tjejer & knivar!

1. Jovisst. En kniv är ett nyttoverktyg. Men varför skulle den inte kunna vara mer än så? T ex samlarobjekt. Jag både använder och samlar på knivar eftersom jag kan förutom funktionen se dem ur ett estetiskt perspektiv.

Med ditt sätt att resonera så skulle man inte kunna samla på något alls. Varför samla på frimärken när det räcker med postens vanliga utgåva? Varför samla på porslin när det duger med Arcorocs glastallrikar? Varför samla på klockor när det duger med en billig quarzklocka från Rusta?

2. Här visar du att du faktiskt inte begriper dig på knivar och av den anledningen också finner dem ointressanta. Det är monumetal skillnad på kniv och kniv. Både i kvalité och användningsområdet. Personligen finner jag det minst lika svårt som att diskutera presumtiva vandringsvägar ;).

~Paul~

1) Varför ska man samla på någonting alls ;) Man kan väl samla på minnen. Använder man inte en pryl längre så kan man väl ge den till någon som kommer att göra det. Hellre bruka än samla damm... Dessutom skriver jag att det gäller mig...

2) Som jag skrev i inlägget ovan ditt. Alla är vi olika. Att skriva att jag "inte begriper mig på" knivar bara för att jag tycker de är ointressanta är väl att ta i. Klart jag förstår att det är skillnad mellan kniv och kniv. Jag använder min Global-brödkniv när jag skär bröd, min morakniv när jag skär i trä. Olika knivar men fortfarande skär jag ;)
 
En kniv är inte en investering av det slaget att jag behöver hamna helt rätt och därför förstår jag inte varför man behöver prata om saken i timmar?Bättre att tälja den tiden! Anna
Återigen. Många gör felet att jämföra äpplen och päron. En kniv kan mycket väl vara en investering. Är man samlare (som undertecknad) så fyller kniven båda funktioner. Jag använder självklart inte en Loveless-kniv när jag skall ut och kutta några grenar. Å andra sidan så lägger jag inte en vanlig morakniv i mitt vitrinskåp.

Att prata om knivar i timmar är inte speciellt svårt med tanke på den enorma variation som ingår i ämnet. Att ifrågasätta det visar bara att man inte har insikten därom.

~Paul~

PS Vissa knivar är bättre på att tälja än andra ;)
 
Varför måste man "befästa...könsroller", "känna sig angripna", "gå i försvarsställning" bara för att man uttrycker sin åsikt. Jag ser kniven som ett nyttoföremål. Den är jättebra att ha men inte så fruktansvärt intressant. Jag tycker det är du som går i försvarsställning när du inte får det svar som du vill ha. Måste man hela tiden "testa könsgränserna"?! Jag är tjejig i vissa avseenden, i andra så räknas jag som en "pojkflicka". Jag kan ta hand om mig själv i skogen (elda, flå djur, rena vatten, använda yxa och kniv) men jag kan även dansa vals, baka bullar och vagga barn till sömn. Vilket är killigt och vilket är tjejigt?

Sedan vet jag inte om du i någon mån motsäger dig själv. Först undrar du varför inga fler tjejer skriver om knivar, sedan skriver du att det inte var det du frågade efter, för att avsluta med att du inte är intresserad av vad tejer tycker om sin kniv. Du snackar om att leva på 2000-talet men varför då dra till med Maja gräddnos? Suck...

Kan vi inte bara komma överens om att alla har vi våra olika intresseområden. Vissa gillar knivar, andra gillar tält. Vissa har snopp, andra har bröst. Jag gillar vandringsledsdiskussioner och tycker knivdiskussioner är tråkiga. Det är väl inga könsroller i det?

Jag älskar min Eka-kniv. Vill bara skriva det som avslutning.


jag har absolut inte undrat över eller haft synpunkter på varför kvinnor inte besöker knivtrådar eller så ofta skriver om knivar. det är helt uppenbart för mig varför dom inte gör det.

möjligtvis var jag lite luddig i formuleringen, med att jag vände mig till dom som var intresserade av att framföra konstruktiva förslag /idéer, jag glömde att det inom det här området finns en mekanisk reflex som hos vissa med automatik löser ut så fort orden "man & "kvinna" står sida vid sida eller på något vis går att skruva till en konflikt av och att man därför måste vara övertydlig. men det har jag rättat till i en rad inlägg om du läser...

/katten måns


mjaou, mjaou
 
Personligen finner jag knivdiskussioner oändligt ointressanta, men så pysslar jag heller inte med att tillverka egna och är föga imponerad av andras alster. En kniv är en kniv, den ska hållas vass och användas, men inte känner jag något behov av att diskutera detta med andra.
Kniven följer med ut om det ska späntas eller täljas. En helt vanlig, anonym fällkniv av märket Eka som jag fick av pappa när jag var liten tös (~10 år).
Att du anser att knivar är ointressanta betyder inte per atomatik att det inte finns något att diskutera kring det ämnet. Personligen är jag inte intresserad av foundations och maskara men känner kvinnor som kan diskutera detta ämne i timmar. Inget ont i det.

Sedan skriver du: "En kniv är en kniv, den ska hållas vass och användas, men inte känner jag något behov av att diskutera detta med andra."

Detta påstående är rent ut sagt obegåvat. Du måste väl inse att vissa knivar klarar ett specifikt arbete bättre än andra. Att hålla en kniv vass kan vara ett grannlaga arbete om stålet är undermåligt och om du inte vet hur man bryner/vässar kniven. Det är bl a av dessa anledningar som man diskuterar knivar.

Det faktum att din pappa gav dig en EKA i present visar att det fanns i alla en i familjen som förstod sig på knivar och kvalité ;).

~Paul~
 
1) Varför ska man samla på någonting alls ;) Man kan väl samla på minnen.

2) Som jag skrev i inlägget ovan ditt. Alla är vi olika. Att skriva att jag "inte begriper mig på" knivar bara för att jag tycker de är ointressanta är väl att ta i.

3. Klart jag förstår att det är skillnad mellan kniv och kniv. Jag använder min Global-brödkniv när jag skär bröd, min morakniv när jag skär i trä. Olika knivar men fortfarande skär jag ;)
1. Men trots det så finns det hundratusentals samlar i det här landet. Vill du påstå att alla dessa är helt fel ute?

2. Det var inte pga att du skrev att de var ointressanta som jag anklagade dig för att inte förstå dig på knivar, utan pga de andra yttrandena, bl a: "Dessutom så är faktiskt en kniv ganska så ensidig; man skär saker med den."

"Men när jag gör det så tycks de mest handla om olika hårdhetsgrader på bladet eller om man ska göra ett skaft av älghorn eller inte. För mig som inte gör egna knivar så blir det lätt ointressant efter ett tag."

Framför allt den första meningen visar att du faktiskt inte begriper dig på knivar speciellt mycket.

3. En liten kommentar. Du har liksom andra gått på myten om att Globaler är så himla bra. Det är faktiskt inget märkvärdigt alls med dem. Hade du velat ha den bästa kniven på området (brödkniv) och kunnat lite om knivar (;)) så hade du antagligen köpt en KN (utgången men finns på loppisar. Går också under namnet Karlsson/Nilsson) eller Victorinox konditorkniv.

~Paul~
 
3. En liten kommentar. Du har liksom andra gått på myten om att Globaler är så himla bra. Det är faktiskt inget märkvärdigt alls med dem. Hade du velat ha den bästa kniven på området (brödkniv) och kunnat lite om knivar (;)) så hade du antagligen köpt en KN (utgången men finns på loppisar. Går också under namnet Karlsson/Nilsson) eller Victorinox konditorkniv.

~Paul~

Att tvingas till det lidandet att behöva skära bröd med en global! Det måste vara det yttersta av helvetet, udden av misär, djupare av djupast., myternas myt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 50
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.