Överreklamerat

Att beträffande mat pririotera pris och effektivitet framför smak är minst sagt överreklamerat. Efter en vecka i fjällen där varje lunch bestod av pulversoppa och makaroner har jag nu allvarligt börjat se över mina matrutiner. Det blev uppenbart redan första dagen att denna halvljumma gegga var i praktiken oätbar. Det blev ett antal tuffa förmiddagar resten av vandringen, där jag med bävan såg varje lunchrast närma sig med samma oundviklighet som ett jordskred.

Nej, hellre lägger jag ut 600 kronor på en veckas frystorkade luncher än utsätter mig för detta igen.

Jag säger bara:¨
http://www.freezerbagcooking.com/

Och varför värmde du inte maten ordentligt? ;)
 
Tunga grejor med en massa

nys finesser som väger. Exempelvis 3,5 kg ryggsäckar och 5 kg tält med alla finnesser, som när det kommer till kritan inte löser grundproblemet. Dvs de bär lika elegant som 1,5 kg ryggsäck och man sover lika väl i ett -2 kg tält.
En annan sak som alltid förvånar mig är att bodknoddarna kan packa på folk en fjällutrustning som de inte orkar flytta i ett lyft, utan mat och bränsle samt väsentligheter som kamera och myggmedel, vinet inte att förglömma... Nåja en god sak i kråksången är ju att begagnademarknaden ökar till fromma för studenter och sparsamma.
Har alltid torkat utanpå ryggsäcken vid apelsinväder.
Tror inte riktigt på kängmaffians argument.
Föredrar dubbla strumpor men har gått i enkla..
Filar fötterna ofta och har inte haft skoskav på år.
//J
 
Viktfixering

IMHO är det klart överreklamerat att enbart bedömma utrustning efter vad den väger. Vikt har givetvis betydelse men som enda bedömningskriterium har det sina uppenbara brister.

För DIG och DINA aktiviteter kanske 1.5 kg säcken är lika bra som en 3.5 kg.
För någon annan kanske den lättare säcken inte räcker till. (och nu förutsätter jag att en 3,5 kg tung ryggsäck har större volym och mer utvecklat bärsystem)

Uffe

Exempelvis 3,5 kg ryggsäckar och 5 kg tält med alla finnesser, som när det kommer till kritan inte löser grundproblemet. Dvs de bär lika elegant som 1,5 kg ryggsäck och man sover lika väl i ett -2 kg tält.
//J
 
Haha :), kul att se hur olika vi resonerar. För egen del så:

*Torkar jag gärna fuktiga strumpor i sovsäcken. På sommaren är det tillräckligt varm för det, och på vintern är alternativet annars strumpor av ispansar.

*Gillar vätskesystem just för att det tillåter mig att hålla en bra vätskebalans, då jag kan dricka hela tiden medan jag går. Sedan utesluter ju inte "bladder" att jag har flaska och kåsa som jag passar på att fylla på vid varje jokk som passeras.

*Älskar min ihopfällbara kåsa av gummi ;), då den ligger bra i min högra benficka (se punkten ovan).

*Går gärna med stavar, men har lämnat vandringsstaven bakom mig.

*Likaså har jag lämnat den överflödiga vikten från ramryggsäcken bakom mig.

För övrigt så finns det inte någon speciell pryl som jag tycker är överskattad, för i så fall lämnar jag den hemma. Sedan får väl andra ha med sig den om de vill. En exempel på prylar som jag lämnar hemma men andra kanske har med sig är:

-matkåsa (kastrullen duger bra)
-kniv och gaffel (jag pratar kniv som i bestick, för övrigt duger skeden till allt)

Mvh /Joel
 
IMHO är det klart överreklamerat att enbart bedömma utrustning efter vad den väger. Vikt har givetvis betydelse men som enda bedömningskriterium har det sina uppenbara brister.

För DIG och DINA aktiviteter kanske 1.5 kg säcken är lika bra som en 3.5 kg.
För någon annan kanske den lättare säcken inte räcker till. (och nu förutsätter jag att en 3,5 kg tung ryggsäck har större volym och mer utvecklat bärsystem)

Uffe

Word!

Något jag retar mig på är utrustningslistor som är s.k UL-listor och innehåller totalt onödiga prylar som regnöverdrag och pannlampor mitt i sommaren...superlätta och inköpta för dyra pengar från USA...och totalt överflödiga om man äger en sopsäck och normal syn.

Att packa en lätt packning handlar om att bara ta med det som behövs. Då kan man använda sitt vanliga tält och sin vanliga ryggsäck och sitt trangia...behövs inge superprylar...

//J
 
obrukbar spork

En kandidat på listan kanske kan vara den ihopfällbara sporken i titan från Optimus?

http://www.getout.se/index.asp?item=13901

Trots försök att böja till vissa delar får jag den inte att INTE kollapsa och fälla ihop sig själv när jag ska röra runt i botten på påsen med frystorkad mat. Vilket gör den ganska obrukbar för min del.

Men den var dyr, snygg och med balla specifikationer! :)

/Robban
 
Hopfällbar spork

Visserligen har jag ett annat fabrikat (lågpris) men exakt samma konstruktion. Funkar utmärkt för mig, oxo för det du beskriver... se bara till att den lilla metallmojängen på 'skaftet' är inskjuten så långt det går mot själva sporken.

Ha de
/p-a
 
licens?

Visserligen har jag ett annat fabrikat (lågpris) men exakt samma konstruktion. Funkar utmärkt för mig, oxo för det du beskriver... se bara till att den lilla metallmojängen på 'skaftet' är inskjuten så långt det går mot själva sporken.

Ha de
/p-a

Jag har skjutit så mycket så skjuter jag mer blir jag tagen för olaga vapeninnehav. Tro mig, jag har provat! :) Att skjuta på grejjen alltså, inte att bli tagen av polisen...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.