"
, men inte faan, kniven anser inte dom, så viktig som vi karlar, det är bara så, vilket du redan konstaterat av trådinläggen.
Nu kommer en del att skrika, det finns visst tjejer som är jätteintresserade av knivar, jovisst, men de är inte lika många som karlarna, eller hur ?
Som sagt, en mindre skön, lätthanterlig, kvinnlig kniv, gärna med estetiskt tilltalande yttre attribut,
det får inte va ett "grymt" utseende på den.
Så är mina iakttagelser, bland unga som äldre kvinnor som jag stöter på i skogen.
Mina iakttagelser kanske är fördomsfulla???:(

Men jag kanske har missat "Rambokvinnan" ?????
 

Bilagor

  • liten.jpg
    liten.jpg
    32.4 KB · Visningar: 333
Som man frågar får man svar

...jag hade mer tänkt mig en diskussion som handlade om utformning, användningsområden, nya idéer & tankar när det gäller design, funktion, material osv.
Mot bättre vetande tänkte jag skriva igen i den här tråden. Jag tänkte bara tipsa om att det kan vara bra att precisera sin fråga. "utformning, användningsområden, nya idéer & tankar när det gäller design, funktion, material osv" låter ju intressant (för somliga), men varför ställer du då din fråga så här (nedan):
...men det är sällan man ser någon flicka besöka dessa trådar.

vad har ni för tankar runt kniven, som en del av den personliga utrustningen?

det skulle vara intressant med en seriös tråd om detta och se om det finns någon skillnad i "tänket"

bär ni kniv?
vilken typ?

Tänk så mycket dravel man hade kunnat slippa (fast jag tvivlar) om du frågat efter det du ville fråga efter!
Att det sedan är uppenbart att du placerat mig bland "kvinnor som hatar män" eller "män som vill bli vän med kvinnor som hatar män" (eller hur du nu uttryckte dig), antar jag diskvalificerar mina påståenden såsom åsikter. Åsikter du inte gillar. Men min åsikt är att du borde preciserat din fråga redan från start.

Här tackar jag för mig, jag tänkte fortsättningsvis hålla mig till den Vassaste Kniven i Lådan. Och den hittar man ingenstans i den här tråden.
 
Vi bär kniv. Den ska vara bra (Lite olika preferenser). Vi känner inget behov av att prata så mycket om saken.
Så ser det ut som om tråden hittills skulle kunna sammanfattas - om man läser vad tjejerna skriver. Tyvärr verkar det vi (åtta personer) skriver inte duga för alla.
Vill man veta hur tjejer tänker på och använder sina knivar kan det löna sig att lyssna mer än döma ut!
Väljer jag en annan kniv än min man beror det inte nödvändigtvis på att jag kan mindre om knivar. Vill jag inte snacka kniv beror det inte nödvändigtvis på att jag saknar intresse eller kunskaper. Ser jag annorlunda på kniven än dePaul & kompani har jag ett annat perspektiv - inte nödvändigtvis fel.
Det jag nu skrivit gäller inte alla. Allt i livet är inte rätt eller fel. Dessutom finns här många fler tjejer på forumet som säkert har en åsikt. Risken är stor att de väljer att inte yttra sig... Anna
 
1. Vi bär kniv. Den ska vara bra (Lite olika preferenser). Vi känner inget behov av att prata så mycket om saken.
Så ser det ut som om tråden hittills skulle kunna sammanfattas - om man läser vad tjejerna skriver. Tyvärr verkar det vi (åtta personer) skriver inte duga för alla.

2. Vill man veta hur tjejer tänker på och använder sina knivar kan det löna sig att lyssna mer än döma ut!

3. Väljer jag en annan kniv än min man beror det inte nödvändigtvis på att jag kan mindre om knivar. Vill jag inte snacka kniv beror det inte nödvändigtvis på att jag saknar intresse eller kunskaper.

4. Ser jag annorlunda på kniven än dePaul & kompani har jag ett annat perspektiv - inte nödvändigtvis fel.

5. Dessutom finns här många fler tjejer på forumet som säkert har en åsikt. Risken är stor att de väljer att inte yttra sig... Anna
1. Jovisst duger den här åsikten. Men det var inte den springande punkten. Det hela började med att vissa tjejer började göra sig lustiga över storleken på männens könsorgan och kompensation därav genom storleken på kniven. Det är m a o många tjejer som har fördomar och inte accepterar att många har ett genuint intresse. I stället gör man narr av oss.

Det kommer åsikter som: En kniv är en kniv, bara den skär och är vass så duger den har naturligtvis avslöjat att man inte besitter speciellt stor kunskap i ämnet. Men då skall man heller inte indirekt kritisera dem som faktiskt gör det.

2. Precis ;)

3. Självklart. Dock är det en viss fingervisning att man inte gillar att diskutera knivar. Det är ju trots allt så att det man älskar det diskuterar man också, eller hur?

4. Absolut.

5. Det skulle vara ytterst tråkigt. Men varför skulle det egentligen behöva bli så? Det är ju ingen som angriper folk på personlig basis. Vi uttrycker olika åsikter. Varken mer eller mindre. Om man i olika sammanhang anser att en medlems åsikt går stick i stäv med ens egen så bör man väl tala ur skägget - eller?

Över huvud taget så anser jag att folk är väldigt snarstuckna och börjar genast svänga sig med uttryck som social inkompetens samt hot om att man inte tänker delta i debatten längre. Personligen har man fått utstå mången kritik och hårda ord. Varför skall man använda mjukare ton när man "pratar" med tjejer/kvinnor??

~Paul~
 
De Paul skrev :Över huvud taget så anser jag att folk är väldigt snarstuckna och börjar genast svänga sig med uttryck som social inkompetens samt hot om att man inte tänker delta i debatten längre. Personligen har man fått utstå mången kritik och hårda ord. Varför skall man använda mjukare ton när man "pratar" med tjejer/kvinnor??

~Paul~

-----------------------------
Manligt översitteri känner kvinnorna igen sedan tusentals år tillbaka, därför är det på sin plats med mjukare ton nuförtiden.
"Penisförlöängare", det är precis vad kniven är, som häftiga bilen, häftiga hojen,och sist men inte minst en som har "kort stubin", Gunwald i Beck.....behöver jag beskriva något mer ???
Brudarna fintar man inte så lätt palle !
 
Manligt översitteri känner kvinnorna igen sedan tusentals år tillbaka, därför är det på sin plats med mjukare ton nuförtiden.
"Penisförlöängare", det är precis vad kniven är, som häftiga bilen, häftiga hojen,och sist men inte minst en som har "kort stubin", Gunwald i Beck.....behöver jag beskriva något mer ???
Brudarna fintar man inte så lätt palle !
OK, på vilket sätt är det manligt översitteri att uttrycka sin åsikt? Obs att jag inte använt annat än en saklig ton, en ton som jag använt hela tiden på det här forumet oavsett vem jag har diskuterat med. Och återigen, förstår inte att man skall behöva gå i mjukare galoscher när man handskas med tjejer? Är det verkligen det de vill?

Visst finns det i många fall skäl att förknippa vissa lyxprylar med p-förlängare men den kopplingen har jag svårt att se när det gäller knivar i allmänhet och samlarknivar i synnerhet. Om jag får använda min samling som exempel så är det inte många bekanta som över huvud taget känner till den. Bara närmaste vännerna känner till den. Jag kan förståss inte snacka för alla ;).

~Paul~
 
OK, på vilket sätt är det manligt översitteri att uttrycka sin åsikt? Obs att jag inte använt annat än en saklig ton, en ton som jag använt hela tiden på det här forumet oavsett vem jag har diskuterat med. Och återigen, förstår inte att man skall behöva gå i mjukare galoscher när man handskas med tjejer? Är det verkligen det de vill?

Visst finns det i många fall skäl att förknippa vissa lyxprylar med p-förlängare men den kopplingen har jag svårt att se när det gäller knivar i allmänhet och samlarknivar i synnerhet. Om jag får använda min samling som exempel så är det inte många bekanta som över huvud taget känner till den. Bara närmaste vännerna känner till den. Jag kan förståss inte snacka för alla ;).

~Paul~

Jadu Paul, översitteri var kanske att ta i, men det är ju känt att du samlar på knivar, då "tar" nog en kommentar från dig skarpare:)
Men därmed inte sagt att den som samlar på något är van att hantera samlarobjektet praktiskt, det finns det många exempel på.
Så du får nog acceptera att det inte är av bristande kunskap tjejer inte har lust att diskutera knivars utformning/material, de väljer något som funkar för dem, sen trampar de vidare mot nya äventyr utan att sitta o glo på sitt "underverk" kniven kväll, efter kväll i eldens sken, drömmande om situationer när man ska rädda världen med hjälp av den...

Killar har en förmåga att teorisera, krångla till det, tjejerna är enklare av sig, inte så prylfixerade som vi killar, men klarar sitt jobb i skogen galant ändå.
Men vill dom något, och går in för det, då jäklar, där är deras tänkande långt överlägset våra svällande överarmar....

Föressten, har du inte tänkt på att göra en liten egen avdelning bland dina tusentals knivar som oftast väljs av kvinnor ?, det skulle jag göra, lycka till !
 
Senast ändrad:
Jag har inget djupare intresse i själva diskussionen om knivar men eftersom tråden redan har ympats med lite sticklingar åt olika håll så vill jag protestera mot uppfattningen att en kniv eller motorcykel eller något annat är att betrakta som en penisförlängare, det är anatomiskt omöjligt. Syftet med de nämnda attributen är snarare att de ska signalera potens. En stor kniv uttrycker manlig styrka precis på samma sätt som svällande biceps. En motorcykel mellan benen på en 50+ ska uttrycka ungdomlighet och virilitet. Det gäller dock inte om det är en Harley Davidsson, då utrycker den i stället en lite farlig personlighet som inte vill foga sig i det vanliga svenssonträsket, syftet är dock fortfarande att locka till sig honor.

Kvinnor har inte samma behov i sina genetiska anlag eftersom det inte innebär en lockelse för det motsatta könet. Enkelt uttryckt så har män ett behov av att sända signaler som uttrycker virilitet, rikedom och potens eftersom man vill locka till sig kvinnor och vara eftertraktade. Det jag vill komma fram till är att kvinnor visst har ett intresse av stora knivar, feta plånböcker, motorcyklar och snabba bilar men bara om dessa attribut befinner sig i anslutning till en man. Kvinnor vill gärna hävda att detta inte är fallet men erfarenheterna säger annat.

Sedan finns det en grupp män som är trygga i sin manlighet och väljer en MG för att det är en kultbil eller en vacker samekniv därför att den är ett konstverk, och det finns kvinnor som väljer dessa män eftersom de är så mogna så de kan bortse från yttre attribut.

Sammanfattningsvis så vill jag alltså påstå att vi inte fullt ut har befriats från våra stenåldersinstinkter och behovet av att få stor avkomma hur civiliserade vi än försöker vara. Det är ibland så att valet av kniv kan härledas till dessa instinkter som vi har ärvt från tidernas begynnelse. Inte alltid dock, de som är mycket virila och potenta har ingen anledning att göra reklam om detta, ryktet sprider sig i alla fall;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 50
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.